40 425 läst ·
107 svar
40k läst
107 svar
Flügger färg möglar varning
Nu var det kanske inte just det som var det viktigaste i mitt inlägg, men det var för att slippa den typen av detaljfrågor så valde jag att lägga till receptet så att det skulle framgå att det var traditionellt tapetklister jag tog som exempel på något rätt harmlöst.R Risarvaren skrev:
Jag kanske borde skrivit ut att det bara var ett exempel och jag inte på riktigt står i valet mellan att hälla tapetklister eller DDT på gräsmattan.
All modern färg möglar. Det är färskvara.Inget konstigt med det.J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.
Inte alls konstigt, ett exempel är gummistövlar som var mycket bättre förr men gjorde folk sterila pga kopiösa mängder mjukgörare (nu säger jag inte att det är bevisat att det enbart är mjukgörare, men googla gärna "decline in male fertility").MultiMan skrev:
Jag föredrar en produkt som inte är rent hälsofarlig (och i mjukgörarfallet är en potentiell civilisationsdödare) mot en som kan stå på hyllan i tiotals år.
Du skulle kanske vara mer övertygande om du inte var så extremt överdrivande eller utan belägg.O [old rusty] skrev:Inte alls konstigt, ett exempel är gummistövlar som var mycket bättre förr men gjorde folk sterila pga kopiösa mängder mjukgörare (nu säger jag inte att det är bevisat att det enbart är mjukgörare, men googla gärna "decline in male fertility").
Jag föredrar en produkt som inte är rent hälsofarlig (och i mjukgörarfallet är en potentiell civilisationsdödare) mot en som kan stå på hyllan i tiotals år.
Fast att konserveringsmedel som används i färg är allergiframkallande har jag redan länkat till.TRJBerg skrev:
Och många mjukgörare är ju kända hormonstörande, därav rekommendationen att slänga alla mjuka leksaker äldre än 2007.
Sen civilisationsdödare var lite krystat kan jag väl hålla med om. Vi har ju IVF.
När det kommer till miljön så är det betydligt viktigare att det FRAMSTÅR som miljövänligt än att det faktiskt är det, dessutom fostras vi konsumenter i handelns tecken att hylla och betala mer för undermåliga produkter i miljöns tecken…MultiMan skrev:
Proffsmålaren som gjorde om mitt vardagsrum för ca 15 år sedan klagade redan då på möglande inomhusfärger, då de enligt honom gjort de mer "miljövänliga" och att de därför fick slänga massor av färg. Det blev dyrare för kunden och ett stort slöseri med färg. Tyvärr står det sunda förnuftet inte högt i kurs numera.
Lite cynism som man skjuter från höften är aldrig fel!D DrDeath100 skrev:
Jag använder Selder o CO samt Allbäcks linoljefärger. Vet att svärfar kör med Wibos färg. Alla 3 är väldigt lättstrukna och man ska ju inte måla så tunt som man tror. Tjockt så det täcker/ tunt så det inte läcker är en ramsa jag har lärt migkrillek skrev:
Tror du bor i ett ohälsosamt hus. Vi har aldrig haft problem.J Jhgbgvvvgvvkh skrev:Vi renoverar hemma och har en hel del färg kvar i stora burkar. Det är mest den vanliga inomhusfärgen som möglat. Vi blev jätte förvånade att detta hände. På ca 4-5 burkar. En var ny oanvänd stor denna var inköpta förra sommaren. Två till från 2022 bruten färg inne. Samt en burk ca 2 år gammal.
Vi frågade flügger om detta och fick kalla handen. Så nu uppmanar vi er alla. Akta er för flügger färg. Den håller bara för stunden.