Hej,

Har läst och läst på forumet utan att bli tillräckligt vis. Kan ngn snabbt reda ut vad jag behöver till mitt nya hus. Skåne, 1½ plan, stenhus, 200 kvm + uterum/vinterträdgård 10 kvm, badkar,5 personer, centralt placerad olivstenskamin + fri ved. "Måste" ha fjärrvärme (i alla fall bet 43000 kr).

FLVP (IVT 633):
+ varmvatten! (är inte det väldigt bra?)
+ bra återvinning
- extra varmvattenberedare krävs som spetsas med el 10000 kr installation (drift?)
- sämre ventil jmf med FTX?

FTX
+ bra ventilation
+ bra återvinning (bättre än FLVP?)
- inget varmvatten
- filter att byta
- dyrare total installations kostnad?

? Vilket system passar bäst vid eldning i kamin. FTX kanske men fungerar det inte bra med FLVP också??? Tänkte ha utegivare + rumsgivare i så fall.

Tacksam för alla svar och synpunkter. MVH!

Om du betalt för FJV anslutningen så tycker jag du skall välja FTX och ansluta till fjärrvärmen.

Främsta anledningen tycker jag är komforten och inomhusklimatet.

Eldning i öppnaspisen fungerar med båda men risken att det ryker in vid upptändning är större med FLVP.
Det finns FTX aggregat med speciell funktion att minska frånluftsflödet vid upptändning av eldstad.

Ditt hus är relativt stort och uppvärmning med FLVP riskerar att bli stor andel EL tillskott.

Rent ekonomiskt är svårare att bedömma utan en energibalansberäkning och jämföra med energipriset för El respektive fjärrvärme.

/Patrik

Tack för input!

IVT 633 går endast in med fjärrvärmetillskott som spets när det gäller uppvärmning. Vid behov av extra mkt/snabbt varmvattenbehov (kranvatten) så går den in med elpatron.

Är det så att FTX som mest sparar 3-4000 kWh per år? Jag har hört att en FLVP sparar kanske 7000 kWh/år iom att den också ger varmvatten till kranar.

Stora skillnaden är väl egentligen att FLVP matar sin återvunna energi till golvvärm/radiatorer medan FTX matar tilluft och ger varmluft till samtliga rum??

Klimatet blir säkert bättre med FTX men jag har aldrig tänkt på att tilluft via ventiler med utsug badrum (via har så i lägenheten tex) skulle ge kallras/dålig luft? Är det verkligen en märkbar skillnad?? Ngt som jag tycker hade varit bra är en funktion som motverkar fenomenet med obehaglig värme om man tex har fest med många hemma då det ofta blir väldigt varmt. Inte fixar FTX det, eller? FLVP IVT 633 har också en bra luftcirkulation även om den kanske inte är i klass med FTX?

Har nu läst manualen för IVT 633 på nätet - vet inte om jag blev så mkt klokare....

MVH

Aha IVT633 har FJV spets OK!

För dig som bor i södra delen av landet så funkar säker FVLP ganska bra.

Vist stämmer det att FLVP ger värme och varmvatten, medans FTX endast återvinner värmen från avluften. FTX har bättre återvinning när det är kallt ute men i gengäld så gör FLVP Varmvatten vid varmare väderlekar när effekten av återvinning i FTX är liten (inget behov).

Jag tror att du kommer att uppleva kallraset mer i villa ihop med golvvärme än radiatorer som du förmodligen haft i lägenheten, Varma luftströmen från radiatorn trycker upp uteluften mot taket så att den når längre in i rummet innen den faller ner mot golvet och har då värmts upp något.

Inget av systemen är direkt effektivt att kyla med vid stora personbelastningar som när man har fest. Då krävs mycket mer ventilation än vad som är normkravet eller airkondition (Kyla) eller rejäl vädring.

/Patrik

Tack igen.
Jag kommer nog satsa på IVTn då jag bor i Skåne+ att jag tror installationskostnaden är lite mindre också. dock inga lätta beslutså man hoppas det blir bra. Får se om det fungerar med den öppna spisen...

Varför behövs en extra vvberedare med FLVP?
Är det inte bättre att förvärma VV i FLVP och sedan gå via fjärrvärmeväxlaren som då automatiskt spetsar vid behov?

Ville_Vessla skrev:
Varför behövs en extra vvberedare med FLVP?
Är det inte bättre att förvärma VV i FLVP och sedan gå via fjärrvärmeväxlaren som då automatiskt spetsar vid behov?
Troligen för att FLVPn bara har en värmeväxlare för Värmesystemet och altid gör varmvattnet med värmepumpen.
FLVPn är ju tänkt att ansluta direkt till inkommande Fjärrvärme och har inbyggda passbita för värmemändsmätare.
IVT vill naturligt vis sälja extra beredare för 10 000:-

Men rimligtvis så kan en rörmokare bygga ett system för eftervärmning av varmvatten med fjärrvärme om man installerar separat värmemändsmätare och sedan grenar av till FLVP och en värmeväxlare för tappvarmvatten som ligger i serie efter beredaren i FLVPn.
Då slipper man eleftervärme och extra beredaren och har alltid obegränsat med varmvatten.

Patrik

Bemödade mig aldrig att kolla just 633 därför antog jag felaktigt att fjärrvärmen skulle vara ett helt separat system, vilket skulle varit bra mycket bättre.
Behöver man dessutom en separat elberedare blir det ju dessutom en mer skrymmande installation med 633:an än en annan FLVP och separat fjvcentral.

En "Öppen spis" antar jag att du inte menar, eftersom du även talar om "kamin".
(Att elda "öppet" utan luckor är ju inte att rekommendera som alla vet)

Många kaminer/kakelugnar etc på marknaden idag har möjlighet till separat anslutning av luft till eldstaden. Har man mekanisk ventilation (FT eller FTX) är det nog en bra försäkring mot krångel att inte ta eldningsluften från bostaden, utan uteluft eller liknande tar man i en separat kanal så att inte fläktarna kan suga röken baklänges. Undertryck är ju det man eftersträvar normalt sätt....

Tack för alla svar. Valt IVT 633+extra varmvattenberedare. Skönt att ha bestämt sig - får se hur jag upplever den - återkommer nästa vinter...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.