Vid färjeläget Jungfrusund på södra Ekerö ( Stockholm Mälaren) byggs det så det knakar. Först byggde man ett kontorshus i industristil med rostig plåtpanel, riktigt snyggt om ni frågar mig.
Bredvid byggs 2 flerfamiljshus i massivt trä, stora väggstycken i limmträ byggs ihop som ell Lego.
Men man klär nu husen utvändigt med isolering, så träet ska inte vara ytterpanel som jag först trodde. Vet inte heller hur det blir invändigt, men då typ ingen idag vill ha furuväggar, gissar jag att även de kläs in med gips.

Men vad är vitsen att bygga de i trä ?? Vad har ni för idéer om det ?? Nybyggt flerfamiljshus i massivt trä under konstruktion med synliga limträväggar och byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt flerfamiljshus i massivt trä under konstruktion med synliga limträväggar och byggnadsställningar.
Skapa konto
Flerfamiljshus under konstruktion med isoleringsmaterial på fasaden och ställningar runt byggnaden.
Skapa konto
Kontorshus med rostig plåtpanel och byggnation av trähus vid Jungfrusund, Ekerö.
Skapa konto

Isakare Isakare skrev:
Vid färjeläget Jungfrusund på södra Ekerö ( Stockholm Mälaren) byggs det så det knakar. Först byggde man ett kontorshus i industristil med rostig plåtpanel, riktigt snyggt om ni frågar mig.
Bredvid byggs 2 flerfamiljshus i massivt trä, stora väggstycken i limmträ byggs ihop som ell Lego.
Men man klär nu husen utvändigt med isolering, så träet ska inte vara ytterpanel som jag först trodde. Vet inte heller hur det blir invändigt, men då typ ingen idag vill ha furuväggar, gissar jag att även de kläs in med gips.

Men vad är vitsen att bygga de i trä ?? Vad har ni för idéer om det ??[bild] [bild] [bild] [bild]
Vänd på frågan, varför bygga i något annat om det är den här storleken?

A Autodidak1 skrev:
Vänd på frågan, varför bygga i något annat om det är den här storleken?
Jo, det är ju riktigt smart i många hänseenden. Men man funderar lite på isoleringsförmågan, hus idag har ju sjukt tjocka väggar med massa isolering, virket omlott i flera lager för att ta bort kördbryggor mm, och allt för att nå upp till energikrav.

Rickard.
Kl husen jag har varit på har alltid haft synlig furu invändigt. Jag brukar bli lite lätt illamående inomhus men det är såklart bara min åsikt, andra verkar gilla det :)

Sen isoleras dom på utsidan.

Är inte alls imponerad över byggnadsmetoden men då är jag inte heller särskilt insats. Snygga bänkar kan man då göra av spillet.

• Träbänk gjord av furu med synliga ådringar, placerad utomhus.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.