D
Jag drar lexslang och FK-kabel i samtliga grupper.

Själva centralen sätts upp på en skiva, typ limfog på väggen (betonghålsten) i krypgrunden.

Grupp 1, 5, 6, 7 kommer sitta precis bredvid centralen.

Kör med 10A även till belysningsgruppen, om du inte har långa ledningar eller någon annan särskild anledning till 6A.

D
Ok, tack

Belysningsslingan kommer vara ca 30m.

D
Det kanske är oproffsigt och dumt att dra flexrör istället för att spika kuloledning?

Anledningen till att jag är inne på flexslang är att elektrikern lätt kan dra om utifall något blir fel.

Min plan är ju att komma överens med elektrikern om att spika upp flexslangen och montera uttagen själv.......

Flexslang och VP-rör tillhör infälld förläggning, inte utanpå. I en krypgrund låter det som att det blir en utanpåliggande installation? För övrigt är väl din gruppfördelning ok. Dock tveksam till nyttan/syftet med kopplingsdosan för framtida behov. Går det inte lika gärna att koppla in en ny gruppledning i centralen?

D
Nyttan och syftet med att dra ut en grupp till en kopplingsdosa är att jag i framtiden enklare kan koppla in tex utebelysning. Till exempel om reglerna kring behörighet mot förmodan ändras eller om jag vill vara stygg och göra det själv.

Ja, det blir en utanpåliggande installation i trossbotten. Skåpet sätter jag upp på väggen men uttag, lysknappar etc som inte ska sitta på skivan vid skåpet kommer jag sätta i taket. Där är det trä vilket underlättar markant.

Vad drar man för kabel till en lysknapp?

Drar man en 3-ledare och sen använder man inte jordkabeln? Då kommer ju blå alt brun användas som tändkabel och det känns fel men är kanske ok.

Alltså i belysningsslingan så vill jag dra iväg en kabel från kopplingsdosan till strömbrytaren. Vilken typ av kabel används då?

D
Behövs det en egen jfb till 3-fasuttaget eller räcker det med den som kommer sitta i den nya centralen?

Du får försöka bedöma de naturliga läckströmmar som finns i de apparater som elcentralen betjänar i kombination med vilken driftssäkerhet du vill ha. Det finns inget krav att ett CEE-uttag ska ha sin egen JFB. Av det du beskriver låter det som att en JFB kan täcka samtliga grupper.

Lista med exempel på läckströmmar i milliampere för olika hushållsapparater, såsom elspis och kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
....och när den naturliga läckströmmen går över värdet på jfb då löser den ut?

Alltså en jfb på 30 kan ha ett antal förbrukare och en 10 kan ha färre innan den löser ut?

D
Elektrikern var på plats idag och han tyckte jag skulle köra på PSA till dräneringspumparna eftersom de är ganska viktiga.

Dock är det väl bättre att sätta dessa bakom en egen jfb och då bara köra pumparna på den gruppen?

Därutöver tyckte han att jag skulle köra på EXQ istället för EKLK.

PSA'er är dyra och motiveras bara när det är ont om plats i elcentralen. Har man plats är det bättre med JFB + dvärg. Och är det viktiga förbrukare så sätter man dem inte under en separat JFB som kan lösa utan att man märker det. Det finns heller sällan anledning att ge dessa förbrukare separata JFBer utan man samlar hellre ihop dem och sätter en gemensam JFB tillsammans med belysning eller något som gör att man upptäcker att den löst ut.

Dagens EXQ är dock en trevligare kabel än EKLK. Även EXLQ är bättre om du tycker att den behöver lite extra skydd mot yttre påverkan, gnagare etc.

D
Tack Bo,

Jag får meddelande på telefonen så fort jag inte har kontakt med pumparna.

Just nu får jag även meddelande när de går igång eftersom jag vill ”lära mig” hur den nyligen gjorda dräneringen fungerar.

Så i framtiden kan de sitta bakom en egen JFB.

Jag tänker såhär:

Pajar typ värmekabeln som jag har i brunnen på vinterhalvåret eller byggfläkten som går i krypgrunden så vill jag inte att dränpumpen slutar att gå. Därför sätter jag de två pumparna bakom en jfb. Tänker jag rätt?

I grunden skulle jag isolera förbrukare som riskerar tjyvlösa en JFB och placera dem under en egen JFB. Då räcker det ofta med två JFBer, den andra för resten. Om man omvänt börjar skydda enskilda viktiga förbrukare som pumpar och kyl med egna PSAer så springer kostnaden iväg, och det oftast till ingen egentlig nytta.

Man får bedöma risken för isolationsfel, dvs dels sannolikheten och dels konsekvensen. Om du föredömligt har övervakning på pumparna så spelar det kanske ingen roll om de delar JFB med värmekabeln?

D
Nej det är klart. Det känns dock bra att isolera pumparna till en grupp bakom en jfb.

Alltså en jfb + en dvärgbrytare 10a till båda pumparna. Dock tar en sådan uppsättning 5 platser i skåpet. En PSA tar två.

Resten kan gå på en annan jfb. Tenderar ju att bli en del annat, typ inne/utebelysning, värmekablar, byggfläkt osv osv. Till slut kommer någon av dessa förbrukare kanske lösa ut jfbn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.