Ska lägga klinker i hallen o tänkte flytspackla där.
Har soporexbjälklag med ngn mörk skiva, kanske asfaltbord 12mm sen masonit 7 mm ovanpå det. Bör jag ta bort båda skivorna å flyta på lättbetongen? Någon som gjort något liknade?
Och varför ligger asfaltborden där?

A
R Roobiiiiin skrev:
Ska lägga klinker i hallen o tänkte flytspackla där.
Har soporexbjälklag med ngn mörk skiva, kanske asfaltbord 12mm sen masonit 7 mm ovanpå det. Bör jag ta bort båda skivorna å flyta på lättbetongen? Någon som gjort något liknade?
Och varför ligger asfaltborden där?
Skulle tro att dom är där i stegljudsdämpande syfte..

Rejäl skrev:
Skulle tro att dom är där i stegljudsdämpande syfte..
Okej i andra rummen där jag ska lägga laminat, kan jag låta det ligga kvar eller är det dåligt material att ha i huset?

A
R Roobiiiiin skrev:
Okej i andra rummen där jag ska lägga laminat, kan jag låta det ligga kvar eller är det dåligt material att ha i huset?
Så länge det är torrt och inte skadat så låt det ligga..

Rejäl skrev:
Så länge det är torrt och inte skadat så låt det ligga..
Har sågat bort masonit o asfalt bord nu i hallen och kommit ner t lättbotong. Men har ett hål där till vänster. Det är en trappa där så det är därför och det är inte hål hela vägen utan är inbyggt med skivor.
Ngn idé vad man kan fylla hålet med? Eps?

• Hål i lättbetonggolv i hall med verktyg som hammare och borrmaskin synliga, bredvid en tröskel och en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
R Roobiiiiin skrev:
Har sågat bort masonit o asfalt bord nu i hallen och kommit ner t lättbotong. Men har ett hål där till vänster. Det är en trappa där så det är därför och det är inte hål hela vägen utan är inbyggt med skivor.
Ngn idé vad man kan fylla hålet med? Eps?
Ja EPS betong är bra sedan skulle jag flytspacklat hela ytan för att få en enhetlig yta..

Ja hela ytan ska flytspacklas

Bättre å köpa en säck till med spackel än att köpa en säck eps för de lila hålet ,, hur mycket skall du spackla upp ?

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Går det inte lika bra med fin betong då? Det har jag hemma.
Ja ska lägga armering o 12 mm flyt är tanken.
Det är lättbetongselement så har sågat bort 15 mm asfaltbord och 7mm masonit

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Roobiiiiin skrev:
Går lika fint med fin betongen , okej 👍

A
R Roobiiiiin skrev:
Låt betongen härda minst 3 dygn innan spacklingen bara..

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Låt betongen härda minst 3 dygn innan spacklingen bara..
Vissa säger att man måste vänta 30 dagar, det kan väl inte stämma på sån liten yta?

R Roobiiiiin skrev:
Vissa säger att man måste vänta 30 dagar, det kan väl inte stämma på sån liten yta?
När vi kommer och ska flytspackla på nya plattor så är det 90 dagar,

F Fjonken skrev:
När vi kommer och ska flytspackla på nya plattor så är det 90 dagar,
Detta är ingen ny platta, hus sen 74. Ska bara laga det hålet där till vänster, sen flyta.

A
R Roobiiiiin skrev:
Detta är ingen ny platta, hus sen 74. Ska bara laga det hålet där till vänster, sen flyta.
Därav skrev jag minst 3 dagar det är ingen som vid renovering väntar som man gör vid nyproduktion 85% RF kräver väl de flesta tätskikt i dagens läge och flytande golv Max 90% RF för att det ska vara torrt..
Så hur lång tid det tar beror på så många faktorer som vid nyproduktion behöver följas..
Men låt du det torka så du känner att det är torrt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.