Bor i lgh och håller på att bygga om.
Ny elcentral på ny plats, den nya centralen är idag (temporärt) kopplad som undercentral. Nu är det dax att koppla bort den gamla centralen och koppla inkommande matning direkt till den nya elcentralen.

Mätaren sitter i källaren, enfas säkrat 25A.
Inkommande i lgh är en enfas pen-kabel (tror jag det heter, pvc isolerad enkelledare 6kvmm för fas, nollan är kopparfläta runt). Pen-kabeln kommer in genom väggen i hallen, sitter klamrad längs vägg tre meter till den gamla elcentralen.
Från punkten där pen-kabeln kommer klippas till den nya elcentralen finns det 20mm flexslang fördraget. Det är fullt möjligt att exvis montera en utanpåliggande dosa vid "skarvpunkten".

Så det jag vill reda ut är vad finns för alternativ för skarvningen/kopplingen till nya centralen. Hur hade ni gjort jobbet?
Måste det vara pen-kabel hela vägen fram till den nya centralen, eller kan man gå vidare med FK/EK?
Hur/med vad skarvas 25A-matningen, sån där torix är väl knappast aktuella???
Får man ha en kopplingsdosa i lgh som sitter "innan" centralen?

För att inte ni proffs skall sätta kaffet i halsen;
När det kommer till el så känner jag mig bekväm att ansluta ett uttag(fy på mig) eller en brytare, att ge sig in i en elcentral och rota är uteslutet. En elektriker kommer göra jobbet men jag vill ha lite bättre koll på vad som gäller innan jag lyfter luren.

THX!

En dosa vid skarvpunkter bör inte vara några problem. Bara för att få terminologin på plats.

En PEN ledare är en ledare som är kombinerad skyddsjord (PE = Protective Earth) och nolla (N = Neutral, nolla på engelska). PEN ledaren blir sedan i centralen uppdelad till nolla och skyddsjord, som efter centralen aldrig får kopplas ihop igen.

Din kabel innehåller en fasledare, mittledaren och en PEN ledare, kopparflätan. Men jag har inte hört att man kallar en sådan kabel PEN kabel (fast jag är inte elektriker). En (av flera) kabeltyp som har en sådan uppbyggnad kallas EKKJ, som är vanlig vid nedgrävning.

Här kommer in ett regelproblem. I nyinstallation så är det inte tillåtet idag med PEN ledare som är klenare än 10kvmm. Jag vet inte om det innebär att man måste gå med 10kvmm på penledaren från din skarvpunkt, eller om det går att rida på att det är en gammal installation. I allra värsta fall så är tolkningen att kabeln måste bytas i hela sin längd, fast så illa har jag svårt att tro det skall behöva vara.

Det bör gå att gå vidare med installationstråd, man brukar dock inte använda FK eller EK för så grova dimensioner, utan ex. RK som är mycket mjukare. Det finns s.k "Ubåt" för den dimensionen, det är alltså en kopplingsklämma som ser ut som en ensidig sockerbit, om det är den mest lämpade kopplingen vet jag inte.

Mikael_L
Din elektriker sätter antagligen någon liten skarvlåda där. Och skarvar med det skarvdon som är hans favorit.
Svårare än så tror jag inte det blir.
(Och alla elektriker har sin favoritmaterial, så jag vet inte vad han sätter upp)
Jag själv skulle inte använda ubåt på ett sådant här ställe (även om jag nu inte får göra sånt här) en betydligt ordentligare skarv tycker jag krävs för en såpass viktigt koppling med relativt höga strömmar inblandade.

Skarvboxen får du sen inte bygga in, den ska vara hyggligt lätt att hitta.

Och visst sitter väl elmätaren någon annanstans? Annars kan det bli lite extra strul, som jag inte kan turerna kring.

Redigerat:
Jag tror inte heller att kabeln behöver bytas i sin helhet pga arean. Däremot är frågan om inte elektrikern är tvungen att dela upp så att det blir en treledare (TN-S) från skarvdosan till nya centralen, eller använda 10 mm².

Du skriver "klippas" - menar du att montera bort den från gamla centralen eller menar du verkligen att klippa den?

Det bästa är ju om den kan monteras bort från gamla centralen och dras om sista biten.

Bonusfråga är vilket rum skarven hamnar i - jag är tveksam till om det är okej att ha den i ett badrum, men det kan andra nog bättre.

Hmm, vid närmare eftertanke så kan det mycket väl vara så att det är 10 kvmm på inkommande. Har inte hitta ngn märkning utanpå kabeln o inne i den gamla centralen är det ganska råddigt, vill inte in o peta där med ett skjutmått. =)
Släpper nog den pucken till elektrikern.

@Mikael_L: Elmätaren sitter långt nere i källaren.

@yxis: Skarven hamnar i hallen, torrt och fint m.a.o.

@yxis: Jag förstår vad du menar men jo den kommer nog klippas 40-50cm.
Den gamla elcentralen sitter placerad inne i en liten nisch/inbuktning i vägg, inkommande kabel är rakt och fint klamrad längs vägg men för att komma ner och in bakom gamla centralen är det tre väldigt tighta 90gradare med diverse klammer, spackel och latexfog. Tveksam till att det går att räta ut kabeln på ett snyggt sätt och jag skulle nog oroa mig för att kabeln blivit skadad av allt hårdhänt böjande.

Från "skarvpunkten" kommer inkommande fortsätta längs vägg i ca 1m, sedan gå igenomväggen och mynna ut i centralen på andra sidan. Vägg-genomföring i flexslang, har också möjlighet att möta upp med flexslang vid "skarvpunkten".

Läste lite om presshylsor "KS/KSF" och "CUT" här
http://www.byggahus.se/forum/el/185597-skarvning-i-normalcentral-2.html#19
Om det är möjligt så slipper jag gärna en skarvdosa, då kan kabeln klamras ovan en slits så att bara är synlig om man står på en stege. Är det tillåtet att skarva med presshylsor/krympslang och "klamra vidare" med rätt dimensionerad kabel med pen-ledare(tex EKKJ?) utan skarvdosa vid skarven?

Om vi förutsätter att det är 10kvmm på inkommande, är det någon som har ett bra förslag på vilken kabel man skall gå vidare med till den nya centralen? Kabel avsedd för att enfasmatning verkar svårfunnet :-/

Mvh/Lobevo

Aha, men då behöver du ändå längre kabel hur som helst, då är det lika bra att klippa den böjda/spacklade gamla biten.

Om det bara är en tvåledare så är det nog inte 10mm2 - säger jag som gissar utan att veta.

Nån annan får svara på det där med presshylsor o.s.v., antagligen så är det massor av "konstens alla regler" med krympslangar å grejer om det ens är okej.

Mikael_L
Skarvningsmetoder finns ju en massa olika godkända.
Men då varje elektriker har sina favoriter och sen dessutom ska stå ansvarig för jobbet så vill han nog välja själv.
Men visst kan vi räkna upp varenda godkänd skarv här, men det lär ju inte göra dig så mycket klokare.

Så länge elektrikern använder sig av "godkänt" material eller en komplett skarvsats ser jag inga problem i det. Händer att man får göra liknande på jobbet. Dock inte i lägenheter men principen är samma.

EDIT: 2:a plats :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.