6 145 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Flytspacklad golvvärme - slang flutit upp till ytan.
Har idag flytspacklat in vattenburen golvvärme ovanpå bottenplattan i min villa. Upptäckte senare att golvvärmeslangen flutit upp till ytan på några ställen. Som mest sticker slangen upp kanske 1-2 mm.
Hur löser man detta på ett bra sätt? Eller är det okej på det stora hela?
Hur löser man detta på ett bra sätt? Eller är det okej på det stora hela?
Beror på vad du ska göra ovanpå flytspacklet. Är det bara några enstaka punkter kanske det går att klara med att karva ur golvmaterialet på baksidan men det är inget som är rekommenderat att göra.
Ett problem i sammanhanget är att de flesta tillverkare specificerar en viss mängd flytspackel ovan slangen för att få jämn värmespridning. Hur mycket det ska vara beror på slangens tjocklek. För LK 8 mm är det typ 12 mm, för LK 16 tror jag att det är 30 mm.
Om din slang ligger så nära ytan så är risken att ditt golv får randig värme.
Ett problem i sammanhanget är att de flesta tillverkare specificerar en viss mängd flytspackel ovan slangen för att få jämn värmespridning. Hur mycket det ska vara beror på slangens tjocklek. För LK 8 mm är det typ 12 mm, för LK 16 tror jag att det är 30 mm.
Om din slang ligger så nära ytan så är risken att ditt golv får randig värme.
Det blev bra hos mig!Skaraborg_84 skrev:
Rören ska täckas av x antal millimeter flytspackel och anledningen är jämnare värmefördelning i golvet.
Kör på men var försiktig!
@Skaraborg
får man fråga herrn hur resultatet blev med förbrukning och allt? Jag ska precis välja själv mellan spårade skivor eller gjuta in.Skaraborg_84 skrev:
Det slutade med att jag lät det vara och än så länge har jag inte behövt ångra det.celfving skrev:
Är nöjd med förbrukningen. De senaste åren har vi legat på ca 8900 kWh/år. Då har vi ju bergvärme och en relativt ny kamin. Eldar dock inte vansinnigt mycket i den utan blir oftast när de mest extrema elpristopparna kommer. (Köpte 1 kbm ved för 3 år sen som nu bara är nästan slut).
Har dock egentligen inget att jämföra med så vad gäller valet mellan ingjutet och spårade skivor kan jag inte säga så mycket.