3 380 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
flera faser i en kopplingsdosa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej, vi är inte i USA nu. I Sverige tillåter vi tre faser överallt. Det finns inga restriktioner i föreskrifter eller regler.
Dock finns en branschpraxis att undvika flera faser i apparatdosor för strömbrytare och uttag. Dels är inte dessa apparater klassade för 400 V så man ska inte använda blindplintar för att skarva en annan fas. Och dels får en lekman utan behörighet byta dessa apparater. Så där vill man hålla det enkelt.
Dock finns en branschpraxis att undvika flera faser i apparatdosor för strömbrytare och uttag. Dels är inte dessa apparater klassade för 400 V så man ska inte använda blindplintar för att skarva en annan fas. Och dels får en lekman utan behörighet byta dessa apparater. Så där vill man hålla det enkelt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är en väsentlig skillnad på faser och grupper.
Men även för grupper finns inget förbud mot en blandning i samma rör eller kopplingsutrymme så länge som det är en tydlig åtskillnad.
Du kanske skulle visa ditt konkreta fall du tänker på.
Men även för grupper finns inget förbud mot en blandning i samma rör eller kopplingsutrymme så länge som det är en tydlig åtskillnad.
Du kanske skulle visa ditt konkreta fall du tänker på.
ja, det är skillnad mellan faser och grupper och har koll på det, men är det verkligen ok att ha två grupper med olika nolla i samma rör? att det är två grupper som ligger på olika faser, det är ju en sak..Bo.Siltberg skrev:
gäller friggebod, och funderar på om det går göra så att man nu sätter några kopplingsdosor som det sen går sätta en central över, om man önskar utöka.
men jag var helt inne på att det INTE var ok att ha olika grupper i samma kopplingsdosa om de är från samma huvudfas, då blir det ju väldigt noga med att ha rätt nolla.
det är nog dumt.
men en kopplingsdosa med 3-fas, som sen går vidare till lika brukare, det är ju rätt vanligt, men undviks väl oftast i bostadshus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns heller inget förbud mot olika grupper i rör eller kopplingsutrymmen, tyvärr, och det är något som nästan aldrig tillämpas. Om det dessutom handlar om olika faser så bär man ju se på möjligheten att göra gruppledningen till en två- eller trefasgrupp.
En elcentral kan inte "sammanföra" två olika grupper till något gemensamt.
Jag tror att du behöver utgå ifrån matningspunkten och se hur detta problem kan attackeras. Jag ser inte hur detta problem uppstår i ditt fall.
En elcentral kan inte "sammanföra" två olika grupper till något gemensamt.
Jag tror att du behöver utgå ifrån matningspunkten och se hur detta problem kan attackeras. Jag ser inte hur detta problem uppstår i ditt fall.
nej, det är nog ingen problem, jag bara funderade lite och minns min elektriker sa att nåt att man aldrig fick ha olika grupper i samma "rörsystem".. slog mig då att i centralen är ju alla grupper tillgängliga för koppling. planerar för dosdimmer och tänker då att den får ligga i en egen kopplingsdosa utanför så hålls det lite separerat...Bo.Siltberg skrev:
Det finns heller inget förbud mot olika grupper i rör eller kopplingsutrymmen, tyvärr, och det är något som nästan aldrig tillämpas. Om det dessutom handlar om olika faser så bär man ju se på möjligheten att göra gruppledningen till en två- eller trefasgrupp.
En elcentral kan inte "sammanföra" två olika grupper till något gemensamt.
Jag tror att du behöver utgå ifrån matningspunkten och se hur detta problem kan attackeras. Jag ser inte hur detta problem uppstår i ditt fall.
Klicka här för att svara
