6 275 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Flytta bensin med hävertpump
Jag köpte en sån här hävertpump från Biltema för att fylla på bensin i båten från en jeepdunk.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-25-3-lmin-2000042978
Men jag får inte den att fungera! Jag vet inte vad jag gör fel, men jag får inget kontinuerligt "sug". Jag antar att tanken är att man skall klämma ihop "bälgen" i mitten som då den expanderar suger upp bensin. Men så fort som "bälgen" slutar expandera så slutar det suga.. bensinen ligger nog delvis kvar i slangen men inget kommer ut i andra ändan - och jo - kranen är öppen
Den där röda platskragen har jag tryckt fast i jeepdunkens bränsleöppning, kanske det är fel?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-25-3-lmin-2000042978
Men jag får inte den att fungera! Jag vet inte vad jag gör fel, men jag får inget kontinuerligt "sug". Jag antar att tanken är att man skall klämma ihop "bälgen" i mitten som då den expanderar suger upp bensin. Men så fort som "bälgen" slutar expandera så slutar det suga.. bensinen ligger nog delvis kvar i slangen men inget kommer ut i andra ändan - och jo - kranen är öppen
Den där röda platskragen har jag tryckt fast i jeepdunkens bränsleöppning, kanske det är fel?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Har du aldrig slangat bensin? Hur gammal är du?
Den röda ändan skall vara i jeepdunken.
Bälgen fungerar som pump för att starta sedan rinner det själv så länge dunken är högre än mottagare-dunk
Bälgen fungerar som pump för att starta sedan rinner det själv så länge dunken är högre än mottagare-dunk
Klicka här för att svara