6 145 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Flytspacklad golvvärme - slang flutit upp till ytan.
Tack snälla för ditt svar! 8900 är ju inte mycket. Känns värmen jämn och slår om lagom fort?Skaraborg_84 skrev:
Det slutade med att jag lät det vara och än så länge har jag inte behövt ångra det.
Är nöjd med förbrukningen. De senaste åren har vi legat på ca 8900 kWh/år. Då har vi ju bergvärme och en relativt ny kamin. Eldar dock inte vansinnigt mycket i den utan blir oftast när de mest extrema elpristopparna kommer. (Köpte 1 kbm ved för 3 år sen som nu bara är nästan slut).
Har dock egentligen inget att jämföra med så vad gäller valet mellan ingjutet och spårade skivor kan jag inte säga så mycket.
Det finns vissa ojämnheter i värmen i golvet på de ställen där slangen flöt upp men det är på nivån att man behöver känna efter på rätt ställen för att märka det. Trodde faktiskt att det skulle bli värre!celfving skrev:
Sen är ju värmen lite trög när det börjar slå om till höst/vinter och golvet inte håller nån värme sen tidigare, så det kan vara en vecka eller två när man tycker att det är lite väl svalt. Sen är jag kanske lite snål med att dra på mer för att kompensera 😅
Just det. För två år sen skaffade jag Ngenic Tune, som jag kör i kombo med Tibber. Det rakade ta mig tusan av nästan 1500 kWh på årsförbrukningen och gjorde värmen jämnare mellan markplan och ovanvåningen (där vi har radiatorer). Så det (eller en liknande lösning) kan jag starkt rekommendera!
Tack för dina svar och tips!Skaraborg_84 skrev:
Det finns vissa ojämnheter i värmen i golvet på de ställen där slangen flöt upp men det är på nivån att man behöver känna efter på rätt ställen för att märka det. Trodde faktiskt att det skulle bli värre!
Sen är ju värmen lite trög när det börjar slå om till höst/vinter och golvet inte håller nån värme sen tidigare, så det kan vara en vecka eller två när man tycker att det är lite väl svalt. Sen är jag kanske lite snål med att dra på mer för att kompensera 😅
Just det. För två år sen skaffade jag Ngenic Tune, som jag kör i kombo med Tibber. Det rakade ta mig tusan av nästan 1500 kWh på årsförbrukningen och gjorde värmen jämnare mellan markplan och ovanvåningen (där vi har radiatorer). Så det (eller en liknande lösning) kan jag starkt rekommendera!
Klicka här för att svara