Hej!
Vi har snart slutbesiktning för vårt bostadshus, men vi har inte förrän nu förstått att man måste invänta ett slutbesked efter detta innan man får flytta in.

Men, vi undrar, är det olagligt om man efter godkänd slutbesiktning flyttar in flyttlådor i huset? Alltså att vi har grejer där men inte sover där tills vi får slutbeskedet.

Detta gäller Kungsbacka kommun

Hej,

finns praxis för just detta.

Generellt i våra projekt så godkänner byggnadsinspektören att man börjar flytta in kartonger etc. Men absolut inte sover, umgås eller vistas mer än tillfälligt i byggnaden.

Finns exempel där man har haft "inflyttningsfest" även fast man inte "sov" där innan slutbesked tyvärr..

Det bästa är att fråga inspektören detta innan slutsamrådet.

Att bara flytta in lådor bör vara ok så länge du inte övernattar eller möblerar, oberoende av vad byggnadsinspektören säger.

Finns två domar i mark och miljödomstolar (varav en Vänersborg) där det bedömdes att även möblering är ok.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Att bara flytta in lådor bör vara ok så länge du inte övernattar eller möblerar, oberoende av vad byggnadsinspektören säger.

Finns två domar i mark och miljödomstolar (varav en Vänersborg) där det bedömdes att även möblering är ok.
Har du mål nr?
Det där är en ständig diskussion i min kommun och all info är välkommen.

Till TS, kolla med inspektören hur de gör bedömningen. Det blir bara jobbigt efteråt om det råder tveksamheter som ska redas ut.

M MetteKson skrev:
Har du mål nr?
Det där är en ständig diskussion i min kommun och all info är välkommen.

Till TS, kolla med inspektören hur de gör bedömningen. Det blir bara jobbigt efteråt om det råder tveksamheter som ska redas ut.
Boverket har domarna (både för och emot) länkade här. Bläddra ner till Vad menas med att ta i bruk.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Boverket har domarna (både för och emot) länkade här. Bläddra ner till Vad menas med att ta i bruk.
Tack, jag hittade dem precis själv. :)

Ett tips för TS är att läsa under rubriken du anger och utifrån det göra en bedömning hur hen vill göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.