Byggahus.se

Flexslang

3k läst  11 svar

1. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ska beställa lite flexslang, för el och nätverk, från elbutik.se.

Är det någon av varianterna som de säljer som man bör akta sig för, och är det någon som anses som bättre än övriga?
    Anledningen till frågan är att jag vid husägandets begynnelse för en 5-6år sedan handlade nåt som visade sig vara skräp på Jula, tunn och mjuk och krävde en klammer va 10cm snudd på.

http://www.elbutik.se/category.html/installationsror

Och lite VP2´or blir det. :)

2. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    PM Flex Easy Flow brukar väl vara den som rekommenderas flitigast av elektrikerna här i forumet. Jag har kört med den "vanliga" PM Flex från elbutik och tycker den fungerar mycket bra!

3. V
    Verktygstokig · Nivå 21
  4. S
    Husägare Nivå 6
    Ovanstående har jag också använt som glad amatör och den är en dröm att använda!

5. E
    Medlem Nivå 12
    Köp slang med färdigdragen datakabel.

6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ja kanske värt att kolla, får göra en mellan tummen och pekfingret uppskattning hur mycket det kommer gå åt. :)
    Tack för tipset.

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Du kan köpa fördragen slang till nästan samma pris som slang och kabel, och då slipper du ett moment, så om du värderar arbetstiden så är fördraget betydligt "billigare".

• Laddar…
  8. F
    Medlem Nivå 8
    Lite besvärligt bara att man måste köpa 100 meter slang när man behöver typ 13 meter.

9. E
    Medlem · Nivå 22
    Troligtvis behöver TS mer än 13 meter om han ska bygga ett nätverk. Behöver man bara 13 meter totalt spelar det knappast någon större roll vad man använder.

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Källaren ska fixas framöver, så förmodligen kommer 100m gå åt som smör..
    Frågan är väl bara om man ska dela upp 'lidandet' (kostnaden). :)
    Dra i tråd känns inte jättebesvärligt, iaf inte när man själv satt slangen (skulle dra om tråd i köket och trodde jag skulle få dra utanpåliggande....).

11. H
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  12. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka