19 407 läst ·
33 svar
19k läst
33 svar
Skarvning i normalcentral
Inom kraftbolag är det vanligt med skarvning med presshylsor. Rätt utförd med rätt hylsa och klämtång blir det en så gott som homogen metallisk förbindelse mellan de skarvade ledarna. Är det rätt gjort av en person som vet vad den gör så kan du vara lugn.
Man använder en annan hylsa för "fätan" än för den masiva ledaren även om det är samma area, har man rätt hylsor, rätt pressverktyg och gör skarven tät så att det inte oxiderar blir det bra, men man måste lägga ner lite omsorg på arbetet.
Ps
När man pressar lite grövre ledningar blir trycket så pass högt att presshylan och ledaren delvis smälter ihop.
Ps
När man pressar lite grövre ledningar blir trycket så pass högt att presshylan och ledaren delvis smälter ihop.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
KS/KSF för FK/RK (inkl skärmfläta) till vänster och CUT för EK till höger.

För torra utrymmen antar jag att isolerade kabelskor duger? De finns även som krymp och med lim:

För torra utrymmen antar jag att isolerade kabelskor duger? De finns även som krymp och med lim:

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det viktiga vid pressning oberoende av hylstyp är ju att verktyget är korrekt, då funkar de isolerade bra inom sitt areaområde upp till 6mm2. För oisolerade och av grövre dimensioner är verktyget ännu viktigare och helt avgörande, men de borde falla utanför hempuleriet. Om man inte vill kosta på sig en tång med utväxling och spärrmekanism ska man även låta bli de isolerade, bättre då med någon skruvklämma eller av Wago-typ.
Rätt viktigt med bra skarvar när det är grov kabel...

Vet inte säkert att det just var i en skarv det började brinna men det torde vara en lågoddsare då det sällan börjar "spontanbrinna" på en kabelstege som är "välkyld" (mitt i vintern). Hade några år tidigare brunnit på samma ställe men då på grund av yttre påverkan så det fanns en hel del skarvar på kabelstegarna.
6kV och stora strömmar skapar viss oreda....

Vet inte säkert att det just var i en skarv det började brinna men det torde vara en lågoddsare då det sällan börjar "spontanbrinna" på en kabelstege som är "välkyld" (mitt i vintern). Hade några år tidigare brunnit på samma ställe men då på grund av yttre påverkan så det fanns en hel del skarvar på kabelstegarna.
6kV och stora strömmar skapar viss oreda....
Välkommen i klubben. Nätägaren gjorde så i stugan när matningen byttes för 20 år sen. De snåljåparna skarvade på 3dm av den gamla PEN-ledaren som gått till anslutningen mot blanktråd-luftledning, för att deras nydragna markkabel (som går några meter i marken till "deras" stolpe och vidare via säkringar upp till modern plastisolerad flerledad luftledning), så jag har alltså 3dm gammal röd 6mm2 EK... Jag kan inte heller flytta PEN-plinten vid mätartavlan för då skulle inte PEN-ledaren in till huset räcka, den kommer från andra hållet in i skåpet.mycke_nu skrev:
Nu lär det få se ut som det gör i all evighet, men det stör mig att de inte kunde kostat på 3dm längre av sin EKKJ eller vad den kallas för att slippa detta... (Jag tror för övrigt att denna korta snutt är enda ledare med fel färger som är i bruk vid mätartavlan, fyrledaren in till stugan är nog EKKJ eller motsvarande med tre svarta faser och "fläta" för jord = "rätt" färger även idag).
Är det bara jag som tycker att den där luktar fordons-lågvolt-el lång väg?Bo.Siltberg skrev:
Köper man hylsorna hos elgrossist eller elfirma lär de vara godkända för nätspänning.
När vi skulle få fasadmätarskåpet inkopplat var tydligen elnätsägarens kabel för kort.
Så lite förvånat åsåg jag deras elektriker bara skarva ihop med en bit kabel medelst presshylsor, isolera med några varv vanlig eltape för att sen glatt lägga ner allt i jorden. (i rör förvisso)
Nåja, det är deras kabel , deras elektriker och deras ev framtida huvudvärk om det börjar krångla, så jag iddes inte opponera mig.
fö, ursäkta för krafig OT ... :blushing:
Så lite förvånat åsåg jag deras elektriker bara skarva ihop med en bit kabel medelst presshylsor, isolera med några varv vanlig eltape för att sen glatt lägga ner allt i jorden. (i rör förvisso)
Nåja, det är deras kabel , deras elektriker och deras ev framtida huvudvärk om det börjar krångla, så jag iddes inte opponera mig.
fö, ursäkta för krafig OT ... :blushing:
Utan att ha sett det hela så kan det vara helt korrekt det finns godkända metoder att skarva jordkabel med tape, men hur man ska göra tror jag inte vi går in på här. Då kommer det snart någon och påstår att det bara är att linda några varv tape om man vill skarva i marken.
Så gör man inte numera mikael då vanligeltejp ej håller tätt vilket kommer leda till krypströmmar och i slutändan att säkringen flyger. men det håller säkerligen ett tag, kanske 5-20 år, beroende på belastning, fuktighet och fyllnadsmassor. Hade du däremot använt vulk hade du kunnat få en godkänd skarv.