Inför nära förestående köksrenovering har jag ett problem: elsystemet i huset kommer kräva en insats, men det är för mig lite oklart vilket angreppssätt som är bäst. Hjälp mig!
Förutsättningar:
- Radhus i sutteräng, plus övervåning, från 1950-tal
- Fortfarande gammal diazedcentral i den sutterängiga delen av sutteränvåningen, kompletterad med en eller ett par kapslingar med JFB.
- Överlag en väldigt stökig installation, dessutom på fel ställe i huset
- Nästan all el från centralen går utanpåliggande i taket till resten av huset.
- Nuvarande matning av kök är inte i närheten av de 7-8 grupper jag anser vara nödvändiga i ett modernt kök
- kök på våningen ovanför centralen, i en annan del av huset horisontellt sett.
För styra upp den här katastrofen så har jag funderat på två olika lösningar:
Förslag 1: Flytta centralen
Tanken är att man flyttar mätare och central till en annan del av sutterängen, där man kan göra om allt från början med jfb, skyddsjord osv.
Fördelar:
+ Allt blir rätt på en gång
Nackdelar:
- Krångligt att flytta elmätare
- Krångligt att dra el till de grupper som matas underifrån
- Fortfarande många grupper att dra till nya köket
Förslag 2: Sätta in en till central på övervåningen
Tanken är att istället för att dra så många grupper till köket, dra vidare en lämpligt dimensionerad kabel till en lämplig plats i hallen utanför köket. Där sätter man en infälld central som man sen går vidare med all installation ifrån. En infälld central kan jag nog få genom hos frun, och då har man ju helt andra möjligheter i installationen. Detta blir i så fall inte en undercentral i den meningen att den är avsäkrad i den existerande centralen, utan det blir en parallell central för (delar av) övervåningen pga selektivitet blablabla.
Fördelar:
+ Färre kablar i taket
+ Inget att dra om
+ Kan skjuta på uppstädandet av nuvarande central
+ Enklare att dra ny el om man renoverar andra rum på ovanvåningen
Nackdelar:
- Lämnar en stökig installation
- Elsystemet som helhet blir mindre tydligt
Så, input?
Förutsättningar:
- Radhus i sutteräng, plus övervåning, från 1950-tal
- Fortfarande gammal diazedcentral i den sutterängiga delen av sutteränvåningen, kompletterad med en eller ett par kapslingar med JFB.
- Överlag en väldigt stökig installation, dessutom på fel ställe i huset
- Nästan all el från centralen går utanpåliggande i taket till resten av huset.
- Nuvarande matning av kök är inte i närheten av de 7-8 grupper jag anser vara nödvändiga i ett modernt kök
- kök på våningen ovanför centralen, i en annan del av huset horisontellt sett.
För styra upp den här katastrofen så har jag funderat på två olika lösningar:
Förslag 1: Flytta centralen
Tanken är att man flyttar mätare och central till en annan del av sutterängen, där man kan göra om allt från början med jfb, skyddsjord osv.
Fördelar:
+ Allt blir rätt på en gång
Nackdelar:
- Krångligt att flytta elmätare
- Krångligt att dra el till de grupper som matas underifrån
- Fortfarande många grupper att dra till nya köket
Förslag 2: Sätta in en till central på övervåningen
Tanken är att istället för att dra så många grupper till köket, dra vidare en lämpligt dimensionerad kabel till en lämplig plats i hallen utanför köket. Där sätter man en infälld central som man sen går vidare med all installation ifrån. En infälld central kan jag nog få genom hos frun, och då har man ju helt andra möjligheter i installationen. Detta blir i så fall inte en undercentral i den meningen att den är avsäkrad i den existerande centralen, utan det blir en parallell central för (delar av) övervåningen pga selektivitet blablabla.
Fördelar:
+ Färre kablar i taket
+ Inget att dra om
+ Kan skjuta på uppstädandet av nuvarande central
+ Enklare att dra ny el om man renoverar andra rum på ovanvåningen
Nackdelar:
- Lämnar en stökig installation
- Elsystemet som helhet blir mindre tydligt
Så, input?
Vill du flytta mätaren finns det risk att elbolaget vill att du flyttar ut den helt ur huset. Kan ju vara skönt men oxå dyrt.
Flera huvudcentraler känns som att det börjar bli vanligare i dessa fall och kan såklart bli en bit på väg att snygga till hela installationen.
Flera huvudcentraler känns som att det börjar bli vanligare i dessa fall och kan såklart bli en bit på väg att snygga till hela installationen.
Bra, det är min bild av hur det funkar idag också normalt. Jag är dessutom sugen på att trycka in lite extra normapparater, ev gå hela vägen till KNX (varför göra det enkelt för sig liksom?). Då kommer jag ju ändå behöva lite plats...snuttjulle skrev:
Komplicerat nog kommer elen in från gaveln, efter vad det verkar ha passerat genom ett antal av mina grannars sutterängvåningar. Jag baserar det på att min granne på andra sidan, som är ändradhuset, får sin el genom min källarmur. Alltså från den enda sida av tomten som gränsar mot något annat än gatumark 🙃
Men jag är inte säker på att Ellevio ser det som lika orimligt, så det är ändå ett starkt argument för varför det får bli en till central. Jag får förlika mig med att en rejäl del av en av väggarna i mitt arbetsrum kommer vara elinstallation. Det återstår bara att göra det till mindre av ett ögonsår med andra ord.
Här är lite bilder för att illustrera. Som brukligt har jag använt en potatis att fota med.
Översiktsbild. Huvudsäkringarna sitter på väggen till vänster om skåpet, precis där elen kommer in i fastigheten. Jag tänker att man i framtiden kommer kunna städa ur nästan allt utom mätaren, för att ersätta det med en modern utanpåliggande kapsling, och givetvis JFB-säkra allt. I dagsläget sitter separata JFBer för grupp 6 och 7, inringat med grönt. Måste bara utreda vad den plomberade plåtlådan är för något, samt hitta lämplig ersättning för vridströmbrytaren som normkomponent.
Här kan man se ett kraftigt pansarrör som går förbi centralen och alltså betjänar grannen på motsatt sida huset med el.
Den installation jag av estetiska skäl vill få bort är denna typ av totalt härke. Det skulle räcka med ett par av dessa om man var så fräck att man lät även delar av undervåningen betjänas av den nya centralen på övervåningen. Och så fräck tänker jag vara.
Översiktsbild. Huvudsäkringarna sitter på väggen till vänster om skåpet, precis där elen kommer in i fastigheten. Jag tänker att man i framtiden kommer kunna städa ur nästan allt utom mätaren, för att ersätta det med en modern utanpåliggande kapsling, och givetvis JFB-säkra allt. I dagsläget sitter separata JFBer för grupp 6 och 7, inringat med grönt. Måste bara utreda vad den plomberade plåtlådan är för något, samt hitta lämplig ersättning för vridströmbrytaren som normkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se ett kraftigt pansarrör som går förbi centralen och alltså betjänar grannen på motsatt sida huset med el.
Logga in
Skapa konto
Den installation jag av estetiska skäl vill få bort är denna typ av totalt härke. Det skulle räcka med ett par av dessa om man var så fräck att man lät även delar av undervåningen betjänas av den nya centralen på övervåningen. Och så fräck tänker jag vara.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det dörrar som passar eller måste jag flytta mina gamla gångjärn
Fönster & Dörrar -
Vad kan det kosta att flytta en elcentral i villa?
El -
Flytta från huset till lägenhet - vid 60 eller aldrig?
Artikelkommentarer -
Flyttat in i hus elcentral
El -
Flytta elcentral utanför liten "skrubb". Är det väldigt dyrt, eller ens rimligt?
El