Hej,

Håller på med en ganska omfattande renovering av ett äldre hus, det har på senare år fått ett badrum tillbyggt på slutet av 80-talet som består av bjälklag 195mm cc600 och golvspån 22mm. Jag har monterat nya Purus golvbrunnar med monteringsplatta. Vi har gjutit nytt golv i befintligt hus som jag då lade ca 40mm högre än detta spångolv. Vi ska nu lägga golvvärme på detta spångolv och jag vill kolla med er angående genomförande då jag aldrig flytspacklat förut. Planen är att hamna på ungefär samma höjd med golven.

1. Primea golvet samt foga alla skarvar mot vägg, brunn osv.
2. Armera.
3. Klamra 16mm golvvärmeslang på spånet (ej spårade skivor)
4. Flytspackla precis så högt att värmeslingorna täcks.
5. Lägga elgolvvärme.
6. Flytspackla fall på hela golvet, minst 15mm tjocklek över golvvvärmeslang vid brunn.

Hade ni gjort annorlunda?

E Evighetsprojekt skrev:
Vi ska nu lägga golvvärme på detta spångolv och jag vill kolla med er angående genomförande då jag aldrig flytspacklat förut. Planen är att hamna på ungefär samma höjd med golven.
Du har alltså 40 mm att gå på "för allt"?

Dina punkter 1-6 ser bra ut, men tänk på att inte lägga någon av värmeslingorna nära golvbrunnen, det får golvbrunnen att torka ut så att vattenlås-funktionen inte bibehålls.
Lägg slingorna 20 cm ifrån brunnen!

Efter du har lagt elgolvvärmeslingan, så skulle jag (som yrkesman) bara flytspackla hela ytan plan upp till brunnens kant.
Prima igen dagen efter & flytspackla fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.