E
Skrivet av: Jacob

Är den som luras eller den som låter sig luras som är korkad??
Skämt åsido så vill jag inte ge mig in i någon pajkastning åt vare sig det ena eller andra hållet. Jag är själv hantverkare och jag är väl medveten om att många i min bransch ger alla ett dåligt rykte. Jag har själv en hög akademisk utbildning och jag vet att alla byggare inte är skolans "rötägg". Jag har dock träffat en hel del hanverkare som är just rötägg. Men jag har också stött på en hel del kunder som gör allt för att lura till sig så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Har man begått fel som hantverkare ska man självklart stå för det vilket jag själv erfarit när jag var färsk i branschen. Något jag saknar i sammanhanget är en yrkeskvalitet hos hantverkaren och en stolthet, men också en kund som vågar säga från början hur han vill ha det i stället för att komma i efterhand och kräva en halvering av fakturan. Har man en god komunikation och ordentliga avtal så brukar det mesta lösa sig.

E
Skrivet av: Gäst

Säger absolut inte heller att alla hantverkare har onda intentioner. Vi råkade ha otur denna gång, men har haft superduktiga, kompetenta och pålitliga hantverkare i ett annat projekt. Men det går ju tyvärr inte att neka till att problemen är rätt utbredda i just byggbranschen och självklart blir man rätt less när man drabbas, särskilt som privatperson. Handlar kanske inte så mycket om att man är korkad som "låter sig luras" utan mer (i vårt fall iallafall) om att man gör en cost/benefit på att köpa sig fri från magont, hotfulla brev och konflikt. Vi krävde ingen reduktion i pris men ville inte betala senaste fakturan förrns de hade åtgärdat de uppenbara fel som hade gjorts i arbetet (bekräftade av besiktningsman). Då stoppade de arbetet (typ halvvägs in i entreprenaden) och hotade att stämma oss för förlorad arbetsintäkt. Sen vägrade de svara på varken telefon eller email i en vecka, vi ringde och skrev varje dag. Trodde först det var ett skämt men det var det ju tyvärr inte :)

E
Skrivet av: joppevack

Blir så trött! 25 år i branchen, aldrig fått ett klagomål, undrar om de är något fel på mig.

E
Skrivet av: Busig

Konsigt att byggahus tillåter oreggade chattar. DG kan ju vara hantvarkarkundernas svar på Breivik! Att det blir missnöje hos köpare ibland kan ju faktiskt bero på att beställarna inte har kompetens att beställa. Förr anlitades det folk till detta, men efter TimellTV anser alla i stugorna veta allt om hur man samordnar hantverkare från olika skrån. Du med DG(enererad)?

E
Skrivet av: DG

RE; Busig; Ytterligare en hantverkare som skyller på kunden! Fattar du inte att du bara bevisar min poäng?! Tycker du verkligen att man bör använda tragedin i Norge som du gör...?! Bevisar bara ytterligare min poäng om vilka personer det är som är "byggare! Tragiskt!

E
Skrivet av: Busig

DG. Tragiskt är att du för ett svartvitt resonemang. Du har erfarenhet av ditt och dina grannars upplevelser. Hantverkare har ett betydligt större spann att jämföra med. Klart att det finns rötägg inom byggbranschen likväl som man kan hitta dem inom bank och mäklarfirmor. Om du ser det så kan du tillföra debatten något och inte bita fast i alla hantverkares ben för att en sådan varit stygg mot dig. Du insinuerar att alla hantverkar är fd mobbare från obsklassen med få högskolepoäng. Kom igen och vakna. Hantverkare är ingen homogen enhet och där finner man både enfaldiga som briljanta (och kom inte med att det väger över åt det enfaldiga). Att säga att problemen är särskilt utbredda i byggbranschen är ett emotionellt betyg och säger mest att de enda stora affärer jag gjort som privatperson är att köpa mitt hus och renovera det. "Då blev jag ledsen eftersom mäklaren inte gjorde rätt och byggaren inte var seriös." No shit, sånt händer, men av antal utförda arbeten av hantverkare och för all del mäklare så är procenten missnöjda kunder låg. Statistik måste byggas på verkliga grunder. Artikeln är bra skriven. Läs den istället för bara rubriken.

E
Skrivet av: DG

Busig; Jo, så är det nog... :D

E
Skrivet av: Samuel

Det är nog ingen som ifrågasätter att det faktiskt var "de som hade mest otur när dom tänkte" som gick "bygg utan anledning-linjen" och att det är en del av alla problem vi ser idag. Däremot tror jag att DG får svårt att nå framgång i möjligheterna att ändra på branschen genom att påpeka detta.

E
Skrivet av: Patrik

Man kan ju undra vad det är för personer ni anlitar egentligen. Ett tips; kommer det en lirare i en rostig skåpbil, träningsbyxor och varseljacka så kanske ni får vad ni betalar för!

E
Skrivet av: Ingen nobelpristagare

små/medelstora arbetsgivare,
anställ kvalitetssäkrade underleverantörer- enskild firma/AB
Affärsmodell: debitera transaktionspris/h - entreprenad - med villkorad kvalitet/leverans
Era medarbetare får plötsligt möjlighet till att utvecklas i takt med kundnöjdheten.
Ni bidrar till ökad standard inom branschen.

E
Skrivet av: Maria Artzen

Hittade ett enkelt internetformulär genom vilket man kunde klaga på hantverkare och det gjorde jag samma dag som den jag anlitat havererade mitt nya badrum med dusch och toalett. Nu är föremålet för haveriet hand räkningar och i synnerhet ospecifieringen och gravt överskriden summa på extra kostnader som med material skulle högst vara all ifrån fem tusen (han hade nytt tillvarataget material som jag kunde köpa billigt hemma, därav det låga priset, samt fina rabatterande kontakter) till tiotusen, Materialräkningen jag betalade landade långt över men var verklig, däremot inte hans resekonstnader och inte heller extraarbete vilket inte handlat om något annat än en ändring till och en bortfallande ur offerten vilka till hälften går på ett ut. UNdrar om någon känner till detta internetformulär och kan ge mig länken???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.