40 419 läst ·
107 svar
40k läst
107 svar
Flügger färg möglar varning
https://www.byggindustrin.se/arbetsliv/arbetsmiljo/vanlig-farg-ger-malare-allergi-22819/TRJBerg skrev:
https://malarnasfacktidning.se/tag/allergi/
https://www.camm.regionstockholm.se/aktuellt/hoga-halter-allergiframkallande-amnen-i-malarfarg/
https://www.lt.se/2016-04-27/hon-fick-sluta-som-malare-blev-allergisk-mot-fargen
https://dermnetnz.org/topics/methylisothiazolinone-allergy
https://www.researchgate.net/public...of_symptoms_by_chemical_allergen_inactivation
Men nu orkar jag inte mer länkande..
Du kanske bara inte läser så mycket längre?
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Det låter inte bra…vi har använt fluggers utomhusfärger i många år och varit jättenöjda. Målningen håller i många många år och inga problem att spara färg i flera år!J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Det är väldigt stor skillnad mellan gifter som finns i naturen som människan har utvecklats tillsammans med under några miljoner år och syntetiska gifter uppfunna under de senaste generationerna.TRJBerg skrev:
Det är inte bara Flügger som blir gammal och dålig. I stort sett all inomhusfärg blir dålig om den varit öppnad och får stå ett tag. Speciellt om den står direkt på ett värmegolv. Vi har alltid burkarna stående på pall vid nyproduktion där golvvärmen går för fullt för att torka ut betongplattan. Har gjort misstaget att stoppa näsan ner i en burk Milltex som ruttnat.. Det är värre än död katt.
Linoljefärger vet jag inte, slutade använda det för 25 år sedan.
Linoljefärger vet jag inte, slutade använda det för 25 år sedan.
Rätt målat flagar inte linoljefärg. Men utvändigt gäller regeln måla magert till fett dvs varje färglager måste ha rätt spädning för att fästa på föregående lager. Oftast står inte detta på burken men för en gammal linoljemålare är detta solklart.Första lagret skall därför vara magrast dvs spädd med balsamterpentin. Sista lagret är direkt från burk.Försöker man måla direkt från burk i alla lagren får man oftast fästproblem som visar sig efter 1-2 år.Hep skrev:
Nu gillar jag generellt linoljefärg, men det är inget magiskt med den. Du kan också lägga till frågan om det finns fasader målade med linoljefärg som flagar, och ser rätt trista ut före grannhusen som är målade med "skitfärg". Jajamensan - det finns det. Det finns absolut fördelar med linoljefärg både inne och ute, men den är inte bäst på allt.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg
. Den håller bara för stunden.J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Så är det med dom flesta färgtillverkare det är inget särskilt Flügger problem. Ser takfärg på bilden den brukar rutna snabbt. Egenskaperna på färgen försämras inte även om dom luktar lite, men blanda dom ordentligt. Vill man så kan man ha i lite Burakol och få bort möglet. Och gör rent rullar/penslar ordentligt annars flyttar man möglet från ena burken till nästa.
// målarn
Hep skrev:
Nu gillar jag generellt linoljefärg, men det är inget magiskt med den. Du kan också lägga till frågan om det finns fasader målade med linoljefärg som flagar, och ser rätt trista ut före grannhusen som är målade med "skitfärg". Jajamensan - det finns det. Det finns absolut fördelar med linoljefärg både inne och ute, men den är inte bäst på allt.
H Haget skrev:Samma här. Använder enbart Slamfärg och Linoljefärg. Luktar gott, lätt att måla, håller länge och suger in i trät!
Man kan fråga sig själv ibland:
- Finns det några fasader eller räcken där virket ruttnat pga vattenbaserad färg av valfritt fabrikat? JA tusentals!
- Finns det några fasader eller räcken där virket ruttnat pga linoljefärg? Nej.
Linoljefärg målad på rätt sätt med spädningar i 3 lager flagar inte, den kan krackelera lite efter många år om man inte underhåller den med linolja vid behov.M malarmaster skrev:Rätt målat flagar inte linoljefärg. Men utvändigt gäller regeln måla magert till fett dvs varje färglager måste ha rätt spädning för att fästa på föregående lager. Oftast står inte detta på burken men för en gammal linoljemålare är detta solklart.Första lagret skall därför vara magrast dvs spädd med balsamterpentin. Sista lagret är direkt från burk.Försöker man måla direkt från burk i alla lagren får man oftast fästproblem som visar sig efter 1-2 år.
Alkydoljefärg å andra sidan flagar lätt.
Vatten i färgen är kalasmat för mikrober. Tänk på en väl använd sur Wettex köksduk, urk!D Daniel Hedberg2 skrev:
Jag läser. Men applicerar det jag läser på det som är relevant för mig. I hela mitt liv vad gäller byggmaterial inkl målarfärg har vare sig jag själv, mina släktingar, vänner eller bekanta haft problem med målarfärg eller liknande behandlingar.O [old rusty] skrev:
Så med "Har inte sett några rapporter om reella problem" menade du "Jag har inte sett någon jag känner som drabbats"TRJBerg skrev:
Hej!! All modern färg möglar.J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
1) Se till att penslar roller är väl rengjorda. Om det finns minsta spor av mögel så förstörs färgen.
2) Häll i en kork av Boracol eller Aceton som hindrar tillväxt.
3) Oftast är mögel i färgen något som oftast beror på att du själv introducerar det i färgen.
Det är rätt vanligt, man får försöka att inte få ner så mycket skit i färgen då detta lätt snabbare på. Detta gäller alla typer av vattenbaserade färger och är inga konstigheterJ Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Färdigblandat tapetklister av idag är plastbaserat istället för cellulosabaserat (pulver).Hep skrev:
Det stämmer att jag inte gjort den analysen för målarfärg, men i mitt jobb gör jag den typen av helhetsanalyser lite då och då. När man gör det stöter man ofta på lite olika svårhanterliga problem. Om du byter ut "miljö" mot "klimat" i färgdiskussionen så har du rätt i de allra flesta fall, att en ny omgång färg med tillverkning och transporter är det sämsta alternativet för klimatet. Men här, som på många ställen, står "klimat" och "miljö" mot varandra. Att transportera lite mindre färg är såklart bra på sikt, men den utrotningshotade grodan som lever i det förgiftade vattnet har mer akuta problem än om jordens temperatur går upp lite eller mycket om 50 år.
Det här är en av de stora utmaningarna vi står inför. Om vi ska rädda klimatet kanske vi behöver offra delar av miljön, vilket varken är enkelt eller populärt. Att jämföra koldioxidutsläpp mot miljögifter för att bestämma vilket som är värst i ett speciellt fall är extremt svårt. Det jag ville ha sagt var att det ibland kanske är värt att offra klimatet för miljöns skull och ibland är det precis tvärtom. Mitt exempel om att slösa bort en massa mjöl och vatten genom att hälla ut tapetklister i naturen troligen är mindre dåligt än att spruta ut DDT i samma natur, var bara för att belysa att det inte är så enkelt. Ibland är gifterna man tar bort så dåliga att det är värt att produkterna har sämre hållbarhet, medan det i andra fall är tvärtom då gifterna inte är speciellt farliga men tillverkningen väldigt resurskrävande.
Inte rillåtet att hälla i vare sig avlopp eller natur.
jag tror att Det slängs mest färg pga att den är passé/ointressant och har stått i källaren i +5 år.M MagHam skrev:Det är viktigt att miljöhänsyn är reell och har effekt.
Gissar att varken signaturen Hep, färgtillverkarna eller ministrarna i EU har gjort en livscykelanalys på vad som är minst belastande på miljön om man ser till alla aspekter. Inte heller jag naturligtvis.
Men att behöva slänga färg eller måla om / tvätta stup i kvarten har säkert ett stort "pris" på miljöns minuskonto.
Miljövinsten är säkert större med mindre miljögift och kortare bäst-före.