Mikael_L
Bland certifierade företag och leverantörer så borde man kunna förvänta sig att alla är med på banan rätt snart, när regler och metoder förändras.

Men i byggvaruhandeln och diverse hantverkare som kanske bara gör ett våtrum då och då, för att dom blir ombedda, där räknar jag inte med någon större kunskap om gällande regler samt moderna metoder ...
"Så här har jag alltid gjort ...." :rolleyes:
 
Jaja, nu ligger det där, och i mitt fall så gjorde det att höjden på flytspacklet vart perfekt i underkant mot tröskeln.
Så det vart bra iaf :)
 
Det ska väl vara 14mm på det tunnaste stället, alltså vid golvbrunn, med bra fall i duschen samt under badkar... och har du 12kvm så har du några meter till andra änden på rummet, så medeltjocklek på 16mm kan du glömma!
 
Hej,

Det var ju bara en uppfattning ... men det ska väl vara 12 vid brunnen sen i duschen ett fall på 1:50, dvs utanför duschdelen är man uppe i 22, sen utanför kan man ju ha 1:200 velket ger 37 mm vid dörren 3 meter bort ... då får man ett genomsnitt på ca 28mm. Nu är det iof en del av detta som är en bastu där då fallet blir lägre så kanske genomsnitt på 24 mm. Sen vid kontrollmätning utan väggar medräknade så var det 11 kvm. Detta betyder kanske att det kommer gå åt 24 * 1,6 * 11 dvs 422 kg ... men vi får väl se hur mycket mattläggaren lägger in ... om man får tag i någon :)

/Janne
 
jon_h: skulle du kunna lägga upp en bild på den skopan som du använder när du flytspacklar? Jag ska/måste fixa till en nivå skillnad i mitt vardagsrum och jag är ganska sugen på att försöka mig på jobbet själv då jag inte ska ha något fall... Är det kanske lättare att använda en pigg roller (tror det heter så) för att hjälpa flytspacklet att flyta ut bättre... Om man kör med ett "rapid" flytspackel på ca 23 kvm och max 30mm, tror ni att man hinner blanda allt innan det första har börjat bränna?
 
Som amatör e de lättare å spackla fallet när dom stora ytorna har brunnit... dvs avgränsa dushdelen, Annars är de lätt att skrapa ner fallet när de brunnit såpass att man kan gå på golvet, men vänta inte för länge :p
 
T
anra: Blanda flytspacklet löst och häll ut bara och hjälpt till med en vanlig spackel (40 cm bred) som du jämnar till med. Ha en "gubbe" som hjälper dig att blanda flyt så hinner du lätt 23 kvm. Efter en 1 eller tvåtimmar beroende på vilket spackel du har så kan du gå in och kolla så att det inte finns några svackor i flytet utan är helt jämnt.
 
ok, tack tank77... hur många hinkar är rekommenderat att ha/använda?? hur många liter bör dem vara på??
 
Vi körde med flyspackel från Hornbach, om jag inte minns helt fel så passade max rekommenderad vattenmängd och en säck med flytspackel i en 19liters brukshink från Biltema.
 
Hej,

Har nu fått in offert från mattläggare på att flytspackla ... Arbetskostnad för att flytspackla 11 kvm utan matrial är ca 8000 + moms sedan vill de ha i stort sett samma för matrialet (spackel och primer). Jag tycker det låter så dyrt så jag tror jag gör det själv ....

Kan man göra så att man börjar i duschdelen, avgränsar denna med en planka (eller vad), denna är drygt en kvm och här bygger jag upp ett rejält fall ... sen tar jag bastudelen, 4 kvm med lite mindre fall och slutligen övriga delen när jag avlägsnat plankan och gör ett mindre fall. Får man loss plankan eller har spacklet limmat fast denna? Blir skarven stark där plankan satt, dvs självläker?

Andra tips mottages gärna!

/Janne
 
Det finns särskilda avstängningslister i skumgummi. Dessa lossnar fint.
 
Tack för tipset, men det är inga problem att göra så, dvs dela in rummet i två delar och spackla varje del för sig?

/Janne
 
Sätt primer i mellan lagrena så blir det fin fint :)
 
Jo fast jag hade ju inte tänkt mig lager utan sektioner .... altså vertikala snitt ... funkar det med bara primer mellan detta snitt och nästa?
 
Jadå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.