40 420 läst ·
107 svar
40k läst
107 svar
Flügger färg möglar varning
Färg är temperaturkänslig och måste förvaras svalt men frostfritt, typ källarförråd, matkällare eller dylikt.J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Naftabaserad oljefärg har jag haft i uthuset i flera år. Tål frost, målade precis för en timme sedan dörrfoder till nya ytterdörren, färgen är utmärkt.Å ÅsaÖberg skrev:
Köpt 2018, Gjöco norsk kvalitetsfärg, grymt bra! Hela huset utvändigt är målad med den.
Gick också utmärkt att måla i -2°C.
Nej, det stämmer inte.Å ÅsaÖberg skrev:
Linoljefärg kan till skillnad från vattenbaserad färg förvaras kallt och i frostgrader. I en tättslutande burk håller linoljefärgen i princip hur länge som helst.
https://www.gysinge.com/article/1075/måla-med-linoljefärg
Helt korrekt vad gäller färg med oljebas! Men den här tråden gäller vattenbaserad inomhusfärg.useless skrev:
Jag har inte råkat ut för mögel men t.ex. akrylatfärg kan ha väldigt dålig lagringshållbarhet så att om man behöver avbryta ett målningsprojekt på hösten har färgen omvandlats till en gummiartad massa när det är dags att forsätta på våren. Det borde åtminstone finnas lagkrav på bäst-föredatum.J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Förr var tapetklistret (Modokoll) ett pulver med god hållbarhet. Det blandades efter behov ut med vatten men det tillblandade klistret skulle nog inte sparas mer än några dagar (kanske det kunde frysas). Den typen av klister skulle nog fortfarande fungera till de flesta men inte alla tapeter. Jag tror att en del av de produkter som säljs nu kan vara av samma typ fast tillblandade med sämre hållbarhet och avsevärt dyrare. Det är kraftiga överpriser på nästan allt i en färghandel.Hep skrev:
Om vi ska gradera "miljövänlighet", så hivar jag hellre ut hundra liter tapetklister på tomten än jag sprutar en deciliter DDT på grusgången.
Jag håller med om att det kan vara irriterande att en halvgammal färgburk möglar så att man behöver köpa mer färg, men att ur den enda informationen få det till en sanning att det är sämre för miljön att sälja färg utan antimögelmedel är bara dumt. Den kan givetvis vara sämre, men mer troligt är att det är rätt bra att man slipper tillverka och kleta ut de tillsatta gifterna på sina sovrumsväggar.
Jag måste nog gå en kurs eller på annat sätt lära mig skriva så att det blir begripligt. Mitt inlägg handlade verkligen inte om tapetklister. Och om någon ändå vill diskutera tapetklister, så är det för mig en blandning av potatismjöl och vatten. Möjligen med lite socker i.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Tapetklister är ju helt galet vad branschen gjort. Förr köpte man tapetklister i pulverform av stärkelse för någon tia. Det räckte till flera hinkar klister. Pulvret höll i evighet om det förvarades torrt. Idag finns nästa bara färdigt tapetklister som för att hålla i ett år i oöppnad burk är fullproppat med allergiframkallande kemikalier. Dessutom svindyrt pris för vatten.zarkov skrev:
En inte alltför vild gissning är att konserveringsmedel och antimögelmedel inte är speciellt snälla mot varken människa eller miljö och att man därför dragit ner på dem eller bytt ut dem mot snällare och därmed mindre effektiva medel.
Tapetklister är likadant, efter ett halvår är en öppnad burk oanvändbar på grund av mögel.
Målarfärg nästan likadant. För att få bort lösningsmedel har man bytt till vattenblandad färg som måste innehålla konserveringsmedel för att inte mögla på hyllan i butiken. Öppnar man burken hamnar förstås mögelsporer i burken, mer än vad konserveringsmedlet klarar.
Jag hittade en nästan full burk med lackfärg i uthuset. Burken hade stått där i många år, sommar som vinter. Efter omrörning och några droppar lacknafta gick den utmärkt att använda till att måla de nytillverkade garageportarna.
imported_Benno skrev:
Tapetklister är ju helt galet vad branschen gjort. Förr köpte man tapetklister i pulverform av stärkelse för någon tia. Det räckte till flera hinkar klister. Pulvret höll i evighet om det förvarades torrt. Idag finns nästa bara färdigt tapetklister som för att hålla i ett år i oöppnad burk är fullproppat med allergiframkallande kemikalier. Dessutom svindyrt pris för vatten.
Målarfärg nästan likadant. För att få bort lösningsmedel har man bytt till vattenblandad färg som måste innehålla konserveringsmedel för att inte mögla på hyllan i butiken. Öppnar man burken hamnar förstås mögelsporer i burken, mer än vad konserveringsmedlet klarar.
Jag hittade en nästan full burk med lackfärg i uthuset. Burken hade stått där i många år, sommar som vinter. Efter omrörning och några droppar lacknafta gick den utmärkt att använda till att måla de nytillverkade garageportarna.
Någon gång i tiden beredde förmodligen målarna själva tapeklister från vetemjöl, potatismjöl eller liknande. Modokoll, som var det vanliga pulverklistret på 60- o 70-talet, vet ej när det blev ovanligt, bestod av karboxymetylcellulosa (engelsk förkortning CMC) tillverkad från pappersmassa.imported_Benno skrev:
Tapetklister är ju helt galet vad branschen gjort. Förr köpte man tapetklister i pulverform av stärkelse för någon tia. Det räckte till flera hinkar klister. Pulvret höll i evighet om det förvarades torrt. Idag finns nästa bara färdigt tapetklister som för att hålla i ett år i oöppnad burk är fullproppat med allergiframkallande kemikalier. Dessutom svindyrt pris för vatten.
Orkar inte läsa alla kommentarer. Jobbar som målare. Generellt kan man säga att inomhus (plast färg) färgerna surnar möglar idag vilket inte var lika vanligt förr.
Varför jo för där är betydligt mindre konserveringsmedel mm.
Varför undrar ni säkert jo för dels finns EU regelverk å följa både för miljö å hälsa. Är en viss skillnad å stå å måla nårra timmar per år jämfört med en yrkesmålare.
Det som har börjat det hela e kathon.Och när man blir allergisk mot konserveringsmedel så e de inte roligt alls då det oftast sker som kontakt allergi. Då konserveringsmedel finns i precis allt såsom tvål krämer mm. har man fått allergi så kan man inte ens vistas i ett nymålat rum.
Fast färgen har torkat så utsöndrar färgen VOC som har hälso- och miljöeffekter.
Blir lite trött på alla som skriver använd rena rullar å penslar så surnar de inte, har ni spritat ytorna ni målar med? För där är den största bakteriehärden. Visst man minimerar att färgen surnar fortare än å använda våra rullar som inte blivit tvättade på flera månader. Hade denna diskussion med en säljare på en känd färgtillverkare där dom minsann hade kommit underfund i deras laboratoriet att de räckte man tog i en ny rullen (hylsa) å trädde på bygeln att det kom bakterier i färgen på de sättet. Sa de va deras minsta bekymmer då oftast väggarna har betydligt mer bakterier vilket även gäller ny gipsskivor. Visst kan man tycka de va bättre för framförallt va produkterna bättre å mer mångsidig å lätta att jobba med om du frågar mej. Räcker vi går tbx till när dom gamla målarna som körde lösningsmedel färg hur gick de för dom? Som ja brukar säga vi är morgondagens försökskaniner.
Varför jo för där är betydligt mindre konserveringsmedel mm.
Varför undrar ni säkert jo för dels finns EU regelverk å följa både för miljö å hälsa. Är en viss skillnad å stå å måla nårra timmar per år jämfört med en yrkesmålare.
Det som har börjat det hela e kathon.Och när man blir allergisk mot konserveringsmedel så e de inte roligt alls då det oftast sker som kontakt allergi. Då konserveringsmedel finns i precis allt såsom tvål krämer mm. har man fått allergi så kan man inte ens vistas i ett nymålat rum.
Fast färgen har torkat så utsöndrar färgen VOC som har hälso- och miljöeffekter.
Blir lite trött på alla som skriver använd rena rullar å penslar så surnar de inte, har ni spritat ytorna ni målar med? För där är den största bakteriehärden. Visst man minimerar att färgen surnar fortare än å använda våra rullar som inte blivit tvättade på flera månader. Hade denna diskussion med en säljare på en känd färgtillverkare där dom minsann hade kommit underfund i deras laboratoriet att de räckte man tog i en ny rullen (hylsa) å trädde på bygeln att det kom bakterier i färgen på de sättet. Sa de va deras minsta bekymmer då oftast väggarna har betydligt mer bakterier vilket även gäller ny gipsskivor. Visst kan man tycka de va bättre för framförallt va produkterna bättre å mer mångsidig å lätta att jobba med om du frågar mej. Räcker vi går tbx till när dom gamla målarna som körde lösningsmedel färg hur gick de för dom? Som ja brukar säga vi är morgondagens försökskaniner.
Redigerat:
Haha dä skulle du vatt med när ja skulle måla om exets lägenhet å fyndat sur färg på lagret. Tog veckor innan doften försvann ifrån väggarna. har aldrig målat med så sur färg. Lukta typ spyaR Rotekopp skrev:Det är inte bara Flügger som blir gammal och dålig. I stort sett all inomhusfärg blir dålig om den varit öppnad och får stå ett tag. Speciellt om den står direkt på ett värmegolv. Vi har alltid burkarna stående på pall vid nyproduktion där golvvärmen går för fullt för att torka ut betongplattan. Har gjort misstaget att stoppa näsan ner i en burk Milltex som ruttnat.. Det är värre än död katt.
Linoljefärger vet jag inte, slutade använda det för 25 år sedan.
Beror på vad det är för sorts färg. Mina burkar förvaras i minus på vintrarna. Plastfärg är kanske känslig för det. Underligt att så många fortfarande använder sig av att måla med plast.Å ÅsaÖberg skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Fortfarande? Det är ju akryl och vatten i så gott som all färg idag som inte är linoljefärg.Bjor skrev:
Jag använder till fönsterrenovering linoljefärg som är en dröm att stryka ut jämfört med plastfärg som torkar redan i penseln. Men det som upplevs som god lukt när linoljan torkar (oxiderar) är inte alls nyttigt utan består av formaldehyd mm. Linoljefärg tar tid på sig att torka så det är fullt förståeligt att yrkesmålare undviker den av den anledningen också.