984 läst ·
1 svar
984 läst
1 svar
Flytspackla kork i bastu?
Hej.
Jag har en bastu i ett -70 tals hus som jag vill lägga in klinker i då jag har en massa klinker över.
Bastun i sick är uppreglad (tro jag eftersom den är högre än övriga golvet) på ett betonggolv, min gissning är att det är reglar och golvspån. sen har man lagt ett laget 4 kantiga tunna korkplattor uppepå. Vis av erfarenhet från dessa så är dom ett helsike att få bort så jag tänkte att man kanske kan flytspacka direkt uppepå korken?
Ni som kan, är detta möjligt? Finns det några nackdelar med att göra så?
Sen klurar jag lite på om jag borde lägga våtrumsfolie på eller liknande men eftersom det inte varit det tidigare och plattan som allt ligger på är oisolerad så tänker jag att det är bättre att låta allt vara "öppet" så det kan andas något sånär, kastar ändå inga mängder vatten i bastun och det självtorkar ju fort.
Jag har en bastu i ett -70 tals hus som jag vill lägga in klinker i då jag har en massa klinker över.
Bastun i sick är uppreglad (tro jag eftersom den är högre än övriga golvet) på ett betonggolv, min gissning är att det är reglar och golvspån. sen har man lagt ett laget 4 kantiga tunna korkplattor uppepå. Vis av erfarenhet från dessa så är dom ett helsike att få bort så jag tänkte att man kanske kan flytspacka direkt uppepå korken?
Ni som kan, är detta möjligt? Finns det några nackdelar med att göra så?
Sen klurar jag lite på om jag borde lägga våtrumsfolie på eller liknande men eftersom det inte varit det tidigare och plattan som allt ligger på är oisolerad så tänker jag att det är bättre att låta allt vara "öppet" så det kan andas något sånär, kastar ändå inga mängder vatten i bastun och det självtorkar ju fort.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Rent generellt skall man väl inte spacka på flexibla material då det över tid spricker. Så kork/plastmatta bör du ta bort. Ett alternativ är kanske att lägga golvgips ovanpå och sedan spackla - om du vet att det är torrt och bra undertill osvM morbidhans skrev:Hej.
Jag har en bastu i ett -70 tals hus som jag vill lägga in klinker i då jag har en massa klinker över.
Bastun i sick är uppreglad (tro jag eftersom den är högre än övriga golvet) på ett betonggolv, min gissning är att det är reglar och golvspån. sen har man lagt ett laget 4 kantiga tunna korkplattor uppepå. Vis av erfarenhet från dessa så är dom ett helsike att få bort så jag tänkte att man kanske kan flytspacka direkt uppepå korken?
Ni som kan, är detta möjligt? Finns det några nackdelar med att göra så?
Sen klurar jag lite på om jag borde lägga våtrumsfolie på eller liknande men eftersom det inte varit det tidigare och plattan som allt ligger på är oisolerad så tänker jag att det är bättre att låta allt vara "öppet" så det kan andas något sånär, kastar ändå inga mängder vatten i bastun och det självtorkar ju fort.
Klicka här för att svara