Jag är ledsen om jag har sårat någon.
Jag söker bara svar på en fråga och hoppades att jag kunde få svar på detta forumet.
Är det tillåtet att förlänga kablaget (FK 4kmv) från C1 till min nya UC1 genom att sätta en dosa i taket?
Frågan är inte om jag är behörig eller inte.
Frågan är inte heller hur mycket saker kostar om det brinner.
Frågan är inte om det heter PEN-ledare
Frågan är inte vad jag får och inte får göra.
EIO's utsända El-lobyister behöver inte svara.
Jag söker bara svar på en fråga och hoppades att jag kunde få svar på detta forumet.
Är det tillåtet att förlänga kablaget (FK 4kmv) från C1 till min nya UC1 genom att sätta en dosa i taket?
Frågan är inte om jag är behörig eller inte.
Frågan är inte heller hur mycket saker kostar om det brinner.
Frågan är inte om det heter PEN-ledare
Frågan är inte vad jag får och inte får göra.
EIO's utsända El-lobyister behöver inte svara.
Svaret är enkelt.
Det får du inte
Det får du inte
Du säger själv att du är behörig? Varför frågar du då? Denna typ av installation torde vara ganska grundläggande för en´behörig elinstallatör att utföra, även om det är längesen du var verksam? Du bör ju köpa senaste versionen av elinstallationsreglerna, istället för att fråga folk på ett forum där du egentligen inte vet vem som svarar och vilken kompetens denne har... Även om jag har märkt att många har väldigt hög kompetens...
6 mm2 används normalt till huvudledning, detta för att kunna säkra till och med 25 A, kabeltyp är RK eller EKKJ. Ny kabel med PEN kräver minst 10 mm2 enligt regelverket.
Kan du separera till TN-S i fasadskåpet och låta dra 5 RK 6mm2 är detta en bra lösning. Annars 4G10 mm2.
Det går även att förlänga befintlig ledning med en bit EKKJ eller MK 4 mm2 i rör så länge skarvpunkterna går att öppna för besiktning..
Nätägarens kabel slutar normalt vid första anslutningspunkt, därefter är allt ditt förutom mätare.
Kan du separera till TN-S i fasadskåpet och låta dra 5 RK 6mm2 är detta en bra lösning. Annars 4G10 mm2.
Det går även att förlänga befintlig ledning med en bit EKKJ eller MK 4 mm2 i rör så länge skarvpunkterna går att öppna för besiktning..
Nätägarens kabel slutar normalt vid första anslutningspunkt, därefter är allt ditt förutom mätare.
1. Ja "du" får dosa din matning med lämplig dosa.
2. Jag håller med ABL-Elektrikern. Det är väldigt dumt projekt att börja med som glad hobby-elektriker.. väldigt litet fel kan göra väldigt stor skada.
3. Skulle jag flytta denna central så skulle jag dra en ny 5g6 från mätarskåpet till nya centralen.
edit: Nej, jag är inte utsänd lobbyist från EIO :wow:
2. Jag håller med ABL-Elektrikern. Det är väldigt dumt projekt att börja med som glad hobby-elektriker.. väldigt litet fel kan göra väldigt stor skada.
3. Skulle jag flytta denna central så skulle jag dra en ny 5g6 från mätarskåpet till nya centralen.
edit: Nej, jag är inte utsänd lobbyist från EIO :wow:
Nej.. de är ok att dosa och förlänga en gammal kabel med tex 4 eller 6mm2 PEN ledare. Det var ju antagligen tillåtet då den drogs för X antal år sedan. Fast de känns ju som en nödlösning.. självklart bättre med en ny 5g6 till mätarskåpet på fasaden.Mikael_L skrev:
Hej och välkommen till forumet!ABL-Elektrikern skrev:
Vi är flera elektriker här med ABL behörighet.. Du blir van efter du varit här ett tag att få skäll av glada hemmapulare som gärna vill göra allt själv!
Efter ett tag tänker man inte ens på de d^_^b
Medlem
· Södermanland
· 22 inlägg
Hej Rrrrr.
Tack för ditt svar.
Jo jag har förstått att det nog finns en och annan här på forumet som faktiskt vet en del och faktiskt en del som får koppla och en del som både vet och får koppla.
Jag började titta på det här forumet i samband med att jag fick flunsan. Så jag är ny här.....
Tänkte dela med mig lite av mina egna erfarenheter där det passar.
Jag arbetar på ett sådant sätt att jag ofta anlitas när det gått riktigt galet eller hempularen själv inser att han och i undantags fall hon behöver hjälp.
Så jag ser och får ta del av mycket tragik. Min egen personliga uppfattning är att det är ett mycket stort mörkertal på incidenter med el.
Vet själv ett par fall där villaägaren stått med nedbrunna hus och stora lån kvar och noll i försäkringspengar. De fallen kommer ofta inte ut i media, utan det är nästan bara de som föranlett personskada och dödsfall som kommer ut till almänn kännedom.
Ha det nu så bra allihopa.
Tack för ditt svar.
Jo jag har förstått att det nog finns en och annan här på forumet som faktiskt vet en del och faktiskt en del som får koppla och en del som både vet och får koppla.
Jag började titta på det här forumet i samband med att jag fick flunsan. Så jag är ny här.....
Tänkte dela med mig lite av mina egna erfarenheter där det passar.
Jag arbetar på ett sådant sätt att jag ofta anlitas när det gått riktigt galet eller hempularen själv inser att han och i undantags fall hon behöver hjälp.
Så jag ser och får ta del av mycket tragik. Min egen personliga uppfattning är att det är ett mycket stort mörkertal på incidenter med el.
Vet själv ett par fall där villaägaren stått med nedbrunna hus och stora lån kvar och noll i försäkringspengar. De fallen kommer ofta inte ut i media, utan det är nästan bara de som föranlett personskada och dödsfall som kommer ut till almänn kännedom.
Ha det nu så bra allihopa.
ABL-Elektrikerns exempel är ett dåligt exempel på inkompetens bland amatörer. Det påvisar konsekvensen av dåligt åtdragna skruvförband, oberoende om det åstadkomits av hempulare eller av yrkesmän!
Under min bana som elektriker, för ett antal år sedan, såg jag exempel på samma sak utfört av både proffs och amatörer, så att peka finger ....
Under min bana som elektriker, för ett antal år sedan, såg jag exempel på samma sak utfört av både proffs och amatörer, så att peka finger ....