Har idag flytspacklat in vattenburen golvvärme ovanpå bottenplattan i min villa. Upptäckte senare att golvvärmeslangen flutit upp till ytan på några ställen. Som mest sticker slangen upp kanske 1-2 mm.

Hur löser man detta på ett bra sätt? Eller är det okej på det stora hela?

tommib
Beror på vad du ska göra ovanpå flytspacklet. Är det bara några enstaka punkter kanske det går att klara med att karva ur golvmaterialet på baksidan men det är inget som är rekommenderat att göra.

Ett problem i sammanhanget är att de flesta tillverkare specificerar en viss mängd flytspackel ovan slangen för att få jämn värmespridning. Hur mycket det ska vara beror på slangens tjocklek. För LK 8 mm är det typ 12 mm, för LK 16 tror jag att det är 30 mm.

Om din slang ligger så nära ytan så är risken att ditt golv får randig värme.

Det kommer ej bli helt bra utan att göra om, men den lättaste lösningen är ju defintivt att spackla på lite till och gilla läget att värmen eventuellt sprider sig lite ojämnt.

S
Blir luftfickor vid högpunkterna som kan ställa till det i framtiden med dålig cirkulation.
Var slingorna vattenfyllda när du spacklade?

Det hände mig här!
Jag bilade upp kring rören och handspacklade sedan.
Renoverat hörn med uppbrutet golv och spacklade rörutgångar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nisken och 1 till
  • Laddar…
Före bild?
Har du råd att flyta en gång till?

C C.Lundin skrev:
Det kommer ej bli helt bra utan att göra om, men den lättaste lösningen är ju defintivt att spackla på lite till och gilla läget att värmen eventuellt sprider sig lite ojämnt.
Göra om som i att lägga på ett nytt lager spackel i det aktuella rummet?

S Stegatorparn skrev:
Blir luftfickor vid högpunkterna som kan ställa till det i framtiden med dålig cirkulation.
Var slingorna vattenfyllda när du spacklade?
Nej, de var tomma vid tillfället

Needas Needas skrev:
Det hände mig här!
Jag bilade upp kring rören och handspacklade sedan.
[bild]
Ah, jag var inne på att göra nåt liknande. Bila upp kring stället där röret glidit upp och tvinga ner det och sedan spackla om Blev det bra i ditt fall sen?

A Alexn72 skrev:
Före bild?
Har du råd att flyta en gång till?
Råd har jag väl men jag vill verkligen inte om det inte är absolut nödvändigt. Så här såg det ut före:

• Golv med öppen golvvärmeinstallation och synliga rör före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaraborg_84 Skaraborg_84 skrev:
Ah, jag var inne på att göra nåt liknande. Bila upp kring stället där röret glidit upp och tvinga ner det och sedan spackla om Blev det bra i ditt fall sen?
Det blev bra hos mig!
Rören ska täckas av x antal millimeter flytspackel och anledningen är jämnare värmefördelning i golvet.
Kör på men var försiktig! :D

• Gilla
daala och 1 till
  • Laddar…
Råd har jag väl men jag vill verkligen inte om det inte är absolut nödvändigt. Så här såg det ut före:
Var nog lite otydlig. Menar om du har råd att göra golvet högre dvs finns det utrymme uppåt.
Eller blir det för tight takhöjd.
Jag hade flutit mer isåfall

A Alexn72 skrev:
Var nog lite otydlig. Menar om du har råd att göra golvet högre dvs finns det utrymme uppåt.
Eller blir det för tight takhöjd.
Jag hade flutit mer isåfall
Jaha! Svaret blir väl iofs detsamma ändå Men jo, några millimeter till ska det finnas utrymme till upp mot taket.

@Skaraborg
Jaha! Svaret blir väl iofs detsamma ändå Men jo, några millimeter till ska det finnas utrymme till upp mot taket.
får man fråga herrn hur resultatet blev med förbrukning och allt? Jag ska precis välja själv mellan spårade skivor eller gjuta in.

celfving celfving skrev:
@Skaraborg

får man fråga herrn hur resultatet blev med förbrukning och allt? Jag ska precis välja själv mellan spårade skivor eller gjuta in.
Det slutade med att jag lät det vara och än så länge har jag inte behövt ångra det.

Är nöjd med förbrukningen. De senaste åren har vi legat på ca 8900 kWh/år. Då har vi ju bergvärme och en relativt ny kamin. Eldar dock inte vansinnigt mycket i den utan blir oftast när de mest extrema elpristopparna kommer. (Köpte 1 kbm ved för 3 år sen som nu bara är nästan slut).

Har dock egentligen inget att jämföra med så vad gäller valet mellan ingjutet och spårade skivor kan jag inte säga så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.