C cpalm skrev:
Skulle säga att spacklingen är väldigt avslöjande på det sättet, det är inte ett förlåtande material så resultatet säger mycket om utförarens skicklighet och erfarenhet.
Tyvärr är just detta resultatet som hänt INTE baserat på skicklighet ell inte.
Här har matrealet läckt ut vid vägg i flytningen, någonting som kan drabba alla yrkesmän.

Då små-läcker materialet ut i små springor under ca 30 min (innan det sätter sig), & eftersom det som läcker ut alltid är det finaste= minsta ballasten som egentligen ska bli kvar på ytan, så blir istället resultatet grovt med fåror & svackor.

Den som gjorde jobbet har inte insett att badrummet läcker, utan har med en tandad spackel "gått på" igen för att försöka fixa till det. Därav tand-strecken i den färdiga ytan.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Här har matrealet läckt ut vid vägg i flytningen, någonting som kan drabba alla yrkesmän.
Låter rimligt!
J jawen skrev:
Den som gjorde jobbet har inte insett att badrummet läcker, utan har med en tandad spackel "gått på" igen för att försöka fixa till det. Därav tand-strecken i den färdiga ytan.
Fast *den* delen har väl med skicklighet/erfarenhet att göra?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast *den* delen har väl med skicklighet/erfarenhet att göra?
Mer med erfarenhet att göra, sedan händer det ibland att även en tätning som gjorts före flytningen "släpper lite" under flytningen.

Personligen kontrollerade jag alltid första 5 min, när jag hade hällt ut alla blandade hinkar.
Då kunde man se ev problem "som uppstått" & gå in & fixa till problemet.

Men pumpar du 32 badrum på 2-3 timmar, så händer detta problem lite oftare.

Han "packade ihop" för tidigt liksom, han som gjorde detta jobb.
Men justeringen sedan tyder mer på bristande kunskap.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Mer med erfarenhet att göra, sedan händer det ibland att även en tätning som gjorts före flytningen "släpper lite" under flytningen.

Personligen kontrollerade jag alltid första 5 min, när jag hade hällt ut alla blandade hinkar.
Då kunde man se ev problem "som uppstått" & gå in & fixa till problemet.

Men pumpar du 32 badrum på 2-3 timmar, så händer detta problem lite oftare.

Han "packade ihop" för tidigt liksom, han som gjorde detta jobb.
Men justeringen sedan tyder mer på bristande kunskap.
J jawen skrev:

Då små-läcker materialet ut i små springor under ca 30 min (innan det sätter sig), & eftersom det som läcker ut alltid är det finaste= minsta ballasten som egentligen ska bli kvar på ytan, så blir istället resultatet grovt med fåror & svackor.

Kan läckan verkligen ha påverkat allt det som är på bilderna?

• Betonggolv med noteringar om läckage och nivåskillnader markerade med röda linjer samt ett arbetsljus i nedre kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand mäter nivåskillnad på golv med ett vattenpass och en måttstock, potentiellt påverkad av en läcka.
    Skapa konto
  • Mätning av avstånd från golv till metallist med måttband och vattenpass, eventuellt relaterat till byggläcka.
    Skapa konto
Nej troligtvis är det största felet att dom inte hunnit med och löst det genom att justera efteråt med tandspackel

Byggogge Byggogge skrev:
Kan läckan verkligen ha påverkat allt det som är på bilderna?
100 % säkert 👍

Titta på din första bild, där syns tydligt läckaget in i väggen.

• Läckage i väggen; två röda pilar pekar på fuktfläck längs vägg och golv. En vattenpass ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
100 % säkert 👍

Titta på din första bild, där syns tydligt läckaget in i väggen.
Även det på andra sidan rummet?

• Gilla
Seve1979
  • Laddar…
Som @jawen skrev så ett läckage påverkar hela rummet rätt hade varit att stoppa läckan och fylla på men utan erfarenhet så valde dom att försöka dra i det när det börjat härda

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Byggogge Byggogge skrev:
Även det på andra sidan rummet?
Ja , ett läckage tar ifrån hela ytan.
& det ser ofta hemskt ut efteråt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dom bad mig dra fogskum runt rummet. Vem bär ansvaret? Är det jag eller borde detta upptäckts och stoppats under spacklingen?

Dom skulle jag säga fogmassa eller silvertejp hade varit en bättre väg att gå sen är det så att det läcker så får man fixa det uppenbart så var dom ju på plats tillräckligt länge för att sabba spacklingen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Byggogge Byggogge skrev:
Dom bad mig dra fogskum runt rummet. Vem bär ansvaret? Är det jag eller borde detta upptäckts och stoppats under spacklingen?
När de hällde ut spacklet så godkände de också att underlaget uppfyllde kraven för deras spackling.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
J jawen skrev:
Efter första försöket hade jag kanske köpt den förklaringen. Men när vi nu ser slutresultatet efter att de fått chansen att rätta till det, hur skulle du bedöma det på en skala?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Byggogge Byggogge skrev:
Skulle säga att dom INTE kan lägga över ansvaret på dig.
Även om dom ber dig "täta" med fogskum innan, så måste dom kolla tätningen du gjort & framför allt kolla läckage medans dom flyter badrummet.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Efter första försöket hade jag kanske köpt den förklaringen. Men när vi nu ser slutresultatet efter att de fått chansen att rätta till det, hur skulle du bedöma det på en skala?
Jag skulle ge betyget 2 till den som justerade golvet, på en skala till 10.
Otillräckliga kunskaper hos den som gjorde justeringarna.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.