T
Jag köpte en sån här hävertpump från Biltema för att fylla på bensin i båten från en jeepdunk.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-25-3-lmin-2000042978

Men jag får inte den att fungera! Jag vet inte vad jag gör fel, men jag får inget kontinuerligt "sug". Jag antar att tanken är att man skall klämma ihop "bälgen" i mitten som då den expanderar suger upp bensin. Men så fort som "bälgen" slutar expandera så slutar det suga.. bensinen ligger nog delvis kvar i slangen men inget kommer ut i andra ändan - och jo - kranen är öppen :p

Den där röda platskragen har jag tryckt fast i jeepdunkens bränsleöppning, kanske det är fel?
 
Jeepdunken måste vara högre än tanken i båten.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Har du aldrig slangat bensin? Hur gammal är du?
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Den röda ändan skall vara i jeepdunken.
Bälgen fungerar som pump för att starta sedan rinner det själv så länge dunken är högre än mottagare-dunk
 
MultiMan

Bälgen är där så man slipper suga upp vätskan själv. Inte jättegott med bensin (har provat).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.