S Soltorp40 skrev:
Detta är ett tekniskt problem.
Alla tekniska problem går att lösa - om man har tillräckligt mycket pengar...

Det rör som fått röd ring på bilden blir Du inte lätt av med. Kanske byggas in i en låda eller att regla ut väggen till en ny yta.

För att flytta centralen från nuvarande plats behöver lådan som grenslar över röret bytas till en mindre låda, med "tätt lock" (inga säkringar eller brytare). Från den lådan dras en kabel eller rör till den nya centralen. Den kabeln är ca 20 mm i diameter, ett rör troligen 25 eller 32 mm. Den lådan skall vara åẗkomlig för kontroll/service (öppna locket) utan att riva väggen.

Att fortsätta ha 2 lådor vid (den nya) platsen för centralen, en mindre för "inkommande" och en för lägenhetens central är bra för säkerheten vid elarbeten - här sitter ju troligen samtliga lägenheter rakt över/under denna (hur många våningar har huset?) på samma stigare, att göra den spänningslös vid arbeten är inte uppskattat, och att arbeta i en central där inkommande till huvudbrytaren är aktiv blir väl arbetsmetoden "arbete nära spänning" snarare än "arbete utan spänning", något som bör undvikas.

För utgående ledningar från centralen till lägenheten behöver dessa dras om eller förlängas med skarv i dosor (en per kabel) så att de kommer från den nya platsen. El "längre ut" i lägenheten än första punkten på varje grupp berörs inte av arbetet.

Om ledningar läggs utanpå som kabel, hackas in som rör med trådar eller läggs som rör som sedan byggs över med skiva, ja det beror på vad som passar Dig som beställare - alla alternativen är säkerhetsmässigt ok, de är olika dyra i utförande.

Arbetet borde gå att genomföra utan att störa grannen varken över eller under med montörbesök, men samtliga lägenheter på samma stigare kommer att få elavbrott under tiden som arbetet med "förstalådan" utförs.
Okej, en första punkt skulle kunna vara en kopplingdosa? Och all dragning efter den påverkas inte? Det verkar kosta mer än det smakar som jag var rädd för. Får nog bli att byta ut centralen till en mindre och flytta upp den lite så jag får in kylen som någon föreslog. Sen modifiera skåpen utifrån elen. Tack för du tog dig tiden att svara!

E
P Kallander skrev:
Okej, en första punkt skulle kunna vara en kopplingdosa? Och all dragning efter den påverkas inte? Det verkar kosta mer än det smakar som jag var rädd för. Får nog bli att byta ut centralen till en mindre och flytta upp den lite så jag får in kylen som någon föreslog. Sen modifiera skåpen utifrån elen. Tack för du tog dig tiden att svara!
Japp, det är mycket komplicerat.
Antingen måste du ha kopplingsdosan där kabeln slutar idag eller dra om en ny längre och höja den. Och den är av modell XL.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.