Har en fråga kring Flexit Nordic CL3. Hoppas någon här kan svara.

Jag bor i ett hus byggt i början på 90-talet. Då fanns en kombinerad ventilations-och uppvärmningsanläggning i huset. Den var husets enda uppvärmning. Ventiler finns i taket för frånluft i våtutrymmen och för tilluft en eller flera ventiler i varje rum. Den gamla anläggningen var husets enda uppvärmning. Den gick sönder förra hösten och den finns inte längre på marknaden. Som uppvärmning har jag nu en luftvärmepump som dock bara värmer upp främre delen av huset. Längre in i huset finns gästtoa, duschrum, sovrum och två mindre rum, och där ligger temperaturen på runt 16 grader nu när kylan kommit.

Jag har nu fått Flexit Nordic CL3 installerad och som ventilation fungerar den bra, men jag trodde att den också skulle hjälpa till att värma de bortre rummen vintertid. Har jag missförstått? Tilluften ligger på 16-17 grader oberoende av vilken temperatur jag ställer in på Flexit Nordic. Jag har testat att dra upp ända till +30 grader, men det gör i princip ingen skillnad. Företaget som installerat har varit här och rengjort filtren och tilläggsisolerat rören på vinden, men det hjälper inte. Verkar det här rimligt?

K Kaffemoster skrev:
Har en fråga kring Flexit Nordic CL3. Hoppas någon här kan svara.

Jag bor i ett hus byggt i början på 90-talet. Då fanns en kombinerad ventilations-och uppvärmningsanläggning i huset. Den var husets enda uppvärmning. Ventiler finns i taket för frånluft i våtutrymmen och för tilluft en eller flera ventiler i varje rum. Den gamla anläggningen var husets enda uppvärmning. Den gick sönder förra hösten och den finns inte längre på marknaden. Som uppvärmning har jag nu en luftvärmepump som dock bara värmer upp främre delen av huset. Längre in i huset finns gästtoa, duschrum, sovrum och två mindre rum, och där ligger temperaturen på runt 16 grader nu när kylan kommit.

Jag har nu fått Flexit Nordic CL3 installerad och som ventilation fungerar den bra, men jag trodde att den också skulle hjälpa till att värma de bortre rummen vintertid. Har jag missförstått? Tilluften ligger på 16-17 grader oberoende av vilken temperatur jag ställer in på Flexit Nordic. Jag har testat att dra upp ända till +30 grader, men det gör i princip ingen skillnad. Företaget som installerat har varit här och rengjort filtren och tilläggsisolerat rören på vinden, men det hjälper inte. Verkar det här rimligt?
Kanske du saknar en eftervärmare?
Om du saknar eftervärmare gör inget. Det är vettigare att köra ett oljeelement där det behövs.

A Antemoo skrev:
Kanske du saknar en eftervärmare?
Om du saknar eftervärmare gör inget. Det är vettigare att köra ett oljeelement där det behövs.
Vad är en eftervärmare? Du tycker alltså att det jag beskriver låter som förväntat? Varför kan man ställa in temperaturen på tilluften om det ändå inte gör någon skillnad?? Förstår inte...

K Kaffemoster skrev:
Vad är en eftervärmare? Du tycker alltså att det jag beskriver låter som förväntat? Varför kan man ställa in temperaturen på tilluften om det ändå inte gör någon skillnad?? Förstår inte...
Du tar in väldigt kall luft och värmer den med rumstempererad luft. Både luftmängden och luftmassan på den rumstempererade luften är mindre än den kalla luften utifrån.

A Antemoo skrev:
Du tar in väldigt kall luft och värmer den med rumstempererad luft. Både luftmängden och luftmassan på den rumstempererade luften är mindre än den kalla luften utifrån.
Jag har googlat på eftervärmare och har väl fattat på ett ungefär, och inser att det nog inte är något att satsa på. Men jag tycker fortfarande att 16-17 grader på tilluften är för kallt. Vet inte hur jag kan få den varmare, minst 18 grader vore rimligt.

Du behöver en eftervärmare, om det nu inte finns ngn monterad i ventilationsaggregatet. Det ser du i handboken, eller på aggets typskylt. På typskylten står det hur mkt energi agget drar max. Då vet man om det är inbyggd värmare eller inte.

Oldboy Oldboy skrev:
Du behöver en eftervärmare, om det nu inte finns ngn monterad i ventilationsaggregatet. Det ser du i handboken, eller på aggets typskylt. På typskylten står det hur mkt energi agget drar max. Då vet man om det är inbyggd värmare eller inte.
Jag är ganska säker på att det inte finns någon eftervärmare.

Ftx ventilerar ditt hus och återvinner värme för att kompensera viss grad mot ventilatuonsförluster så ingen uppvärmning av hus sker.

H håbbe1961 skrev:
Ftx ventilerar ditt hus och återvinner värme för att kompensera viss grad mot ventilatuonsförluster så ingen uppvärmning av hus sker.
Jag har förstått det, men jag fattar då inte varför det går att ställa in olika temperaturer på tilluften. Digital termostat visar 21.0°C, hemikon, menyer, knappar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kaffemoster skrev:
Jag har googlat på eftervärmare och har väl fattat på ett ungefär, och inser att det nog inte är något att satsa på. Men jag tycker fortfarande att 16-17 grader på tilluften är för kallt. Vet inte hur jag kan få den varmare, minst 18 grader vore rimligt.
K Kaffemoster skrev:
Jag har förstått det, men jag fattar då inte varför det går att ställa in olika temperaturer på tilluften. [bild]
Jag skulle tro att det hade fungerat så att den triggar igång värmeelementet om tilluftstemperaturen sjunker under din inställda temperatur.
Oavsett vilket så är det inte någon bra lösning att värma upp huset på det sättet

Ditt eftervärmarbatteri ( förutsatt att du har det i aggregatet ) är endast till för att se till att komforten i rummen uppnår en viss nivå genom att förhindra att tillförd luft har allt för låg temperatur. Detta i lägen där trots värmeåtervinning i aggregatet du riskerar att ha tillförd luft under en viss temperatur. Vanligtvis när det är så kallt vinterhalvåret.

Ditt ftx kan mao inte ersätta ditt gamla luftbaserade värmesystem och det är varken dimensionerat för det när det kommer till luftflöden eller storlek på värmeaggregat. Detta borde i princip samtliga firmor som installerar ventilation kunna svara på

Du måste mao hitta en annan värmekälla, troligtvis lokal i dessa rum, för uppvärmning och låta ventilation vara separat och där endast använda aftervärmen till det den är avsedd för. Det enda fallet jag kan komma på där man ev kan använda ftx som färmeöverflyttning mellan olika rum är extremfall med braskamin men då mot en dålig effektivitetsgrad

K Kaffemoster skrev:
Jag har förstått det, men jag fattar då inte varför det går att ställa in olika temperaturer på tilluften. [bild]
Tempen du sätter ger tempen på luften i luftkanalen och med den volymen så är det en droppe i havet för allmän uppvärmning. Däremot så undviker du kallras från tilluftsdon kalla dagar.

Har du eftervärmebatteri men inte får upp temperaturen?
Då kan det bero på att du har fel typ av temperaturreglering i kombination med inställningarna. Vad kör du för typ av reglering nu?

Har du inte ett eftervärmebatteri så blir det tufft att få in över 18 grader i tilluften. FTX är ju inte till för att värme upp en hel bostad, det är ett komplement till ett redan fungerande värmesystem
/fluffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.