Jag installerade nya varmvattenberedaren idag. Åkte således till ett av de stora och välkända byggvaruhusen. En yngling betjänade mig och berättade att det var pexslang jag kunde använda. Det lät okej men jag påpekade att det var en ytterst tunn slang och undrade om den verkligen kunde mata hela huset med varmvatten. "jadå" sade han utan att blinka. Att han förmodligen bor i lägenhet och aldrig sett en varmvattenberedare mer än på bild när han varit på någon av företagets kuser tycktes inte spela någon roll. Han berättade att den var väldigt friktionsfri och motsvarade mycket större dimension med kopparrör.
Så åkte jag hem och installerade men när man drar på varmvatten och sen stänger av så hörs det lite konstiga ljud i rören och jag misstänker att det är så att matningen inte räcker till så det blir luft i rören vilket sen låter. Jag tror att jag behöver en kraftigare slang för att undvika det. Är jag rätt ute?

Inte för att jag är kunnig inom området för pexslangar men "mindre friktion" när det gäller en vattenledning skulle kunna ge en mycket mindre dimension på ledningen känns konstigt tycker jag.

// Snozzi

Jag tror du är rätt ute. Du har säkert en pex 10 mm eller 12 mm. Kolla på Rinkabys stålspunna anslutningsslangar i 15 mm eller 22 mm.

synpunkter skrev:
Jag tror du är rätt ute. Du har säkert en pex 10 mm eller 12 mm. Kolla på Rinkabys stålspunna anslutningsslangar i 15 mm eller 22 mm.

Var och köpte sån idag så nu ska det nog lösa sig. Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.