B Boan skrev:
tar du dit en tekniker dra de tillbaka fibern ner i grunden, sen borrar du hål i garderoben drar upp den där, sen säkerställer de att du sätter fiberuttaget där, eller , varför inte sätta fiberuttaget i grunden , så drar du fiberpatch sen i ett 20 rör dit du vill ha det. Mycket bättre lösning så slipper du problem i framtiden vid nästa reparation.

Våra tekniker hade aldrig accepterat en sån installation som du har nu just av denna anledningen...
Grunden är ju mysig numera och nästan arbetsvänlig. Så absolut vill jag ha den i grunden så jag själv kanske bestäma med villapatch.

• Krypgrund med betongväggar, täckt golv och rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B
R RuneB2 skrev:
Grunden är ju mysig numera och nästan arbetsvänlig. Så absolut vill jag ha den i grunden så jag själv kanske bestäma med villapatch.
precis, ser inga hinder att du har uttag på grundmuren, normalt ska alltid fibern avslutas på yttervägg, då det är nätägarens egendom minst fram till uttaget. tips kan vara att sätta det i en större kapsling.

R RuneB2 skrev:
Var i landet befinner du dig?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var i landet befinner du dig?
Örebro

R RuneB2 skrev:
Örebro
Ah, lite för långt för mig att åka 🫤

Men om det är rut på kostnaden är är ju saken biff. Bara beställa.
Vad tror du om att säkra upp som jag skrev för att kunna komma vidare med väggen.

R RuneB2 skrev:
Vad tror du om att säkra upp som jag skrev för att kunna komma vidare med väggen.
Ja, det ska nog gå bra, bara du är försiktig. Det finns ju gott om slack i krypgrunden.

R RuneB2 skrev:
Har transtema ensam rätt iom. Telia som nätägare?
Ja det har dom.

R RuneB2 skrev:
Rätt säker på att det inte är RUT på kostnaden. Pga Telia äger fibern fram till boxen och inte du som fastighetsägare.

Persson88 Persson88 skrev:
Rätt säker på att det inte är RUT på kostnaden. Pga Telia äger fibern fram till boxen och inte du som fastighetsägare.
RUT är inte knutet till fastigheten utan personen. Fönsterputsning/städ i tex hyreslägenheter är RUT-berättigat.

U
Persson88 Persson88 skrev:
Ja det har dom.
Fast de kan ta in andra entreprenörer om de har mycket att göra och man vill ha det fixat inom någon dag. Vi har skanova och det va inte transtema som kom hit och blåste nytt.

Har inte koll längre på aktuella entreprenörer, men kan idag vara geografiskt beroende, så var det för 6-7 år sedan.
Skanova är idag bara ett varumärke hos Telia, kan väl ligga kvar en del ägande som de inte vill flytta, heter väl Telia Infra.

U
A AndersS skrev:
Har inte koll längre på aktuella entreprenörer, men kan idag vara geografiskt beroende, så var det för 6-7 år sedan.
Skanova är idag bara ett varumärke hos Telia, kan väl ligga kvar en del ägande som de inte vill flytta, heter väl Telia Infra.
Ja men transtema kom första gången när vi bara ville flytta dosan likt TS. Andra gången hade vi grävt av den, så kom nån från roslagens tele&data för att laga. Jag bor 2h från Roslagen, andra sidan Stockholm, om det gör nån skillnad.

Båda besöken gick på ca 4000-5000kr och de var tvungna att blåsa nytt även vid flytten

U Utsliten och utdömd skrev:
Ja men transtema kom första gången när vi bara ville flytta dosan likt TS. Andra gången hade vi grävt av den, så kom nån från roslagens tele&data för att laga. Jag bor 2h från Roslagen, andra sidan Stockholm, om det gör nån skillnad.

Båda besöken gick på ca 4000-5000kr och de var tvungna att blåsa nytt även vid flytten
Det görs upphandlingar med olika löptid så man vet inte vem som idag fått avtal utifrån tidigare utförare. Det bästa är att kontakta Telia och få info om utförande i området man finns i Sverige.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
A AndersS skrev:
Det görs upphandlingar med olika löptid så man vet inte vem som idag fått avtal utifrån tidigare utförare. Det bästa är att kontakta Telia och få info om utförande i området man finns i Sverige.
Absolut, både gångerna har jag gått via kontaktformulär på
https://www.natet.telia.se/
Inte hört av mig till tekniker eller bolag som sköter servicen. Det borde TS också göra, och inte gå direkt till transtema även om de är de ”stora” hos Skanova/Telia

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.