Hej
Ska bygga sockel för stödmur och gjuta själv.. Sockeln kommer vara utsatt för fukt och jag tittar därför på flytmedel och vattentätande tillsatsmedel.. Finns en massa skrivet lite varstans om det men det verkar vara väldigt svårt att hitta någon som faktiskt säljer det... Yes är visst en fullösning men hur mycket Yes ska man ha i?

Har läst att flytmedel även gör betongen i viss mån vattentät, då med ett lågt vct tal..

TobEne TobEne skrev:
Hej
Ska bygga sockel för stödmur och gjuta själv.. Sockeln kommer vara utsatt för fukt och jag tittar därför på flytmedel och vattentätande tillsatsmedel.. Finns en massa skrivet lite varstans om det men det verkar vara väldigt svårt att hitta någon som faktiskt säljer det... Yes är visst en fullösning men hur mycket Yes ska man ha i?

Har läst att flytmedel även gör betongen i viss mån vattentät, då med ett lågt vct tal..
Var bor du? Du kan få lite flyt i Göteborg.

• Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
S Sebastian med huset skrev:
Var bor du? Du kan få lite flyt i Göteborg.
Hej Sebastian. Det var väldigt snällt av dig men jag bor på östkusten. Vad är det för märke på den du har?

Vi brukar använda Masterglennium 5118.
Tänk på att du ska använda väldigt lite, typiskt 1-2 % av cementvikten.
Du måste också blanda ett tag innan du kan bedömma effekten, så var inte för snabb med att hälla på mer.
Risken med för mycket är att betongen separerar och ballasten sjunker till botten. När betongen får bubblor när du blandar börjar det bli för mycket.
Det är förmodligen anledningen till att att superplasticerar inte säljs till privatpersoner - det är helt enkelt svårt att använda på rätt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.