C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det gäller nog att försöka undvika denna konflikt genom att inte använda metallrör eller se till att de inte är berörbara.
Det låter rimligt. Tycker @SSSS är inne på en relevant följdfråga med vad som krävs för att de skall betraktas som icke berörbara med nutida regler? Dvs. kan TS enkelt göra dem icke-beröringsbara enligt konstens alla regler?

För egen del funderar jag också på om det duger med att de är begravda i isoleringen på vinden, som de är förlagda här hemma hos mig?

C cpalm skrev:
Vad gäller egentligen för de metallrör som fortfarande finns i handeln än idag. SM, OMG, m.fl.?
OMG skulle man väl kunna tänkas att de kan skyddsjordas på ett tillförlitligt sätt, men SM går ju inte att jorda på något bra sätt.
Enda vettiga svaret är att de inte ska användas annat än som förstärkt mekaniskt skydd eller diverse fribärande konstruktioner för ledning mellan byggnadsdelar osv där sen fullisolerade kablar används och inga isolerade enledare FK, FQ etc. Strikt kan man ju inte heller se mellan fingrarna när man byter tråd i gamla installationer med metallrör men någonstans måste ju praktiska gränser dras.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja, precis, antingen byter man FK mot mantlad kabel eller så spikar man för en bräda eller dylikt som nöjaktigt gör dem icke berörbara. Röret bör inte gå att beröra utan verktyg.

Sådan slang löst i isolering på vinden är ett gränsfall. Jag vet inte hur långt man behöver dra det. Men jag tycker nog att de ligger tillräckligt skyddade där under isoleringen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
SSSS
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I ditt fall säger du att rummet är ojordat? Alla vägguttag är ojordade? Då behöver du inte göra någonting.

Det är endast om alla vägguttag är jordade som du behöver isolera detta rör. Jag skulle spika för en planka...

Elradiatorer i ett ojordat rum är ett problem även om vi pratar 230 V, för de kan vara matade från en annan fas som ger 400 V mot den fas som används för vägguttagena i rummet. Det finns ingen riktigt bra lösning annat än att skyddsjorda hela rummet eller byta till dubbelisolerade radiatorer.

För övrigt har du kapat TS tråd här, men jag ser inte om han har någon utestående fråga så det kanske går bra.
Ja alla rum i huset har ojordade uttag förutom kök/badrum/tvättstuga och i dessa rum sitter det inga element(golvvärme ). Har dock som sagt en JFB som täcker hela huset, inte original utan eftermonterad.

Jag har försökt förstått detta med en ojordad miljö men det går inte in i mitt huvud 😀. Känns ju inte helt bra att det går att komma åt dessa slangar om dom skulle bli strömförande även om det är i en ojordat rum. Så att skydda dom mot beröring kan ju inte vara en nackdel eller hur? Spika upp en planka känns lite grovt så ska se om jag hittar en lämplig vit kabelkanal som jag kan lägga dom i.

( Som lite extra info så såg jag hos grannen i ett lika hus att det nog satt ett skydd över slangarna original men det var en u-profil i plåt så det var nog bara ett mekaniskt skydd)

Sorry för trådlapning men OP verkar tycka att det är okej.

A
Nä det gör absolut inget att se till så rören inte blir berörbara. 👍

SSSS SSSS skrev:
Känns ju inte helt bra att det går att komma åt dessa slangar om dom skulle bli strömförande även om det är i en ojordat rum.
Nä, det känns inte bra, men det är precis vad du gör om du använder en modern förbrukare som är avsedd att skyddsjordas. Dessa kan i princip likställas med ett metallrör med enkelisolerade ledare i, väldigt berörbar dessutom.

Rummets golv och väggar är tänkta att isolera mot jord så att det går att ta i en naken fasledare. En riktigt gammal klass 0-lampa i rummet kanske redan är strömförande utan att du märkt det...

Att rummet är en del av elinstallationen är ju lite så där... Det är en av anledningarna till att detta inte längre är tillåtet vid nyinstallation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.