Byggahus.se

Flytt av nybyggt hus - hela fasaden sprack!

1. M
    Husägare · Nivå 10
    Olämpligt att dekorera taket med godis öht. Kommer dra till sig skadedjur och uppmuntra kvarterets småttingar till osäkra klättringsäventyr.

2. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Jag skulle vilja säga att det kan och ser transportskadat ut. Väggen måste ha fått oönskad belastning redan innan eller kanske t.o.m under transporten till montageplatsen. Jag skulle pröva att få ett nytt väggelement från husförsäljare och säga att mitt köpta exemplar måste ha varit längst ner i förpackningshögen och blivit skadat före leverans, dvs en knäckskada som borde ersättas före jul.

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Det är modernt med stora öppningar ut mot naturen och konstruktionen tycks vara förberedd för en sådan.
    Därför är det bara att sätta sig ned och njuta av utsikten.
    Ev skadeangrepp kan förhindras genom att den borttagna väggen ges som muta.

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Igår hade vi byggmöte med alla inblandade. Alla är dock lite brända på det här projektet. Det var hetsigt, byggarna betedde sig som dinosaurier medan vi gick på som en arg noshörning. KA höll sig mest i bakgrunden.

Bygglovshandläggaren var också med men det visade sig vara en harig typ när det var skarpt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6AD4E524-71C0-448C-A0D3-718BBE8595C2.jpeg

Till slut fick vi byggarna att fixa felen och vi kom i alla fall fram till att det skadade väggelementet behövde förstärkas med en limpepparkaksbalk. Eftersom bygglovshandläggaren blev sjukskriven pga utbrändhet fick vi till en större farstu som kompensation för byggfusket.

Men så ringde de från pepparkaksprefab-fabriken att degen hade fel vct-tal vilket fick den att spricka. De skulle dock försöka rädda upp situationen med mer sirap.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BA1A8878-19E4-41C3-92A9-60F008D2F182.jpeg

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Va! VCT, water cement ratio. Har ni gjutna betongväggar? Det har du inte sagt.

Då låter det som att ni haft för mycket vatten i betongen och att den därför säckat ihop pga för kort uttorkningstid innan ni lade på takstolarna och taket.

Eller tvärtom, för lite vatten och därav sprickbildningen och dålig stabilitet.

6. fubar
    Husägare Nivå 8
    Jag har sett på TV-reklamen att det finns andra material numera att bygga hus av. De sk Maraboublocken verkar stabilare än brunt mexitegel.

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Nej, nej det är den nya farstun som görs som pepparkaksprefab. VCT stod visst för Variable Cake Technique sa dom.

8. C
    Medlem · Nivå 14
    Gillar verkligen designen på huset! Tycker mig känna igen den, vilka är husleverantören?

Är det ICA-Villan?

Isf kanske Ica försäkringen går in och täcker en sån här skada?

9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Ja självklart är det det VCT står för! Det finns ju så många förkortningar nu för tiden att man inte kan hålla reda på alla.;)

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 1
    Har ni deg nog att bygga en ny vägg? ;)

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, det är ju som vanligt att man får vad man betalar för.

• Laddar…
  12. B
    Allvetare · Nivå 15
    Kunde vara värre. Ni kunde råkat få en KA som smet...

• Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja. du ser. Barnarbetare. Jättesnälla, men så fort man vänder ryggen till! (Tror faktiskt det ska vara ett R och två hjärtan)

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Nivå 18
    Ingen popcorn tråd??

Ett alternativ är att någon fixar fasaden med lite extra knäck.

• Laddar…
  15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 9
    Skämten i denna tråd är extremt låga, risk för brända kanter.