Ok.
Det är viktigast att pelletsen går effektivt, då det är den som kostar en massa pengar.
När pelletsen går perfekt och man vill växla till flis, så ska man öka matningen med sex gånger och inte ändra något annat, så ska man hamna ganska rätt har jag läst någonstans.
Det är viktigast att pelletsen går effektivt, då det är den som kostar en massa pengar.
När pelletsen går perfekt och man vill växla till flis, så ska man öka matningen med sex gånger och inte ändra något annat, så ska man hamna ganska rätt har jag läst någonstans.
Nu har brännaren gått i 2 dygn och den har snart laddat acctankarna på 2.5 kubik fulla.
Jag ökade luften och minskade lite på matningen igår.
Rökgastemp på 170 grader.
Röken är svår att se ur skorstenen och det är -8 ute.
Askan är lite ljusare men i mitt tycke fortfarande mörk.
Man måste röra om lite för att se askan, då det ligger ett tunt lager med sot ovanpå.
Normalt?
Blir askan någonsin lika ljusgrå som vid vedeldning när man bränner pellets?
Hur vet man när man ger för mycket luft?
Jag ökade luften och minskade lite på matningen igår.
Rökgastemp på 170 grader.
Röken är svår att se ur skorstenen och det är -8 ute.
Askan är lite ljusare men i mitt tycke fortfarande mörk.
Man måste röra om lite för att se askan, då det ligger ett tunt lager med sot ovanpå.
Normalt?
Blir askan någonsin lika ljusgrå som vid vedeldning när man bränner pellets?
Hur vet man när man ger för mycket luft?
Jag eldade upp halva pallen 26 säckar på 16 kilo på 10 dagar.
Det ger en snittförbrukning på 2.6 säck per dag.
Det borde vara godkänd förbrukning på 170 kvadrat byggt 1973, ingen tilläggsisolering och gamla fönster 2-glas med dåliga lister.
Har varit alt från -5 till -15 under dessa dagar.
Men nu är det något konstigt.
Jag hällde i 26 nya säckar i torsdags och åkte sedan iväg över jul.
Lät den gå på samma inställningar.
När jag kom hem lördag morgon, så hade inte ens temperaturen på pannan kommit upp.
Den låg på 35 grader tror jag.
Tankarna var ännu kallare och huset var kallt.
Ändå brann det men väldigt svagt.
Sedan har jag gått och skruvat upp matningen tills jag fick en eldkvast som liknade den jag hade på dom förra 26 säckarna som kom från samma pall.
Matningen är nu 3 gånger högre än det jag hade innan uraskning och påfylning.
Nu har värmen kommit tillbaka och temperaturen i tankarna stiger sakta men säkert.
Men vad har hänt?
Gör jag av med 7.8 säckar om dagen nu?
Nu har det varit runt 20 minus några dagar men ändå.
Pelletsen har varit förvarad på en pickup med en presenning över.
Är det något problem med det?
Säckarna är väll täta?
Det ger en snittförbrukning på 2.6 säck per dag.
Det borde vara godkänd förbrukning på 170 kvadrat byggt 1973, ingen tilläggsisolering och gamla fönster 2-glas med dåliga lister.
Har varit alt från -5 till -15 under dessa dagar.
Men nu är det något konstigt.
Jag hällde i 26 nya säckar i torsdags och åkte sedan iväg över jul.
Lät den gå på samma inställningar.
När jag kom hem lördag morgon, så hade inte ens temperaturen på pannan kommit upp.
Den låg på 35 grader tror jag.
Tankarna var ännu kallare och huset var kallt.
Ändå brann det men väldigt svagt.
Sedan har jag gått och skruvat upp matningen tills jag fick en eldkvast som liknade den jag hade på dom förra 26 säckarna som kom från samma pall.
Matningen är nu 3 gånger högre än det jag hade innan uraskning och påfylning.
Nu har värmen kommit tillbaka och temperaturen i tankarna stiger sakta men säkert.
Men vad har hänt?
Gör jag av med 7.8 säckar om dagen nu?
Nu har det varit runt 20 minus några dagar men ändå.
Pelletsen har varit förvarad på en pickup med en presenning över.
Är det något problem med det?
Säckarna är väll täta?
Det måste ju vara omöjligt att ställa in en viss konstant matningshastighet som fungerar oavsett utomhustemperatur. Tanken är väl att låta brännaren elda på i ganska rask takt och sedan låta en temp styrning, t.ex. i botten på ack tanken, slå av brännaren? Men du kanske har någon sorts temperaturstyrning, har jag missat det??
Går det minska ackumulatorvolymen. Det finns väl ingen fördel att låta så stor volym som 2,5 kubik hållas varm?
Du hade tidigare en genomsnittsförbrukning på ca 8 kWh. Inte särskilt anmärkningsvärt med utetemp ner till 15 minus....
Om det nu går åt 7,8 säckar per dag hamnar väl energiuttaget på ca 24 kWh, vilket ÄR mycket....men det gäller att mäta åtgången under en mycket längre period än en dag...
mvh
Går det minska ackumulatorvolymen. Det finns väl ingen fördel att låta så stor volym som 2,5 kubik hållas varm?
Du hade tidigare en genomsnittsförbrukning på ca 8 kWh. Inte särskilt anmärkningsvärt med utetemp ner till 15 minus....
Om det nu går åt 7,8 säckar per dag hamnar väl energiuttaget på ca 24 kWh, vilket ÄR mycket....men det gäller att mäta åtgången under en mycket längre period än en dag...
mvh
Tanken jag hade var att effekten skulle vara precis så hög att den klarar 20 minus och den laddar tankarna , så att om det går åt mer energi så finns det ackumulerat för en period i tankarna och brännaren kan få gå på jämn effekt hela tiden ända tills det blir varmt i botten på tankarna och det tar flera dagar att fylla tankarna med energi.
Fick för mig att detta skulle vara mest ekonomiskt, men jag kanske har fel?
Jag har volymen uppdelad på fyra tankar och det går att stänga var och en för sig.
Det minsta jag kan köra på är att bara ha tekniktanken öppen.
Volymen blir då 750 liter.
Men då blir det kallt i tvättstugan, där slavtankarna bidrar till värmen, så spillvärmen från dom är ingen förlust.
Hur hade ni gjort?
Är det nackdel att ha jättelånga bränntider?
Fick för mig att detta skulle vara mest ekonomiskt, men jag kanske har fel?
Jag har volymen uppdelad på fyra tankar och det går att stänga var och en för sig.
Det minsta jag kan köra på är att bara ha tekniktanken öppen.
Volymen blir då 750 liter.
Men då blir det kallt i tvättstugan, där slavtankarna bidrar till värmen, så spillvärmen från dom är ingen förlust.
Hur hade ni gjort?
Är det nackdel att ha jättelånga bränntider?
Jag har nu kommit fram till att mitt tidrelä som jag ställer skruvtiderna på inte fungerar tillfredställande.
Det håller inte tiden...
Går lite hur som helst ibland.
När jag sa att jag efter påfyllning matade 3 gånger så mycket, så gjorde jag säkert inte det.
Det var nog bara tidrelät som betedde sig olika.
Borde nog investera i ett nytt nymo styrkort där jag kan göra mina inställningar helt på kortet och kan då skippa tidrelät.
Tror det skulle kosta runt 2500 kr.
,Är det ingen som har svar på om det är nackdel att ha jättelånga bränntider?
Det håller inte tiden...
Går lite hur som helst ibland.
När jag sa att jag efter påfyllning matade 3 gånger så mycket, så gjorde jag säkert inte det.
Det var nog bara tidrelät som betedde sig olika.
Borde nog investera i ett nytt nymo styrkort där jag kan göra mina inställningar helt på kortet och kan då skippa tidrelät.
Tror det skulle kosta runt 2500 kr.
,Är det ingen som har svar på om det är nackdel att ha jättelånga bränntider?
Helt klart kan du köra som du tänkt, Bara fördelar med långa gångtider 
Det enda som talar imot är just förlusterna från stora volymen men då du behöver denna förlust till värme är det bara att elda på, Blir få strt/stopp o dom är inte effektiva..
Med eltändning är detta utmärkt, Men man bör ändå köra med effekt som motsvarar pannan märkeffekt då uppnår du bästa verkningsgraden o man rekomenderar 70-75% av pannans märeffekt vid ved..
Läste nu igenom tråden o såg att du har en orlan 40 så då bör du köra med 30 kW vilket gör att den ska dra 6,25 kg/tim..
Har testat detta själv i min vedpanna (nibe alpha keram) som har märkeffekt olja 22 kW ved 20 kW pellets max 16 kW, Sänker jag effekten till 12 kW på brännaren går det nästan 500 gram mer att ladda 500 l tanken 30° mot om jag kör med 16 kW o det är faktiskt bättre att köra brännaren på 20 kW än 12 då det där går 400 gram mer än vid 16 kW..
Låg effekt blir typ förlite rökgaser så värmen bara går i centrum på rökkanlerna el hur man nu ska förklara, En bekant som har företag som tillverkat oljepannor/varmluftspannor beskrev det även så o han gjorde så att han pluggade några tuber i sin jätte vedpanna så han fick samma area som i en modern pelletspanna o då fick han 91% verkningsgrad i sin gamla gjutjärnspanna..
Det enda som talar imot är just förlusterna från stora volymen men då du behöver denna förlust till värme är det bara att elda på, Blir få strt/stopp o dom är inte effektiva..
Med eltändning är detta utmärkt, Men man bör ändå köra med effekt som motsvarar pannan märkeffekt då uppnår du bästa verkningsgraden o man rekomenderar 70-75% av pannans märeffekt vid ved..
Läste nu igenom tråden o såg att du har en orlan 40 så då bör du köra med 30 kW vilket gör att den ska dra 6,25 kg/tim..
Har testat detta själv i min vedpanna (nibe alpha keram) som har märkeffekt olja 22 kW ved 20 kW pellets max 16 kW, Sänker jag effekten till 12 kW på brännaren går det nästan 500 gram mer att ladda 500 l tanken 30° mot om jag kör med 16 kW o det är faktiskt bättre att köra brännaren på 20 kW än 12 då det där går 400 gram mer än vid 16 kW..
Låg effekt blir typ förlite rökgaser så värmen bara går i centrum på rökkanlerna el hur man nu ska förklara, En bekant som har företag som tillverkat oljepannor/varmluftspannor beskrev det även så o han gjorde så att han pluggade några tuber i sin jätte vedpanna så han fick samma area som i en modern pelletspanna o då fick han 91% verkningsgrad i sin gamla gjutjärnspanna..
Redigerat:
Jag har hört teorier som påstår det omvända.
Alltså att ju lägre effekt man kör med, desto mer av värmen hinner sprida sig till konvektionsytorna innan rökgaserna far förbi desto effektivare ska det bli förutsatt att man fortfarande har en optimal förbränning.
Men jag köper ditt resonemang också.
svårt att testa vad som är effektivast.
Om det gick mer pellets för dig att värma tanken vid en låg effekt jämfört med en högre effekt, så kan det kanske bero på att huset hinner göra av med mer energi medan tanken värms med den låga effekten?
En annan invändning skulle ju vara att om jag kör på 30 kw så skulle jag inte få så långa bränntider
:S
Alltså att ju lägre effekt man kör med, desto mer av värmen hinner sprida sig till konvektionsytorna innan rökgaserna far förbi desto effektivare ska det bli förutsatt att man fortfarande har en optimal förbränning.
Men jag köper ditt resonemang också.
svårt att testa vad som är effektivast.
Om det gick mer pellets för dig att värma tanken vid en låg effekt jämfört med en högre effekt, så kan det kanske bero på att huset hinner göra av med mer energi medan tanken värms med den låga effekten?
En annan invändning skulle ju vara att om jag kör på 30 kw så skulle jag inte få så långa bränntider
:S
Naturligtvis va det med stängd shunt jag testade o utan att nån tappade vv 
Har stått med hushållsvåg o räknat gram vad brännaren förbrukar vid alla möjliga effekter o Co2 halter för de går inte bara ändra matning utan de måste vara rätt luft oxå.. Lätt att kolla då¨brännaren min har inbyggt förråd som bara är att hålla fullt genom att mata från hushållsvågen..
Har även rökgasmätare så man vet att bränsleluftblandningen är rätt samt motdragslucka så att man har konstant drag från skorsten på 15 pa, Går aldrig få det rätt bara genom att se på rök/låga.. Närmast de optimala kommer man om man sänker fläkt tills de börjar sota o sedan höjer den något men man bör köra 1-2 dygn mellan ändringarna, Men det är inte lätt ändå
Har stått med hushållsvåg o räknat gram vad brännaren förbrukar vid alla möjliga effekter o Co2 halter för de går inte bara ändra matning utan de måste vara rätt luft oxå.. Lätt att kolla då¨brännaren min har inbyggt förråd som bara är att hålla fullt genom att mata från hushållsvågen..
Har även rökgasmätare så man vet att bränsleluftblandningen är rätt samt motdragslucka så att man har konstant drag från skorsten på 15 pa, Går aldrig få det rätt bara genom att se på rök/låga.. Närmast de optimala kommer man om man sänker fläkt tills de börjar sota o sedan höjer den något men man bör köra 1-2 dygn mellan ändringarna, Men det är inte lätt ändå