M merbanan skrev:
Är det något som hindrar fiberdosan från att stanna i grunden? Jag tänkar att om man på säkert sätt kan få ner den i grunden så kan man nog ordna med lämpligt skåp där fiberdosan monteras. Från det skåpet så drar man sedan lämplig villa-patch till vilken plats man nu vill ha mediekonvertern.
Det låter som en god idé.
Har precis isolerat och installerat avfuktare i krypgrunden kan jag nämna :)

Update
Skivan/väggen som delar rummet.
Jag behöver ju lossa på boxen för att ta ner skivan och sen regla ny vägg på nytt.
Vill transtema montera den i min krypgrund?
Alt. Kan jag lossa den och tejpa upp den på andra väggen. Så jag kan arbeta och sedan flytta ner den själv?

• Vägg med hängande tyg och synliga metallkrokar som förbereds för demontering i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg som delvis rivits ner, med byggmaterial och bitar av gips på golvet, redo för renovering eller ombyggnad.
    Skapa konto
  • En träskiva och väggdel med synliga skruvar, placerade i ett hörn med trästöd och spånor på golvet.
    Skapa konto
Är jag blind eller ser jag ingen skarv i fiberuttaget?
Borde väl sitta en skarvhylsa här...
Fiberuttag på vägg utan synlig skarvhylsa.
Skapa konto

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är jag blind eller ser jag ingen skarv i fiberuttaget?
Borde väl sitta en skarvhylsa här...
[bild]
Är nog bakom slingdelen, inte ovanligt att den finns där.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur fasiken ska jag göra det här?
Den kommer ju upp genom nån mm stort hål.

• Väggmontering med skruv och kabelgenomföring, synliga ledningar i hörnan av ett rum.
    Skapa konto
Om du låter Transtema flytta på fiberboxen kan du få den flyttad var du vill.

Om du vill försöka göra det själv måste du frilägga allt själv och det måste finnas en öppning stor nog för fiberboxen genom golvet om den ska ner till krypgrunden.

U
Gissningsvis kostar det 4000-7000kr att flytta, beroende på hur långt det är till fördelningsskåp och om det går smidigt att blåsa. Det brukar va timm-pris när man vill flytta den och måste förlänga fibern, så allt hänger på hur smidigt det går.
Jag skulle satt den i krypgrunden om det är torrt där och lätt att komma in.

Låt en firma flytta fibern, billigast är att backa tillbaka den och sätta den i krypgrunden, därifrån drar du en villapatch till där du vill ha grejerna, finns att köpa i upp till 20m tror jag.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om du låter Transtema flytta på fiberboxen kan du få den flyttad var du vill.

Om du vill försöka göra det själv måste du frilägga allt själv och det måste finnas en öppning stor nog för fiberboxen genom golvet om den ska ner till krypgrunden.
Läste att flytt av box kostar runt 3.500:- så länge de inte behöver blåsa nytt osv.

Men hur pass tålig är den svarta kabeln?
Den som oroar mig.

Tänkte ev. Att jag backar skruvarna och sedan sätter en regel bakom och skruvar fast boxen igen.

Persson88 Persson88 skrev:
Låt en firma flytta fibern, billigast är att backa tillbaka den och sätta den i krypgrunden, därifrån drar du en villapatch till där du vill ha grejerna, finns att köpa i upp till 20m tror jag.
Har transtema ensam rätt iom. Telia som nätägare?

Låter bäst och billigast.
Är väl omskarvning som ska till.

Flytt av fiberjack
Priset för flytt av fiberjack är 3395kr inkl. moms.
Tillkommande kostnader
Detta omfattar teknikerbesök, resa samt omskarvning och montering av befintligt
Kan förekomma när arbetets omfattning blir större än beskrivet ovan, exempel na fiberkabeln inte gâr att återanvända eller när man behöver göra ett nyt kabelintap av fastigheten. Det kan resultera i att vi behöver göra arbetsmoment som tilexemp kabelblåsning, eller håltagning. Dessa arbetsmoment kan även kräva planering, pro revidering av dokumentation.
Detta debiteras följande:
• Löpande timkostnad - 895kr/h, inkl. moms. . Material. • Under vissa arbeten förekommer underentreprenörer. Dessa debiterar viN entreprenadspåslag enligt gällande normer.
https://natandring.tns.transtema.com/Priser för flyttärenden.pdf

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RUT på det också väl......
Skärmavbild av krav för rutavdrag vid fiber- och it-tjänster, inklusive exempel på godkända åtgärder som installation av internet och it-utrustning.
Skapa konto

Låter bra, tråkig kostnad om det går fel.
Frågan är om jag kan säkra boxen, skruva fast den i nått annat så jag kan jobba med väggen som en interim lösning.

B
tar du dit en tekniker dra de tillbaka fibern ner i grunden, sen borrar du hål i garderoben drar upp den där, sen säkerställer de att du sätter fiberuttaget där, eller , varför inte sätta fiberuttaget i grunden , så drar du fiberpatch sen i ett 20 rör dit du vill ha det. Mycket bättre lösning så slipper du problem i framtiden vid nästa reparation.

Våra tekniker hade aldrig accepterat en sån installation som du har nu just av denna anledningen...

B
Persson88 Persson88 skrev:
förlåt för att jag upprepade sammma sak :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.