Fantastiskt.
Jättetack!
Nu kom jag nyss hem med en ny fotocell som ska installeras, sedan hoppas jag att grejorna smäller igång.

Pratade med en säljare som säljer nymoprylar.
Han sa att det var lagom att skruven gjorde ett varv per minut vid pelletsbränning och sex varv per minut vid flisbränning.
Någon som har något att tillägga om det?
Ska se om jag kan få till detta med hjälp av schemat jag fick av imported_MaPe.

Det där med externt relä var nog inte så dumt till glödspiralen.
Vad finns det för relän som är lämpliga för detta ändamål och var?
 
Redigerat:
Men den matar in på tok för mycket pellets när den går.
Jag fick öppna fläcktspjället till max för att den skulle hinna med att elda upp den, men då blev det snart väldigt varmt och plåten på brännaren började glöda!

Då slog jag ifrån termostaten och då gick endast fläkten och eftersläckte.
Helt i sin ordning, men hur får jag den att mata mindre?

Jag har flyttat "jumpern" till det läge där den ska puls köra skruven. eller vänta nu...
Det står pausgång på jumpern.
Det är inte så att dom menar underhållsfyr mellan stoppen?
Isåfall ska ju den stå på ej pausgång.

Det finns ju även en knapp som säger:

On=10s-10s Pausgång
Off=16s- 4s "

Det är knapp nr 8 och jag fattar inte vad som menas med det.

Sedan sitter det ju en liten box med fyra vred på (2 blå 2 vita) brevid reläet som styr skruvmotorn.
Kan påverka skruvmatningen där?

En bild på den.
 
  • vbimage.jpg
Bilden är för dålig, men det där ser ut att kunna vara ett tidrelä för intervallkörning, öka isåfall T-OFF och/eller minska T-ON
 
"öka isåfall T-OFF och/eller minska T-ON"
Japp.
Så var det.
Jag har gjort både och.
Anledningen till att det inte hände något för mig när jag vred på dom vreden förut var att styrningen var inställd på pulskörning.
Då börjar tidrelät från början hela tiden och det blir ingen skillnad när man skruvar.
Jag flyttade jumpern på styrkortet till konstant körning, så svarar tidrelät på vreden.

Börjar få ordning på detta nu.

Säljaren jag pratade med tidigare sa att det var lagom med ett varv per minut på skruven vid pelletsbränning.

Det måste bli väldigt mycket.
Iallafall med min skruv.
Finns ju både olika stigningar och olika diametrar på skruvar som avgör hur mycket pellets det kommer på ett varv.

Nu gör den ett varv på strax under 5 minuter.
Tycker jag verkar lagom.
Ska låta den gå såhär ett tag och se vad som händer.

Är det någon som har en uppfattning om hur många 8mm pellets det bör ramla ner på en minut ungefär?
 
Hittade lite info här.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/eurofire20_S.050627_rev10.pdf

Det gäller en pelletsbrännare.
Om den ska ge 20 kw så går det åt ca 1 dl pellets i minuten tolkar jag det som.

Jag försökte fånga upp en skruvmatning med ett vinkeljärn som jag höll ner med en tång.
Den matar nu ca en gång i minuten och jag tror det var lite drygt 1 dl som kom.

Min stoker ska tydligen kunna leverera 40-50 kw som mest läste jag någonstans.

Då tänkte jag att den lämnar nog runt 20 kw nu och det är hälften av kapaciteten, så då ställde jag fläktspjället på drygt hälften.

Rätt tänkt?

Jag måste börja någonstans.
Får se vad som händer.
 
Samla upp den pellets som kommer under 1 minut och väg den, räkna ut hur många kg pellets som kommer på en timme och multiplicera med 4.8. Då vet du effekten i kW.
Justera sen skruven så du har en lämplig effekt för pannan, sen kan man justera luften så det blir bra förbränning.
 
Max 60% läste jag nån annanstans i forumet, det är vad jag kör på min oljepanna.
Sen får man ju se till husets värmebehov, finns ingen anledning att köra mycket högre effekt än vad som behövs vid DUT.
 
Kan man köra för låg effekt?
 
Enda som kan var skadligt är om man kör så låg effekt så det blir kondens i skorstenen, det ska vara minst 70c 1m från toppen.
 
Nu är den inställd på att mata ca 1 dl i minuten och jag har ställt luften på max.
Jag tycker att ankan är för mörk i färgen.
Röken såg också ut att innehålla aningen lite mer än bara vattenånga.

Tycker det verkar som att det går lite fett.
Men det är konstigt med dom inställningarna tycker jag?

Idéer?
 
Mät rökgastemperaturen.
 
Det ska jag göra när jag har installerat en rökgastemperaturmätare.
Har ingen än...:blushing:
 
Nu har skaffat rökgastempmätare.
Den ligger på 160 grader.
Jag tycker det sotar väldigt.
Blir helt svart i brännarutrymmet.
Är van sedan vedeldningen att det bara ska vara ljusgrå aska där.
Askan från pelletsen är mörkgrå nästan brun och en massa sot.

Hur ska jag justera???
 
Mera luft.. Stirra dig inte blind på rökgastemp bara.. Efter ombyggnaden i sommras av min skruv så har jag ca 400-500 grader i temp, ändå ingen luft och svart förbränning. Förut så låg jag på ca 280-380 grader ut ur pannan med en fin gråvit aska.. Min panna är inte bättre... Du kan nog justera in det så du får pellets askan fin men tänk på att flis inte är av så jämn kvallite.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.