2 637 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Flera tandtrådar.
Sida 1 av 2
Om man behöver tre stycken tändtrådar på en toalett. Fläkt, spegel och taklampa. Får man dra en tändtråd till taket och dela den till tre med en Wago? Eller måste man dra en separata kablar? Man får väl bara dra fem kablar per slang? Isf måste man dra en till slang till brytaren.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag tror också att det oftast beror på handhavande fel. Men det är lite anmärkningsvärt. För Wago har ju körts fram som en idiotsäker koppling. Till skillnad från Torix, där det krävs lite känsla/vana för att veta hur den skall tvinnas.tommib skrev:
Hör och häpna men även en yrkesman kan ibland begå ett misstag men jag är INTE övertygad om att du talar helt sanning nu. Men gör du det så skyll inte på Wagon utan skyll på den som inte klarade av att använda den på rätt sätt.
Varför vet jag inte. Däremot så blev det fastställt att branden startade i en wagokoppling och att arbetet var korrekt utfört. Hur den tekniska undersökningen kom till vad och varför har jag ingen aning om. Det finns en hel del om det när man googlar också. Jag håller mig till traditionella plintar. Även om det kan glappa så känner jag mig säkrare där man kan känna att kabeln har bra kontakt. Kan tillägga att jag inte är elektriker. Så min erfarenhet kan lika gärna grunda sig på okunskap.tommib skrev:
Redigerat:
Jag har i min yrkesutövning några ggr sett Wago, där någon som saknade nödvändig kunskap, anslutit mångtrådiga ledare som fått till följd att det uppstått glapp och varmgång. Men märk att det då alltid handlat om felaktig användning/handhavandefel.
Och för den som så önskar finns det en mängd "filmer" på nätet där man "provocerar" Wago med mycket stora strömmar, kontentan brukar vara att trådarna börjar glöda innan Wagon ger upp.
Och för den som så önskar finns det en mängd "filmer" på nätet där man "provocerar" Wago med mycket stora strömmar, kontentan brukar vara att trådarna börjar glöda innan Wagon ger upp.