Har fått installerat första jacket i vårt nya hus. Har två andra oinkopplade jack.

Fråga:

Går det att själv flytta så att "första jacket" hamnar i något av de hittills oinstallerade jacken? De har tomdosor med kablar. Skulle vilja slippa betala telia 950 kr för att komma och göra det.

Är "så där" händig men har aldrig gjort nått sånt förut.

Tips! Råd!
 
ligger det 4ledare fram till dom tomma dosorna så är det inga problem............koppla det inkommande teleparet direkt till ett par i 4ledaren o lägg dom på dom nedersta anslutningarna i det jack som skall bli förstajack ................dom översta anslutningarna är utgående och skall kopplas på dom nedre anslutningarna i nästkommande jack osv osv hoppas du blir lite klokare :o......................puh lättare att koppla än att förklara
 
tack för det snabba svaret!

4ledare? Det kommer två vita kablar i varje tomdosa (inne i varje finns det olika färger).
Hur vet jag vilket som är inkommande paret? (Är det de två kablarna?) Känner mej väldigt korkad just nu. Men bättre fråga en dum fråga för mkt, eller...
Vilka färger i det inkommande paret ska jag koppla ihop med vilka färger i vilket par i 4ledaren?

Många frågor. Förstår att det är svårt att förklara.

Tacksam för alla råd!
 
Gör ingen skillnad om du har 2 eller 4 inkommande ledningar.

Har aldrig sett mer än två inkommande.

Se bara till att de två inkommande först träffar ditt modem. Det jack som den inkommande ledningen är ansluten till de två nedersta plintarna i jacket, ta loss dessa anslutningar från jacket och kopplar (skarvar) dessa till det jack som du vill att det ska vara det första. Från modemjacket (numer jack nr 1) kopplar du de översta plintarna åter till det tidigare jack nr 1.

Mer problem än så är det inte
 
Standard idag är fyra iom att många vill ha en extra linje för fax eller barnen osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.