Hej,

I och med att vi utökar vardagsrummet genom att ta ner en mellanvägg mot ett sovum måste golvet fixas till.
Huset är från 1959.

Befintlig konstruktion nerifrån och upp:
Betong
Uppreglat (korslagt, dvs reglar i två nivåer) 120mm
Mellan reglar ligger stenull 120mm
22mm golvspån
plastmatta

Anticimex har kollat fuktnivå mm i konstruktionen utan anmärkning (förutom att det är en riskkonstruktion)

Sovrumet har nivåskillnader vilket gör att golvet glappar på några stället (reglar ligger inte emot plattan).
Vi har tänkt att förbättra golvet genom att riva ut det gamla och ersätta med:
Rengjord betong
Ev. avjämning med betong/spackel (tvättad sand någon??)
0,2 plastfolie (två lager överlappande?)
120mm Cellplast S80 (Thermisol PLUS, Isopor 20, Byggmax)
Gnisseldämpare (vad ska vi använda eftersom plast skall ligga mot betongen?)
22mm golspån
foam, stegljudsdämpare
15mm ekparkett

Man kan använda platon mot betongen men 0,2 folie är billigare (dock blir det ingen luftspalt...)
S80 bör räcka när vi använder både 22mm spån + 15mm parkett (enligt Thermisol och Isopor ska det vara OK).
En annan sak vi gör samtidigt är att lägga ner 100mm spirorör från yttervägg till tänk central plats för kamin (huset har mek frånluft...).

Vi är mycket tacksamma för svar på frågor samt synpunkter (startklara).

Ingen som vill hjälpa?

Jag har fått svar från Isopor Teknisk utveckling. De säger att det är OK med s80 för normalbelastning om man har golvskiva + golv.
Tycker det är lite konstigt när det i många trådar sägs att det inte är lämpligt med s80 utan man säger min s150....

Mvh/ Thomas

S80 fungerar garanterat, det blir ju inga laster alls i princip.

Hej, Tack jon_h!

Det är ju en hel del skillnad i pris eftersom S80 har de flesta hemma (cheapy, bygmax, beijer mm).
Jag ska dock in med en contura 550 så därunder kommer jag sätta ett par reglar som säkerhet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.