Hur flyttar man smidigt och helst billigt en liten lada 3x5 m? Det är inget golv och ”syllen” ligger rätt på marken och är säkert inte i bästa skick. Tänkte göra en träram med tryckt golv på lecablock och ställa det på. Vad kan det kosta lyfta hela ladan? Eller kan man stycka den flytta i delar? Synd på taket då bara som är pannplåt och den tar väl stryk av att tas loss?
 
Hur långt ska den flyttas? Lyfta med domkrafter är nog en vettig lösning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur långt ska den flyttas? Lyfta med domkrafter är nog en vettig lösning.
Den ska flytta ca 20-25 m. Hur tänker du med domkrafterna?
 
Okej, då är det bara att lyfta, under med stockar eller reglar och släpa iväg med det på rullar.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, då är det bara att lyfta, under med stockar eller reglar och släpa iväg med det på rullar.
Låter tungt! Har nog inte det gänget kompisar som behövs för en sån procedur.
 
Det behövs inte många. Jag skulle kunna göra det själv om det behövdes. Visst kan man skaffa fram en fasligt massa folk och helt enkelt bära huset. Men med domkrafter och spel behövs det inte.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
K
Det där med spelet får du nog länka en video till...

Går det att montera ner den i sektioner hade det väl varit lättaste. 3x5 är ändå ganska stort, vad är det för tak?

Edit. Såg nu att det var pannplåt. Går det inte att försiktigt lossa det? Hade pannplåt på en kolonistuga och där kröp spikarna upp av sig själv efter hand
 
K Kallebo skrev:
Det där med spelet får du nog länka en video till...

Går det att montera ner den i sektioner hade det väl varit lättaste. 3x5 är ändå ganska stort, vad är det för tak?

Edit. Såg nu att det var pannplåt. Går det inte att försiktigt lossa det? Hade pannplåt på en kolonistuga och där kröp spikarna upp av sig själv efter hand
Taket är i väldigt bra skick (tyvärr) är rädd att det blir buckligt om man tar ur spiken. Eller är det obefogad rädsla?
 
Jag vinschar våra flytbryggor med 12V vinsch med vajer och kraftiga spännband, liggande på gamla telestolpar (dvs något runt). Det du behöver är något att fäste vinschen i, även där kan det förlängas md kraftiga spännband.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag får fundera ut ett sätt. Vinscha och rulla blir för tungt för mig tror jag, har inte så många vänner som stället upp heller är jag rädd.
 
RoTe
TorOdd TorOdd skrev:
Tack för alla svar! Jag får fundera ut ett sätt. Vinscha och rulla blir för tungt för mig tror jag, har inte så många vänner som stället upp heller är jag rädd.
Du får nog förklara hur det är tungt att wincha? Det finns såna där man bara trycker på en knapp! Du måste arbeta smart, inte hårt.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.