10 744 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Flexslang till varmvattenberedare
Jag installerade nya varmvattenberedaren idag. Åkte således till ett av de stora och välkända byggvaruhusen. En yngling betjänade mig och berättade att det var pexslang jag kunde använda. Det lät okej men jag påpekade att det var en ytterst tunn slang och undrade om den verkligen kunde mata hela huset med varmvatten. "jadå" sade han utan att blinka. Att han förmodligen bor i lägenhet och aldrig sett en varmvattenberedare mer än på bild när han varit på någon av företagets kuser tycktes inte spela någon roll. Han berättade att den var väldigt friktionsfri och motsvarade mycket större dimension med kopparrör.
Så åkte jag hem och installerade men när man drar på varmvatten och sen stänger av så hörs det lite konstiga ljud i rören och jag misstänker att det är så att matningen inte räcker till så det blir luft i rören vilket sen låter. Jag tror att jag behöver en kraftigare slang för att undvika det. Är jag rätt ute?
Så åkte jag hem och installerade men när man drar på varmvatten och sen stänger av så hörs det lite konstiga ljud i rören och jag misstänker att det är så att matningen inte räcker till så det blir luft i rören vilket sen låter. Jag tror att jag behöver en kraftigare slang för att undvika det. Är jag rätt ute?
Jag tror du är rätt ute. Du har säkert en pex 10 mm eller 12 mm. Kolla på Rinkabys stålspunna anslutningsslangar i 15 mm eller 22 mm.
Klicka här för att svara