Jag tog hjälp av min far för att flytspackla i vårt badrum som ska täckas med kakel/klinker. Vi spacklade golvet igår men det blev katastrof i mina ögon... Små vallar & höjdskillnader (~3-5 mm höga) har bildats på vissa ställen även fast det såg rakt ut när vi la det. Höjdskillnaden är åt "fel håll" på ett ställe och lutar mot väggen (inte i duschhörnan utan i andra änden rummet)! Ångrar bittert att jag lät mig bli övertalad att vi skulle göra detta själv... "det är enkelt och hantverkarna är dyra"...
Hur räddar man upp sånt här? Slipar och tar ett nytt tunt lager flytspackel eller annat material? Vi har tyvärr inte så mycket tillgänlig höjd att bygga på. Ska man prima första lagret spackel först?
Material & bakgrund:
- Spånskiva primad med kiilto startprimer
- Golvvärmeslingor (vatten) & armeringsnät
- Flytspacklet är Kiilto rot & värmegolvspackel
Hur räddar man upp sånt här? Slipar och tar ett nytt tunt lager flytspackel eller annat material? Vi har tyvärr inte så mycket tillgänlig höjd att bygga på. Ska man prima första lagret spackel först?
Material & bakgrund:
- Spånskiva primad med kiilto startprimer
- Golvvärmeslingor (vatten) & armeringsnät
- Flytspacklet är Kiilto rot & värmegolvspackel
Jobbigt läge. Skynda på att slipa ner höjderna innan det härdat ännu mer, det blir inte lättare. beroende på hur stora ytorna är så kan du rätta till svackor med handspackel, men prima ordentligt först.
Eller ta skammen och anlita någon som flyter det sista åt dig så det blir rätt...med risk för att få ironiska kommentarer om gör-det-självare...och risk för att hantverkaren gör ett dåligt jobb han också.
Eller ta skammen och anlita någon som flyter det sista åt dig så det blir rätt...med risk för att få ironiska kommentarer om gör-det-självare...och risk för att hantverkaren gör ett dåligt jobb han också.
Det är så enkelt som att man måste blanda ett par hinkar innan man hittar rätt konsistens. Det syns väldigt tydligt på den flytning jag gjorde i blivande tvättstuga. Första satsen var en katastrof, andra ok och de två sista "perfekta".
Jag har svårt att se varför detta skulle vara något besvärligt att fixa till. 99% av jobbet är ju gjort.
Jag har svårt att se varför detta skulle vara något besvärligt att fixa till. 99% av jobbet är ju gjort.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Det som är för högt måste slipas bort och det invid vägg borde gå att flyta en gång till alt handspackla om det inte är så mycket.
Det är viktigt att blanda efter tillverkarens rekommendationer och inte bara på känn. Viktigt också att blanda ordentligt med en riktig betongvisp. Satsen skall sedan ofta stå och "mogna" några minuter innan den hälls ut på golvet. Läs alltid anvisningarna på påsen.
När jag gjorde mitt badrum så hällde jag upp färdiga hinkar med vatten lagom till en spackelsäck. Då var det lätt att få rätt blandningsförhållande.
Om man behöver blanda mindre än en säck spackel kan man väga det på en våg och på så sätt få rätt mängd vatten o pulver.
Det är viktigt att blanda efter tillverkarens rekommendationer och inte bara på känn. Viktigt också att blanda ordentligt med en riktig betongvisp. Satsen skall sedan ofta stå och "mogna" några minuter innan den hälls ut på golvet. Läs alltid anvisningarna på påsen.
När jag gjorde mitt badrum så hällde jag upp färdiga hinkar med vatten lagom till en spackelsäck. Då var det lätt att få rätt blandningsförhållande.
Om man behöver blanda mindre än en säck spackel kan man väga det på en våg och på så sätt få rätt mängd vatten o pulver.
Och att öka vattenmängden "en aning" betyder verkligen "en aning" med stor betoning på "en aning" ...MathiasS skrev:
1,2 eller 3 dl extra vatten till en hel 20kg säck är en fantastisk stor skillnad.
Jag bara skriver detta såsom en liten "varning" till alla de som ska blanda för första gången.
Du kan troligen spackla på med det här, hör med Kilto eller läs på noggrant::
http://www.kiilto.se/attachments/8/3/white_papers/Kiilto 70.pdf
Det tar förstås inte bort höjder, men du kan spackla igen gropar.
Ett grovt sandpapper på vinkelslipen tar det mesta, men viss risk för byggdamm föreligger.
http://www.kiilto.se/attachments/8/3/white_papers/Kiilto 70.pdf
Det tar förstås inte bort höjder, men du kan spackla igen gropar.
Ett grovt sandpapper på vinkelslipen tar det mesta, men viss risk för byggdamm föreligger.
Det slippappret kommer inte ta mycket på flytet, en riktig betongslip krävs.Andreas Lundgren skrev:
Skit samma, köp handspackel eller använd flyt och "stocka" av golvet där det blev ojämnt med en lång rätskiva.
Och då snackar vi en redig bomb. Jag hade en granne som nästan ringde brandkåren när jag rengjorde en betongyta med stålborste på vinkelslip, för hon misstog dammet som vällde ut för brandrök. Kan tänka mig att det inte rykt mindre med en slipskiva på vinkelslipen.D09 skrev:
För att inte glömma sin hälsaAlfredo skrev: