Har letat svar här och var, men nu ger jag upp och startar ett nytt ämne istället.

Har oisolerad platta i 50-talshus. Häromveckan fick jag det asbesthaltiga svartlimmet bortfräst. Men det ligger lite kvar i springor och ojämnheter. Vi ska så småningom lägga klinkers, men det får vänta nåt år. För att kapsla in resterna av svartlimmet och för att skapa lite trevligare känsla i källaren skulle jag därför vilja måla betonggolvet. Jag kommer självfallet att använda en färg som släpper igenom fukt (har nån burk i förrådet). Min fråga: måste jag slipa bort färgen sedan när jag ska flytspackla och klinkra? Eller är det ok att flyta på det målade golvet (förutsatt att färgen är av typen som släpper igenom fukt)?

Varför inte flytspackla på en gång?

Bra fråga. Vi har tillräckligt med hantverkare och egna projekt det närmaste året. Och när jag hittade golvfärgsburkarna i förrådet tänkte jag att målning skulle vara ett snabbt sätt att stänga in svartlimsresterna. Dessutom har vi ännu inte bestämt oss för vilka väggar som ska vara kvar i källaren, skulle behöva några månader för att bo in oss och bestämma detta i lugn och ro.

Hej

jag skulle "målat" med betongprimer. Det måste ju ändå göra innan du flyspacklar. Målar du kommer du behöva slipa ytan igen. annars riskerar du att färgen släpper när du flyspacklar pga av fukten. Betongprimern är ju genomskinnlig men kan du stå ut med det så....Du slipper åtminstone löst grus och damm. När du ska flytspackal är det bara att prima en gång till och köra på.

Tjena

Jag har ett golv som är i en källare och det är en betongplatta. Den är oisolerad och min hantverkare säger nu att man behöver ha ett speciellt flytspackel för att man ska göra rätt för sig. Kan det stämma? Bauhaus sa att det nog stämde och dom va till och med lite dyrare för samma produkt.
Istället för 100ish per påse så kostar detta 300ish per påse.

Men det är kanske att rekommendera att använda det dyra?

Näh, åk och köp en nålfiltsmatta från Bauhaus istället (de finns i 4 meters bredd) och släpper genom fukt så det finns ingen risk för påväxt (så länge det är rent under mattan).

Vad det gäller fukt och flytspackel så släpper ju alla betongbaserade produkter genom fukt. Flytspackel är inget undantag...
Det handlar väl mer om vad levereantören "garanterar" och om det finns risk för sprickor vad tunnare läggningar tror jag...
Det är klart att de dyrare flytspacklen är dyrare av en orsak men troligen går det lika bra med ett billigare fiberförstärkt... frågan är ju bara om man vågar chansa...

Tänk på att flytspacklet ska tåla tillskjutande markfukt

Tjena

Tack för alla svar.
Mattan är inte aktuell för det är inget som min fru gillar. :D
Så hade tänkt den dyrare vägen med flytspackel och platon och parkett.

Jag vill ju inte fuskbygga så jag får väl öppna stora facket i plånkan. :T

Om du har oisolerad platta och lägger Platon på den så tänk då på att du kan få fuktvandring/kondens mot väggarna alternativt in mot andra rum.
Under en Platonmatta är det bara temperaturdifferans som får luften att röra på sig och det kan vara otillräckligt för att vädra ut fukt (beroende på hur mycket som kommer genom).
Klinker är bättre eftersom det släpper ut fukt i fogar och då kan fukten transporteras bort i rummet istället.

Tjena
Ja, det har jag också tänk kring lite och det är ju givetvis inget skoj läge. Tanken var ventilerade lister men det kanske inte räcker? Det ska finnas någon form av fläkt att sätta på listen eller intill golvet men vad jag hörde så skulle den lösningen va ap-dyr!

Klinker blir ju så förbaskat kallt.. för jag ska inte ha golvvärme på en så stor yta då mestadels plattan värms upp. Isolera neråt är inte heller ngt alternativ.

Nja fläkten sätts inte på listen utan det är en stos som sitter i platonmattan och som sedan suger ut luften.
Det går bra att koppla på frånluften om du har riktig mekanisk frånluft som är igång dygnet runt.
Fredrik

• Gilla
bbgpany
  • Laddar…
Har du ngn länk till en sådan lösning där man kan se en lösning? hittade lite men vet inte om jag hittade rätt. Har nog ev ingen riktigt mekanisk frånluft dock....

Tja tex tillverkaren av Platon har lösningen
www.isola.se

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.