A ArneTW skrev:
var finns er övriga familj?

många barnfamiljer tar ju hjälp av far- och mor-föräldrar...

Kan bli tufft innan man byggt nytt nätverk.

/ATW
Väldigt väsentligt påpekande. Att flytta långt från släkt och nätverk kommer göra ont.
Det finns ju en anledning till att många flyttar hem efter år i storstäder. Det stavas nätverk och avlastning.

Mycket skitsnack om pite här i dom senaste inläggen, alla vet att i Västerbotten har alla sex fingrar på vardera hand och att lulebor inte duger till nå, det är helt sant.

Nä men skämt å sido.

Skellefteå är en industristad, du har rönnskär och gruvorna som drar mycket folk och företag samt att batterifabriken kommer behöva otroligt mycket folk i framtiden. Sen alla mindre industrier som alimak, brokk och liknande.

Piteå, är jag bosatt i och där har vi 2st pappersbruk och många mindre industrier. Det är som nära till allt och helt humana huspriser.

Jag saknar som inget i stan, nära till Luleå och storheden där man kan handla på Biltema, jula med mera.

Lule, dyrt o bo, tråkigt folk och så blåser det alltid där.

Dock har man stora dragplåster så som Ssab om man nu vill förolycka sig på jobbet eller få någon ovanlig form av cancer. Sen finns det 2 st större plåt/svetsindustrier

Lkab har sin hamn där, så jobb finns det gott om iaf i industrisektorn.

T
Kanske bästa ändå är att ta en titt på verkliga siffror, vart flyttar folk och varför?

Luleå får inte riktigt folk att flytta till just Luleå utan dom har lite tillväxtproblem., samt att folk flyttar därifrån.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/utflyttningen-fran-lulea-okar

Börja med att gå in och checka varför? det brukar vara ett bra sätt och se vart ni ska flytta.
Umeå växer däremot , har gjort det under flera decennium och fortsätter öka.
Fördelen med att flytta till en tillväxtstad är att människorna är mer öppna och man har lättare och ta sig in i det nya samhället , flera personer är i liknande sits som en själv .

Själv flytta jag till Östersund från Umeå,för 4 år sedan, kunde aldrig ens drömma skillnaderna var så stora på invånarna , Umeå vs Östersund , utbudet städerna ger även det enorma skillnader .
Äntligen lyckades jag sälja huset här och nu i Augusti får jag tillträde till mitt nya boende i Umeå.

Så far upp och besök städerna du är intresserade av att bo i , ta pulsen på dom, se vad varje stad har att erbjuda, som jobb, boendekvalitet ,nöjen osv, inflyttning som gör att du lätt bygger upp en bekantskaps krets på orten. just det sist nämnda så är det otroliga skillnader i mellan städerna.

Som Luleåbo men uppvuxen ännu längre norrut så skulle jag ändå rekommendera Skellefteå om du inte har några anknytningar.
Billigare boende än Luleå och Umeå och växer så de knakar nu så att få jobb borde vara relativt enkelt.

Däremot så skulle jag varna för Piteå. De är lite som Nordkorea, om du inte är därifrån så kommer du inte att bli välkomnad först ni är 3 generationer in (blir i princip så att dina barnbarn kommer vara första som känner sig hemma). Sen bör du även vänta tills de har 0% i arbetslöshet av Piteåbor innan de börjar erbjuda jobb åt "utbölingar".

Vill du åt lägre priser än kuststäderna så är de väl Älvsbyn jag skulle rekommendera om har ett par starka företag som gör att de finns lite framtidsförhoppningar.

Snittpris Luleå: 24100 kr/m2
Snittpris Umeå: 28500 kr/m2
Snittpris Skellefteå: 15900 kr/m2
Snittpris Älvsbyn: 6000 kr/m2
Snittpris Pite: 14600 kr/m2 (dock om du inte är bördig från piteå så är de inte säkert du får köpa alls)

• Haha
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Jag har jobbat en del i Skellefteå, Piteå och Luleå bland annat. Min reflektion

I Piteå är man fiskare.
I Skellefteå är man bönder.
I Luleå så tror man att man är stockholmare.

• Haha
  • Gilla
VolvoBm218 och 2 till
  • Laddar…
Härligt att höra alla fördomar som inte alls har någon grund, har själv jobbat över hela Sverige från Älmhult i söder till Gällivare i norr men främst över hela Norrbotten och jag kan inte säga att någon stad är trevligare än någon annan. Däremot är det väl så att som man bemöter andra blir man bemött själv!

• Gilla
twoody
  • Laddar…
... Jag blev landsförvisad på enkelbiljett till Luleå... Det tog 7 långa år innan jag lyckades ta mig söderöver...

Maa fördomar... ;)

yonna yonna skrev:
... Jag blev landsförvisad på enkelbiljett till Luleå... Det tog 7 långa år innan jag lyckades ta mig söderöver...
Så stort är inte luleå så det tar 7 år att ta sig till närmsta stad söderut, tar nog 5 timmar promenad att ta sig över kommungränsen till Piteå. Så nåt bra måste nog luleå ha haft om du stannade i 7 år såvida du inte blev tvingad att stanna!

Jag kan bidra med ett utbölingsperspektiv:

Jag har haft en del att göra med trakten kring Bjurholm och Nordmaling och den ditåt vettande delen av Vännäs och Lycksele kommuner.
Tycker det verkar vara ett skapligt beboeligt område. Tillräckligt långt från Umeå för att fastighetspreiserna skall vara låga och stadsborna på säkert avstånd men inte så långt uppåt inlandet att avfolkningsdepressionen och hopplösheten tar över helt.
Det riktigt syns hur man passerar gränsen mot den stora hopplösheten då man kör från Balsjö (i Bjurholm) till Fredrika (i Åsele). Skogsbygden där uppe i Åsele kommun behöver absolut få inflyttare och det är fina trakter och de få invånarna som inte har flyttar bort verkar vara jäkligt bra människor...... Själv säger de att det beror på att bara riktiga karlar och riktiga kvinnor blev kvar när allt löst folk flyttade söderut .......och jag har fått ungefär det intrycket av dem..... men tyvärr är de kvarboende litet för få för att hålla samhället rullande och framåtandan vid liv i nuläget.

-Bjurholm verkar ha livskraft och vara fullt av småföretag på ett vis som känns hemvant för mig som Österbottning. Helt klart en kommun där jag skulle kunna tänka mig att bo. Funderade faktiskt på att flytta dit en gång. Sveriges minsta kommun så man får inte vara rädd för att känna sig uttittad när man är utböling i byn men folket verkar vara en väldigt bra sort förutom de där några rötäggen som finns på alla orter.

-Lycksele kommun lär ryktesvis enligt mina bekanta ha sämst kommunal service och minst livaktiga byar av de här fyra kommunerna. Avståndet till kommuncentrum är för stort för att kommunpamparna skall bry sig om byarna säger ett obekräftat rykte som jag inte vet om det talar sanning. I alla fall så finns det en rörelse i Örträsk som vill överföra kommundelen från Lycksele till Bjurholm.

-Nordmaling även de övre delarna av kommunen kring Nyåker ser relativt livaktigt ut men jag känner inte så mycket folk där så jag har ingen säker uppfattning.

-Centrala Vännäs kring de numera sammanvuxna byarna Vännäs och Spöland med flera på slätten där älvarna flyter ihop håller på att bli en sovstad till Umeå. Byarna längre uppåt är verklig landsbygd där fastighetspriserna ännu är låga och folket verkar bra.

Det lär inte vara lätt att få arbete där i trakten om man inte vill långpendla till Umeå men skogsmaskinsförare och hemtjänst är två yrken som jag har hört sägas att är bland de mest efterfrågade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.