Får väl ha lite mindre i säcken ;) nej jag jan tänka mig att det blir lite problem med det, känns som att man skulle behöva ett lyftok för att få till det.

saabdea skrev:
Den är ca 1,7 m hög så lyfter du ca 4 m med lastaren så räcker det ju med gafflarna på traktorn men jag kan tänka mig att det gör du nog inte.

Min fyrhjulsdrivna jordbrukare lyfter 2,7 m på pallgafflarna
En midjestyrd L30 lyfter 2,9 m

Med egensvetsad långbom når jag ytterligare 1,6 m. (L30:ns långbom ÄR lång så kompisen lyfthöj blir avsevärd)

En eller 4 öglor har väl ingen betydelse, ser det tight ut så förläng med en stropp.

Protte

På alla bilder jag sett så lyfts vedsäckar med pallgafflar så att alla fyra öglorna lyfts "rakt upp". Hade ju varit optimalt med en typ av pallgafflar som är upphöjda ca 1,7m :P, så jag kommer över kanten på flisbehållaren...

Endera lyfter du med pallgafflar och kommer inte över kanten
Eller skaffar / svetsar en långbom så kommer du över kanten

Protte

• Langbom.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen skrev:
Endera lyfter du med pallgafflar och kommer inte över kanten
Eller skaffar / svetsar en långbom så kommer du över kanten

Protte
Tack för tipset, så du tycker att en långbom är bättre än en storsäckslyft i mitt fall?

Skillnaden mellan långbom och storsäckslyft är bygeln som hindrar säcken att svänga i sidled, behövs bara för den som kör på accord.
Storsäckslyften har en böjd bom som gör att säcken kommer närmare traktorn (och ger en bättre viktfördelning).

Långbom är mera användbar, lyfta sten som ligger långt bort, lyfta takstolar på plats och skota timmer som ligger i skogen. Har även använt långbommen när vi lyfte bort och tillbaka väggarna till garaget.

Valet är ditt

Protte

Jag tror mindre på långbom, lite beroende på vad en full säck med flis väger?

Känns som att med en långbom så flytta man ut vikten långt från lastaren, men det beror ju på hur vinkeln är på fästet på den.

Edit:
Blir långsam när man försöker att göra två saker samtidigt

Redigerat:
Som ni ser på bilden är fästet lite konstigt vinklat och det är för att kunna vika bommen rakt upp för att få traktorn så kort som möjligt när det är trångt att komma åt (för vi har bökat runt i skogen för en massa år sedan och då kan man inte ha en bom som sticker ut och mejar ned småträd)

Protte

Har letat lite för se vad flis väger, skulle gissa att en 1,5 m3 storsäck med halvtorr flis av blandved väger ca 500 kg, invändningar ?

långbom eller lyft....svår fråga :S. Är ju alltid intressant att köpa nåt som är multifunktionellt och inte bara lyfta säckar med.

Jag har tänkt flytta säckarna ca 30 m på lågväxel, och jag har gott om tid på mig ;)

Letat efter någon som säljer långbommar, men inte hittat en enda. Är dessa mest hembyggen ?

tre kubik = ett ton är vad jag har lärt mig för länge sedan. Räknat på torrflis, så du är i så fall helt rätt där. Mitt tips är att använda bom.

Jag försöker kika närmare på långbommar med trimafäste, var hittar jag tillverkare och återförsäljare ?

ÅLÖ Umeå (egentligen Brännland) äger både Ålö och TRIMA men om det finns långbom vet jag inte då ÅLÖ:s alla sidor bara talar om hur bra de är, jag har just nu en maildiskussion med deras Webbmaster som har tagit till sig kritiken om deras hemsida men det var visst någon företagsledning som skulle övertygas också.

Ring ÅLÖ, nummer finns på alo.se eller vilken jordbruksmaskinförsäljare som helst, t.ex Lantmännen.

Eller så köper du min bom, nä den skiljs jag helst inte ifrån.

Protte

Jo visst är det så, men dom fixar den som kunden vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.