Grunden är ju mysig numera och nästan arbetsvänlig. Så absolut vill jag ha den i grunden så jag själv kanske bestäma med villapatch.B Boan skrev:tar du dit en tekniker dra de tillbaka fibern ner i grunden, sen borrar du hål i garderoben drar upp den där, sen säkerställer de att du sätter fiberuttaget där, eller , varför inte sätta fiberuttaget i grunden , så drar du fiberpatch sen i ett 20 rör dit du vill ha det. Mycket bättre lösning så slipper du problem i framtiden vid nästa reparation.
Våra tekniker hade aldrig accepterat en sån installation som du har nu just av denna anledningen...
precis, ser inga hinder att du har uttag på grundmuren, normalt ska alltid fibern avslutas på yttervägg, då det är nätägarens egendom minst fram till uttaget. tips kan vara att sätta det i en större kapsling.R RuneB2 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Har inte koll längre på aktuella entreprenörer, men kan idag vara geografiskt beroende, så var det för 6-7 år sedan.
Skanova är idag bara ett varumärke hos Telia, kan väl ligga kvar en del ägande som de inte vill flytta, heter väl Telia Infra.
Skanova är idag bara ett varumärke hos Telia, kan väl ligga kvar en del ägande som de inte vill flytta, heter väl Telia Infra.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Ja men transtema kom första gången när vi bara ville flytta dosan likt TS. Andra gången hade vi grävt av den, så kom nån från roslagens tele&data för att laga. Jag bor 2h från Roslagen, andra sidan Stockholm, om det gör nån skillnad.A AndersS skrev:
Båda besöken gick på ca 4000-5000kr och de var tvungna att blåsa nytt även vid flytten
Det görs upphandlingar med olika löptid så man vet inte vem som idag fått avtal utifrån tidigare utförare. Det bästa är att kontakta Telia och få info om utförande i området man finns i Sverige.U Utsliten och utdömd skrev:Ja men transtema kom första gången när vi bara ville flytta dosan likt TS. Andra gången hade vi grävt av den, så kom nån från roslagens tele&data för att laga. Jag bor 2h från Roslagen, andra sidan Stockholm, om det gör nån skillnad.
Båda besöken gick på ca 4000-5000kr och de var tvungna att blåsa nytt även vid flytten
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Absolut, både gångerna har jag gått via kontaktformulär påA AndersS skrev:
https://www.natet.telia.se/
Inte hört av mig till tekniker eller bolag som sköter servicen. Det borde TS också göra, och inte gå direkt till transtema även om de är de ”stora” hos Skanova/Telia