Om man behöver tre stycken tändtrådar på en toalett. Fläkt, spegel och taklampa. Får man dra en tändtråd till taket och dela den till tre med en Wago? Eller måste man dra en separata kablar? Man får väl bara dra fem kablar per slang? Isf måste man dra en till slang till brytaren.
 
Nej använd inte wago. Kör med riktiga plintar istället. Tändtråden kan gå vidare och tända flera enheter.
 
tommib
What? Wago, t.ex. 221, fungerar utmärkt för detta. Även andra toppklämmor, som Wago 773 och Helacon fungerar bra.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
What? Wago, t.ex. 221, fungerar utmärkt för detta. Även andra toppklämmor, som Wago 773 och Helacon fungerar bra.
Sök på brand + wago
 
Bränderna är väl de gamla Wago som inte används längre?
 

Bästa svaret

H Highbeam skrev:
Får man dra en tändtråd till taket och dela den till tre med en Wago?
Ja så ska du göra. Man drar aldrig parallella ledare i bostäder, dvs flera ledare som har exakt samma funktion. Wago går utmärkt att förgrena med.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
tommib
Bränder pga Wago är i stor utsträckning handhavandefel.
 
tommib tommib skrev:
Bränder pga Wago är i stor utsträckning handhavandefel.
Jag tror också att det oftast beror på handhavande fel. Men det är lite anmärkningsvärt. För Wago har ju körts fram som en idiotsäker koppling. Till skillnad från Torix, där det krävs lite känsla/vana för att veta hur den skall tvinnas.
 
Bränder pga dåligt utfört hantverk kan förekomma helt oberoende av vilket matr man använder och jag är helt säker på att rätt utfört är en koppling med typ Wago, över tid det säkraste alternativet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bränder pga Wago är i stor utsträckning handhavandefel.
Det går nog spara lite på orden och stryka "i stor utsträckning".
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
En väns bastu brann ned pga en wagokoppling. Arbetet utfört av certifierad elfirma och det var rätt utfört.
 
tommib
Sååå.... ditt påstående styrks alltså av en enstaka händelse. Hur säker är du på att det var en wagokoppling och hur säker är du på att det var rätt utfört? Varför brann den?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hör och häpna men även en yrkesman kan ibland begå ett misstag men jag är INTE övertygad om att du talar helt sanning nu. Men gör du det så skyll inte på Wagon utan skyll på den som inte klarade av att använda den på rätt sätt.
 
tommib tommib skrev:
Sååå.... ditt påstående styrks alltså av en enstaka händelse. Hur säker är du på att det var en wagokoppling och hur säker är du på att det var rätt utfört? Varför brann den?
Varför vet jag inte. Däremot så blev det fastställt att branden startade i en wagokoppling och att arbetet var korrekt utfört. Hur den tekniska undersökningen kom till vad och varför har jag ingen aning om. Det finns en hel del om det när man googlar också. Jag håller mig till traditionella plintar. Även om det kan glappa så känner jag mig säkrare där man kan känna att kabeln har bra kontakt. Kan tillägga att jag inte är elektriker. Så min erfarenhet kan lika gärna grunda sig på okunskap.
 
Redigerat:
Jag har i min yrkesutövning några ggr sett Wago, där någon som saknade nödvändig kunskap, anslutit mångtrådiga ledare som fått till följd att det uppstått glapp och varmgång. Men märk att det då alltid handlat om felaktig användning/handhavandefel.
Och för den som så önskar finns det en mängd "filmer" på nätet där man "provocerar" Wago med mycket stora strömmar, kontentan brukar vara att trådarna börjar glöda innan Wagon ger upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.