Det finns ju fakta om aluminium och cement, och det är att de inte mår bra ihop (det finns intressant läsning om man tar hjälp av google).

Jag ska färdigställa ett badrum på träbjälklag och där det pga bygghöjden skulle lämpa sig bäst med spårad spånskiva och 17mm slang (resten av huset har 20mm slang),

Jag har inte hittat någon tillverkare av flytspackel som har typkonstruktion för flytspackel direkt på spånskiva med plåtar.

Ardex har en konstruktion där man först skruvar plåtarna, därefter målar ett tätskikt.
På detta tätskikt limmar man en minerit VT (heter aqua block nu tror jag).
Nytt lager primer, flytspackla fall, vilket då ger 12mm vid golvbrunn och därefter fall efter gällande norm.

Men..

Mineritskivan är även den cementbaserad och håller 40 - 80% portlandcement (enligt cembrits eget datablad).
Alltså borde inte mineritskivan vara till för att skydda värmeplåtarna mot korrosion.
Då även den inte är bra för aluminium.

Alltså borde det gå bra att flytspackla på spånskivorna med samma förutsättning som att limma mineritskivan, dvs ett målat tätskikt före flytspacklingen.

Jag har bjälklag på 45x220 på cc30 och upplag 3,7m, så jag har redan styvheten i konstruktionen.
Badrummet blir c:a 12 kvm.

Vad säger ni?

Jag mailade även samma frågeställning till Ardex tekniksupport.
Alltså varför man ska limma en cementbaserad skiva på spånskivan före flytspackling.
Skivan limmas i samma material som flytspacklet skulle fästa i, skivan likväl som flytspacklet har cement i sig.

Hoppas bara att de svarar i veckan.

T
Skippa plåtar och spårad golvspån och kör med vanligt golvspån iställlet och häfta dit armeringsnät och sedan "najar" du fast slangen i armeringsnätet och sedan flyt på detta, klart!

Eller använd detta system http://www.roth-nordic.se/climacomfortsystem.htm

Golvvärme ingjutet i plattan är 20mm, golvvärme på övervåningen är 20mm i glespanel.
Stoppar jag in mindre slangar så måste jag ha korta slingor om jag inte vill strypa mycket på de andra.

Golvvärmefördelaren är redan förberedd för en 17mm slinga (blindad) och de övriga 5 är för 20mm inkopplat o klart.
Jag skulle kunna tänka mig att gå ner till uponors 12mm slang köra två lika långa slingor mot fördelaren.

Om jag då tar 22mm vanlig golvspånskiva, 12mm slang, 15mm över rörhjässa (slangen) sen fall som längst 2,9m så blir det högre än flytspackel direkt på golvspån 22mm + 12mm vid golvbrunn och fall vilket då ger ju bättre utgångsläge för låg bygghöjd.

Så egentligen är jag inte så superintresserad av andra lösningar i första hand, utan mer om aluminium - cement historien.

Men alltså tätskiktet 8+9 ska rullas på plåtarna dels som skydd dels som primer till S48 limmet som man ska använda

Minerit VT skivan används för att få en täckande skiva över slangen samt att den styvar upp golvet.

Var ett tag sen jag gjorde en sån här konstruktion, men behövde man spackla 12 mm vid brunnen?

Kag körde thermotechs behandlade spårade golvspånskivor (svindyra 600:-st) fräste egna vändningar, sen thermotechs aluplåtar och slang, skruvade plåtarna med 15-20 skruv/plåt sen primer som, armeringsnät och lips fiberförstärkta flytspackel, distanserade upp brunnen så att det blev 12-13 mm med medföljande distanser, purusplatta tror jag de var.
Finns ba instruktion på thermotechs hemsida ang detta.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Varför använda plåtarna och blir det inte "bom" under plåtarna?

Plåtarna är mer tillför när man lägger parkett och när man flyter blir det bra värmespridning ändå i flytet utan plåtar.

Ja, Det är väl därför de ska skruvas så tätt antar jag..
Blir det inte även bom där när man limmar mineritskivan då?

Men såhär...
BKR anger att golvet ska vara styvt motsvarande 22mm golvspånskiva på reglar om cc30 cm.
BKR anger att flytpackel ska vara minst 12mm på träfiberskiva för utläggning av klinker/uppstyvning av bjälklag (max cc60 cm).

GVK anger lika men lägger även till att vid cc30 cm får 45x220 virke vara max 5,3m mellan stöden och cc60 cm får bjälkarna vara max 4,2m mellan stöden.

Alltså uppfyller jag båda "normerna" för styvt bjälklag.
Jag har virke av rätt dimension samt på ett kortare upplag än vad både GVK anger.
Jag har cc30 cm vilket då uppfyller BKR's krav.

Så egentligen skulle jag kunna lägga klinker direkt på spånskivan (men man ska inte lägga sånt direkt på träbaserade material).
Bjälklaget är helt i våg i hela rummet, alltså måste jag bygga fall, samt uppfylla BKR's krav om minst 12mm golvspackel vid golvbrunn.
Golvbrunnarna sitter med 13mm distans (purus multiplattan eller vad den heter).

Så då hamnar jag till sist vid frågan:
Vad är anledninen till att hellimma en mineritskiva? (Bjälklaget är ju redan styvt nog)
Beror det på risk för bom (att flytspacklet inte fästermot underlaget) eller "skydda" plåtarna mot aluminium cement-reaktion.

Då kan man konstatera att mineritskivan är en cementskiva och borde vara lika skadlig den.
Och nu har jag gjort en loop i resonemangen.

tank77 skrev:
Varför använda plåtarna och blir det inte "bom" under plåtarna?

Plåtarna är mer tillför när man lägger parkett och när man flyter blir det bra värmespridning ändå i flytet utan plåtar.
För att spara på bygghöjden.
Och om man fäller ner slangen i spånet utan plåtar så blir anliggningsytan till flytspacklet minimal och dålig värmeöverföring.

Ska man vara utan plåtar och gjuta in slangen så ska man ha flytspackel 15mm över rörhjässan, dvs 15mm över slangen.

JOW: ja du kanske uppfyller kraven, men nästa gör det kanske inte... Ardexs lösning funkar även på cc600, de kan ju inte göra en lösning för varje cc mått

du skyddar plåtarna med 8+9 och minerit skivan är där för att böjstyvheten ska uppfyllas

Nja, typ, bjälkar cc60, golvspånskiva 22mm och 12mm flytspackel är tillräcklig styvhet, därav BKR's krav om minst 12mm vid golvbrunn.

Hur som helst...

Har pratat med Ardex tekniska avdelning nu.
Som de sa så finns det tre problem med värmegolv i våtrum på träbjälklag.
1. Böjstyvhet bjälkar/spånskiva
2. Korrosion (alkalisk; aluminium cement-reaktion)
3. Rörelser i horisontalplanet.

Nr 1 uppfyller jag med cc30 på bjälkar och upplag < 5,3m.
Nr 2 uppfyller man (med deras lösning) att måla tätskikt på spånskiva/plåtar
Nr 3 uppfyller man genom att limma skiva på värmegolvet.

I mitt fall är det just nr 3 som är intressant.
Aluminiumet i värmeplåten expanderar/krymper med värmeskiftning och detta var inte bra för golvet.
Därför är deras rekommendation att man limmar på en skiva som inte rör sig nämnvärt.

Så nu överväger jag om jag ska gå på 2 slingor 12mm istället och ett "vanligt" spånskivegolv.
Vilket borde ge samma höjd som spårat golv med limmad "extra"-skiva.
På ett ungefär.

En gammal tråd. Men hur blev det till slut?
Jag har gjort badrummet precis med skruvade plåtar och sen flytspackels ovanpå. Ska nu också göra en tvättstuga men då vill plattsättaren bygga upp 30mm spackel uppe på den spårade skrivan även om det är 30cc, träbjälklag. Jag tycker det inte borde behövas så mycket när det är 30cc?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.