4 873 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Flis i rabatten, är det bra?
Har klippt spirean, ganska rejält, så det blev mängder med ris, det malde jag till flis.
Nu är det så att vi plågas av ett större bestånd mördarsniglar och jag märkte att dessa trivdes alldeles förträffligt under riset som legat några dagar.
Nu undrar jag om jag vågar lägga ut fliset i rabatterna, eller kommer det att bli barnkammare åt dessa små monster?
Någon kompost har jag inte, hade två för många år sedan men var mycket missnöjd med dem, så någon sån vill jag inte ha. Så, i rabatten eller till återvinningen är alternativen.
Nu är det så att vi plågas av ett större bestånd mördarsniglar och jag märkte att dessa trivdes alldeles förträffligt under riset som legat några dagar.
Nu undrar jag om jag vågar lägga ut fliset i rabatterna, eller kommer det att bli barnkammare åt dessa små monster?
Någon kompost har jag inte, hade två för många år sedan men var mycket missnöjd med dem, så någon sån vill jag inte ha. Så, i rabatten eller till återvinningen är alternativen.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Jag lägger mängder av flis runt framförallt bärbuskar. Hämmar ogräset. Mindre grönmassa åt sniglarna, så jag tror att det hämmar dem mer också men de finns ju kvar såklart.
Du har en poäng där. Skulle kanske kunna dämpa tillväxten på kirskål, sånt har jag också i mängder. I år har sniglarna gett sig på solrosorna, har jag aldrig sett förut.
Varför äter inte sniglarna kirskål? Det hade väl varit mer logik i det, då kunde de ätit sig mätta utan att bli hatade. Kirskål kan man äta sägs det, och den rör de inte.
Kanske ska jag lägga ut lite flis på ett snigelrikt ställe och se vad som händer.
Kom att tänka på, om man pressar saften ur kirskål och sprayar blommorna med det så får de kanske vara ifred. Vad tror ni om det?
Blir kanske så man får börja odla kirskål, fast då vill den väl inte växa.
Varför äter inte sniglarna kirskål? Det hade väl varit mer logik i det, då kunde de ätit sig mätta utan att bli hatade. Kirskål kan man äta sägs det, och den rör de inte.
Kanske ska jag lägga ut lite flis på ett snigelrikt ställe och se vad som händer.
Kom att tänka på, om man pressar saften ur kirskål och sprayar blommorna med det så får de kanske vara ifred. Vad tror ni om det?
Blir kanske så man får börja odla kirskål, fast då vill den väl inte växa.
Redigerat av moderator:
Just kirskålen får en lite mer utmanade tillvaro och brännnäslorna. Båda finns i riklig mängd i våra 30 kvadrat hallon. Men där jag har mycket flis är det glesare och de är liksom uppstammade och mer lättplockade. Upplever jag i alla fall.
Håller med om sniglarna och kirskålen, varför inte!?
Hörde något lovande om svenska fåglar som börjat inse att de går att äta dem. Naturen kanske är på väg ifatt? Hoppas kan man ju i alla fall. Annars får du prova kirskålsspräyen och rapportera tillbaka här
Håller med om sniglarna och kirskålen, varför inte!?
Hörde något lovande om svenska fåglar som börjat inse att de går att äta dem. Naturen kanske är på väg ifatt? Hoppas kan man ju i alla fall. Annars får du prova kirskålsspräyen och rapportera tillbaka här
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden