Byggahus.se

Flytt av nybyggt hus - hela fasaden sprack!

1. H
    Medlem Nivå 5
    Har lite funderingar på elen.
    I och med att det är en byggnad som kan användas till bostad (för husmusen) måste ni teckna ett separat abonnemang. Nätleverantören lär inte bli glad om ni lägger till en undercentral under nuvarande elmätare.
    Har husleverantören ett egenkontrollprogram? I och med att det är möjligt att limma lakritsremmar på väggarna krävs det redan vid degberedningen att operatörerna ingår i programmet. Annars kan nog "Elsäkerhetsverket" och "Installatörsföretagen" ha en del synpunkter.
    Om ni ska dra utanpåliggande lakritsremmar till uttagen, se till att i avtalet få med att ni betalar lämpligen godisaffärens inköpspris plus tio procent, det är nog lagom. Kan komma en kalldusch annars när räkningen dimper ner.
    Men med tanke på allt prat om naturabetalning så är det väl troligt att ni kört hempul även på elen. :surprised:

2. fubar
    Husägare Nivå 8
    Jag har inte tänkt så mycket på el i sådana byggen tidigare, men som alltid när det visas på TV är det ju säkerligen många utan kunskap som ger sig på saker de inte klarar av. Jag tänker narurligtvis på Ernst som uppviglar folk till att sätta in belysning i sina pepparkakshus. Han stoppade ju bara in en härva med lampor i huset.
    https://www.tv4play.se/program/jul-med-ernst/12515485

3. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Hoppas bara att TS ser till att skaffa dolda fel försäkring när det är dags att avyttra.... Ser många potentiella problem här för nästkommande ägare....

4. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag antar att dom fick både mat och husrum?

• Laddar…
  5. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Det tror inte jag... :crysmile::rofl::crysmile::rofl:

• Laddar…
  6. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Har "säker vatten" följts? Vad har hela spektaklet för IP-klassning? Skärpning!

• Laddar…
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Slutet gott - allting gott. Igår kväll gjorde byggarna extra knäck och fixade till huset.

Limpepparkaksbalken kom på plats:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    13AB1620-F156-4167-B7AE-C82CE14272C1.jpeg

Och därefter skedde en försiktig lyftning av huset för att montera fasaden. Den här gången anlitades en ny huslyftare.
    10563EE8-D80E-4796-B355-C8FDF15770C8.jpeg

Ett missöde inträffade med skorstenen men löstes snabbt. Tur det, den är särskilt väsentlig nu i jul :).

CD197E42-3124-4575-8A32-5F17EEAF07F8.jpeg

Och till slut kom nya farstun på plats också. Är dock lite fundersam på om taket kommer hålla tätt. Byggarna tätade allt med ”kristyrfog” som tydligen är
    det senaste inom dessa byggen.
    34E668DF-32DB-4D7A-BCF5-5A9A19458E4F.jpeg

God Jul på er alla!

8. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6

Hade själv samma problem med prefab coop då jag först försökte fuska ihop sättningarna med avväxling på insidan med limpistol men insåg snabbt att smällt socker är 10ggr bättre men då hade dock en unge somnat och huset nästan förstört...

Hade jag fått gjort det igen så hade jag redan vid leveransen kollat så alla kollin var hela och ej mjuka ... nu var byggtiden och ackordet sådan att tid ej fanns ..

jag själv som totalentreprenör med barnarbetare får stå För nya väggar ..

Ungarna hade inte ID06 och dom grät av utmattning när byggandet.. och tiden vart förhalad i på sena kvällen ...

det dom inte vet än är att dom kommer bli permiterade efter jul utan avtalsenlig uppsägningar och löner..)

9. fubar
    Husägare Nivå 8
    jag tycker det är en ganska stor förändring och jag kan inte se att bygglovshandläggarna kan ha hunnit processa den på så kort tid. Är det ett svartbygge?

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Definitivt, som synes på bilden är den hariga bygglovshandläggaren här och smyger redan.

11. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6
    Bild på sättningen... hjälp

• Laddar…
  12. B
    Allvetare · Nivå 14
    Du vet väl att du ska spika fast de yttersta pannraderna, så att de inte kan röra sig vid storm etc.

• Laddar…
  13. Boilerplate4U
    Medlem Nivå 7
    Extra "knäck" funkar alltid bra! :D God Jul!
    upload_2019-12-20_10-46-25.png

14. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Det är meningslöst då vissa redan har försvunnit. Antagligen hamnat i takläggarens mage.....

• Laddar…
  15. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6
    Någon har ätit både läkt och panna hoppas bara det inte följde med lim i glasyren ..

Och nu när folk äter upp bärande delar så tror jag inte mina sättningar blir bättre