Hej.

Jag ska klinkra mitt relaxrum. Har precis primat golvet som är betong.
Det är gjort lokala fall runt brunnarna när jag gjöt plattan.

Jag har nu tänkt flytspackla golvet för att få fall från väggarna mot brunnarna. Det har jag koll på. Men vad jag vill ha hjälp med, är hur man gör angående brunnarna. Dem är ingjutna i nivå med golvet givetvis. Ska jag dra av spacklet ner till den befintliga betonggolvsnivån i en cirkel med diamtern ca 40cm runt om och sedan lägga på någon form av brunn höjare för att matcha klinkret?
Svårt att förklara. Alla tips mottages.

20140207_111816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunnarna ska ligga i nivå med det färdiga golvet, så du har två vägar:
Antingen flytspackla så att de fortfarande gör det, alternativt då sätta förhöjningsring/ringar.
Vilket får du ju lite avgöra på fallet. Det finns ju min/max-värden att utgå ifrån.

Varför två brunnar så nära varandra?

är det lokalfall vid brunnarna som är bra, så sätt avstängningslister precis vid lokalfallen och flytspackla fram till avst.listen. När du precis kan gå på spacklet så går du in och drar bort listerna och skrapar ner bort / ner ev flytspackel kant

Tack för det. Nu begriper jag. Lokalfallet har en diameter på ca 50cm. Jag sätter en avstängningslist där. Flytspacklar mot listen. När spacklet torkat lagom så tar jag bort listen. skrapar svagt fall över hela golvet mot det lokala fallets början. Sen avjämnar jag kanten mellan det stora fallet och det lokala fallet.

2 brunnar för att i planeringsstadiet skaulle det vara en brunn inuti hörnbastun. och en brunn utanför i duschen.

Har du spygatt brun i bastun??

greddyfreddy skrev:
Tack för det. Nu begriper jag. Lokalfallet har en diameter på ca 50cm. Jag sätter en avstängningslist där. Flytspacklar mot listen. När spacklet torkat lagom så tar jag bort listen. skrapar svagt fall över hela golvet mot det lokala fallets början. Sen avjämnar jag kanten mellan det stora fallet och det lokala fallet.

2 brunnar för att i planeringsstadiet skaulle det vara en brunn inuti hörnbastun. och en brunn utanför i duschen.
Det jag tror nino menade var att du skulle sätta avstängare precis vid lokalfallet och sedan flytspackla upp ett fall på resten av golvet, flytspacklet skall precis rinna fram till avstängaren. Om det ev. blir någon kant vid listen så skrapas den bort så snabbt som möjligt.

Att, som du skriver, skrapa fram fall på hela golvet låter som ett vansinnigt projekt.

greddyfreddy skrev:
Hej.

Jag ska klinkra mitt relaxrum. Har precis primat golvet som är betong.
Det är gjort lokala fall runt brunnarna när jag gjöt plattan.

Jag har nu tänkt flytspackla golvet för att få fall från väggarna mot brunnarna. Det har jag koll på. Men vad jag vill ha hjälp med, är hur man gör angående brunnarna. Dem är ingjutna i nivå med golvet givetvis. Ska jag dra av spacklet ner till den befintliga betonggolvsnivån i en cirkel med diamtern ca 40cm runt om och sedan lägga på någon form av brunn höjare för att matcha klinkret?
Svårt att förklara. Alla tips mottages.
Angående "brunnhöjare" för att matcha klinkret så är svaret, nej. Brunnen skall vara i nivå med tätskiktet, du behöver alltså ingen förhöjningsring ("brunnhöjare") om du gör som föreslagits ovan.

Gabbe1: japp så menade jag

Gabbe1 skrev:
Det jag tror nino menade var att du skulle sätta avstängare precis vid lokalfallet och sedan flytspackla upp ett fall på resten av golvet, flytspacklet skall precis rinna fram till avstängaren. Om det ev. blir någon kant vid listen så skrapas den bort så snabbt som möjligt.

Att, som du skriver, skrapa fram fall på hela golvet låter som ett vansinnigt projekt.
Har samma situation med betonggolv gjutet i nivå med brunnen med lokalfall och tänkte först av ohejdad vana ´"förhöjare" men detta låter bättre att slippa den. Som jag förstår menar ni att tjockleken på flytspacklet kommer att gå mot nästan noll när man närmar sig avstängningslisten och inget flytspackel alls när man är inne på lokalfallet? I så fall bör man väl också se till att ha ett flytspackel som klarar liten tjocklek? Någon som har tips/erfarenheter på bra flytspackel för det?

Det skrapar du till.

Annars får du lägga på lite golvspackel om du inte blir nöjd med kanten, de går till 0.

Ardex K14 om du inte behöver flyta så mycket eller K15 om du vill ha lite mer fall från väggen.

nino skrev:
Ardex K14 om du inte behöver flyta så mycket eller K15 om du vill ha lite mer fall från väggen.
Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.