Hej Byggahusforumet, här kommer ett första inlägg från mig

Håller på med en badrumsrenovering som innebär att avlopp och vattenmätare måste flyttas dock inte längre än att inkommande vattenslang kan användas men att den böjs åt annat håll samt att avloppet behöver vinklas om lite under huset. Rörmokaren var här i veckan då vi gick igenom förläggning rör osv. Han förklarade att så fort han är inne och gör om något i befintlig anläggning så måste detta göras enligt "Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1" (alltså som om det gällde en total nybyggnad)

Säker Vatteninstallation säger att inkommande vattenledning skall förläggas i skyddsrör och att skyddsröret då skall gå från där vattenmätaren sitter och ut utanför grundmuren och förbi till 45 graders rasvinkel (se bild)
Vi hade en hel del diskussion om detta då jag inte förstår vitsen med att jag skall gräva upp under muren för att kunna sätta dit skyddsröret. Tycker det verkar vettigt för en total nyproduktion (och speciellt vid gjuten platta) dock svårt att förstå att göra för ett äldre hus byggt 1976.
Tycker det räcker att dra skyddsröret ner till krypgrunden och vi diskuterade någon form av friskrivning av hans ansvar för detta.

Vad tycker ni om detta?

• Schematisk illustration av skyddsrör och vattenledning från vattenmätare som går genom grundmuren och under mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man lägger en ny ledning lägger man den i skyddsrör för att underlätta framtida byte. Men i ditt fall är det bara dumt att gräva.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Man måste ingenting men rörmokaren har ju all rätt i världen att avstå uppdraget om denne inte vill göra avvikande installationer. De vet nog precis hur det är i de flesta fall. Man gör som kund säger och kanske även får en avvikelse inskrivet men sen är det iallafall hantverkarens fel som fuskade och som inte upplyste tillräckligt osv osv.........

Den som ser det här som ett fel har fullständigt missuppfattat vad reglerna går ut på. Hantverkaren ska undvika olämpliga lösningar. Men inte in absurdum följa en rekommendation. Inser man inte skillnaden ska man nog inte hålla på med renoveringar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nja säker vatten säger väl bara att slangen i detta fall skall komma i ett skyddsrör för att tätning mot det skall fungera, så ditt förslag är det som är korrekt i detta fall!
I röret trycker man i en genomföringshylsa och sen ansluter man tätskiktet mot skyddsröret….

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Den som ser det här som ett fel har fullständigt missuppfattat vad reglerna går ut på. Hantverkaren ska undvika olämpliga lösningar. Men inte in absurdum följa en rekommendation. Inser man inte skillnaden ska man nog inte hålla på med renoveringar.
Har man gått en kurs för Säkert Vatten-auktorisation så har man nog fått lära sig något annat. Från
Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1:

Textutdrag från Branschregler Säker Vatteninstallation med fokus på ordet "ändring".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välj någon som kan rörpula utan att ha oket med ett företag som har Säkert vatten-auktorisation.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man gått en kurs för Säkert Vatten-auktorisation så har man nog fått lära sig något annat. Från
Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1:

[bild]

Välj någon som kan rörpula utan att ha oket med ett företag som har Säkert vatten-auktorisation.
När jag pratade med rörmokaren så verkade han ok med någon typ av friskrivning och jag tror nog jag kan fixa detta (skriver "verkade" eftersom det var mycket prat fram och tillbaka)
Håller på att ta upp bjälklaget nu, kommer ta upp frågan mer konkret när vi ses nästa gång, därav min fråga i detta forum.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.