3 514 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
flera "jordar2 under samma överfall??
tja!
en undran.. var står det att man inte får ha fler än jorden från en kabel + eventuell biledare under samma jordöverfall? om man nu inte får ha flera, men vad jag minns så får man inte det.
råkade på några elskåp där dom samlat ihop biledarna till ett knippe på som mest 11 bildare och satt dom under samma jordöverfall(iofs ett med dubbla skruvar) samt ett annat överfall med jordar från 8 kablar.
jag tycker iaf inte att det känns speciellt säkert!!
en undran.. var står det att man inte får ha fler än jorden från en kabel + eventuell biledare under samma jordöverfall? om man nu inte får ha flera, men vad jag minns så får man inte det.
råkade på några elskåp där dom samlat ihop biledarna till ett knippe på som mest 11 bildare och satt dom under samma jordöverfall(iofs ett med dubbla skruvar) samt ett annat överfall med jordar från 8 kablar.
jag tycker iaf inte att det känns speciellt säkert!!
Det hela hänger ihop med att man itne kan garantera kontakttrycket när det är fler än en kabel under sånna där gamla kabelöverfall som fanns förr. Nått som e direkt obra är att blanda mellan ek och rk under samma överfall. I dagens centraler finns inte problemet på samma sätt. Dels så är överfallen bättre och framförallt finns det så gott om överfall att man helt enkelt inte behöver ha fler än en kabel per överfall. Men regeln gäller fortfarande.
Skruvar vad är det?????? 
Såg för ett tag sedan ett skräckexempel. 0:an var lindad ett varv runt 0 skenan.
Det är konstat att det inte händer mer olyckor än vad det gör!!
Hagers centraler är ju grymt bra men snabbanslutningar till Jor & Nolla
Tobbe
Såg för ett tag sedan ett skräckexempel. 0:an var lindad ett varv runt 0 skenan.
Det är konstat att det inte händer mer olyckor än vad det gör!!
Hagers centraler är ju grymt bra men snabbanslutningar till Jor & Nolla
Tobbe
erik!
du som har koll på elskrifterna kanske vet var det står att läsa om det,jag har inte hittat det ännu. i fallet jag nämnde så är det frågan om elskåp i en typ av relativt nybyggda kraggar i containers som jag börjat göra tillsyn av, hittade även lös jordkabel på generatorn! bulten som kabelskon var fastdragen med var för lång och bottnade så kabelskon var lös! man upphör aldrig att förvånas hur saker är gjorda...
i elskåpen sitter det länga jordskenor med ett fåtal överfall, det finns plats för att lägga varje jord under ett eget, vilket det i alla andra installationer jag sett har varit gjort, så det är obegripligt varför dom buntat ihop jordarna
du som har koll på elskrifterna kanske vet var det står att läsa om det,jag har inte hittat det ännu. i fallet jag nämnde så är det frågan om elskåp i en typ av relativt nybyggda kraggar i containers som jag börjat göra tillsyn av, hittade även lös jordkabel på generatorn! bulten som kabelskon var fastdragen med var för lång och bottnade så kabelskon var lös! man upphör aldrig att förvånas hur saker är gjorda...
i elskåpen sitter det länga jordskenor med ett fåtal överfall, det finns plats för att lägga varje jord under ett eget, vilket det i alla andra installationer jag sett har varit gjort, så det är obegripligt varför dom buntat ihop jordarna
Det står i SS-EN 60439 (Kopplingsutrustningar för högts 1000V Växelspänning Fodringar på typprovade och delvis typprovade utrustningar)i punkterna 7.4.3.1.6 och 7.8.3.7
Det är en 125 sidor diger lunta.
Den är kopieringsskyddad så jag kan inte kopiera och klistra in texten.
Det är en 125 sidor diger lunta.
Den är kopieringsskyddad så jag kan inte kopiera och klistra in texten.
Klicka här för att svara