Jag behöver byta ut, eller ännu hellre flytta en gammal golvbrunn i ett badrum. Har märkt ut var vattenslingorna går mha en värmekamera och de ligger ända intill golvbrunnen (markerade med rött streck i bilden). Går det att försiktigt knacka bort betongen runt slingorna utan att skada dem, eller måste jag ta bort golvvärmen i badrummet och lägga nya slingor?
Kort sagt, vad har jag för möjligheter?
Kort sagt, vad har jag för möjligheter?
Slingors brukar gå väldigt ytligt och du har ju god marginal på vänster sida så jag hade börjat vila där och sen försöka få kolla på exakt läge o djup för slingorna. När vi gjorde om badrummet bilade jag mig under ett par st.
Ok tack, då låter det inte helt kört i alla fall . Jag har planerat att göra som du säger att börja till vänster i bild om brunnen och försöka få loss brunnen utan att bila till höger... och sedan ta det därifrån beroende på hur det ser ut. Menar du att du bilade under slangarna och lät en bit av betongkakan sitta kvar runt slangarna?
Jag var noggrann med värmekameran och hade full värme på slingorna så jag känner mig ganska säker på deras placering.
Jag var noggrann med värmekameran och hade full värme på slingorna så jag känner mig ganska säker på deras placering.
Min golvvärme r från 59 o i grova stålrör så kanske lättare men i princip ja. Bilade mig under. Rensade på varje sida sen bara genom en bit under.
du skulle kunna spåra med stor kapskiva också men det dammar som f@n
du skulle kunna spåra med stor kapskiva också men det dammar som f@n
Så, nu har jag plockat bort golvbrunnen och det gick bra utan att skada några slangar.
Jag har 22 cm ner till anslutningen (70 mm), ca 10 cm betong och resten frigolit. Min nya golvbrunn ska placeras 80 cm bort. Kan jag helt enkelt bila ett nytt hål där den nya ska placeras, sedan karva ut i frigoliten och dra ett avloppsrör under plattan? Kan förvisso bli svårt att få ner ett styvt rör där men ändå enklare än att bila runt slangarna. Finns kanske någon typ av slang? Om jag byter existerande brunn också så är det relativt enkelt att spola vid ev stopp (endast 80 cm mellan åtkomstpunkterna)
Funderar även på att sätta in ytterligare en golvbrunn till ett badkar. Dvs det blir då tre brunnar totalt. Är det någon nackdel med det förutom det estetiska?
Jag har 22 cm ner till anslutningen (70 mm), ca 10 cm betong och resten frigolit. Min nya golvbrunn ska placeras 80 cm bort. Kan jag helt enkelt bila ett nytt hål där den nya ska placeras, sedan karva ut i frigoliten och dra ett avloppsrör under plattan? Kan förvisso bli svårt att få ner ett styvt rör där men ändå enklare än att bila runt slangarna. Finns kanske någon typ av slang? Om jag byter existerande brunn också så är det relativt enkelt att spola vid ev stopp (endast 80 cm mellan åtkomstpunkterna)
Funderar även på att sätta in ytterligare en golvbrunn till ett badkar. Dvs det blir då tre brunnar totalt. Är det någon nackdel med det förutom det estetiska?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom ingen protesterar så gör jag så 
En annan sak jag funderar på nu är att jag skulle vilja sätta en förgrening till nästa brunn under golvbrunnen, men det kommer att bygga mer än 22 cm. Hur löser jag det bäst?
En annan sak jag funderar på nu är att jag skulle vilja sätta en förgrening till nästa brunn under golvbrunnen, men det kommer att bygga mer än 22 cm. Hur löser jag det bäst?
Klicka här för att svara