Jag har en elektriker hemma som ska byta vår elcentral idag. I två rum i källaren har vi 3-fas framdraget där det förr har varit oljepanna och liknande. Idag använder vi dessa faser till vanliga uttag på olika grupper för tex. tvättmaskin och torktumlare. Jag frågade om man bör sätta en 3-polig säkring på dessa men enligt elektrikern var det helt ok med tre separata säkringar då vi från kopplingsdosan delar ut de olika faserna till varsitt utanpåliggande vägguttag.

Hut ligger det till med det här egentligen? Jag har via det här forumet fått för mig att en 3-polig säkring var ett krav när flera faser samsas i en gemensam kopplingsdosa.

Frågan har diskuterats, men jag tror att de flesta trådar som berört ämnet har styrts in på det rätta svaret: inget krav.

Det är två saker som ska bedömas om jag inte glömt nåt:
- Risk för elchock. Ett uttag får bytas av en lekman, och då ska det räcka att bryta en (1) säkring, vilket uppfylls med ditt utförande. En dosa får bara elinstallatörer rota i, och där förutsätter vi att han/hon har förstånd att bryta alla tre säkringar.
- Risk för brand etc om en säkring löser pga fel (kortslutning). Denna risk finns om man blandar 400 V- och 230 V-förbrukare på gruppen. Det gör du inte i detta fall.

Kravet gäller såvitt jag förstår även om man har blandade flerfasapparater och enfas apparater.

Om en säkring löser ut så kan det gå ström bakvägen till den fasen via en trefas inkopplad maskin. Går då någon in och arbetar med ett enfasuttag som man tror är spänningslöst, men som matas bakvägen via en maskin så kan det bli farligt.

Men om alla tre faserna bara används som enfas, så finns det inga tvärkopplingar som kan ge ström bakvägen.

I
Handlade inte en tidigare tråd om huruvida man kunde ha gemensam nolla för flera faser? Faran måste ligga i om man får avbrott i nollan mellan den gemensamma kopplingspunkten och centralen.
namnlös 31.JPG

Redigerat av moderator:
Gott då vet jag att allt är godkänt i alla fall.
Tack för de snabba svaren.

Det ska helst sen märkas i dosan (för framtida elektriker) att det är fler säkringar!

Tack igen för svaren.
Jag tänkte följa upp med en annan fråga som ni kanske kan hjälpa till med.

Elektrikern har lagt vår bergvärmepump under en jordfelsbrytare. Jag jar fått för mig att det kan vara lite olämpligt då en sådan pump i sig själv skapar ganska stora jordfel och att den då riskerar att lösa ut JFB. Dessutom finns väl risken att en annan pryl löser JFBn och att huset fryser sönder om det är vinter.

Elektrikern hade aldrig hört talas om att det skulle vara något problem och att de alltid lägger värmepumpar under JFB. Hur brukar man normalt göra med detta? Vad har ni för rekomendationer?

I
Ja det kan bli problem. Tänk också på att det är summan av felströmmarna som löser. Kyl/frys och värmepump kan med tiden leda allt mer ström p g av slitage. Skulle jag valt så hade det blivit 500 mA brytning på de tre.
"Jordfelsbrytarens främsta funktion är att rädda liv och förhindra brand om ett fel uppstår i en lägenhet eller villa. Det finns två typer av jordfelsbrytare, en för personskydd och en för brandskydd.
Personskyddet har en maximal felströmsinställning på 30 milliAmpere. Brandskyddet har en maximal felströmsinställning på 500 milliAmpere. "

Jag har hört att man brukar utesluta dessa tre helt, men ett brandskydd är väl inte fel.
Eller kanske separat jfb för dem.

Redigerat av moderator:
Jag har en 300 mA brandskyddsautomat på min pump, MEN jag är tämligen säker att det numera är krav på 30 mA JFB.

I
mycke_nu skrev:
Jag har en 300 mA brandskyddsautomat på min pump, MEN jag är tämligen säker att det numera är krav på 30 mA JFB.
Då hade jag satt separata på VP, frys och kyl.

I dag har väl inga VP problem med JFB, eller? Men för 5-6 år sedan hade IVT en konstruktion som kunde lösa ut JFB men sedan dom byigt om lite så har jag aldrig sett/haft nått problem med VP och JFB.

ion skrev:
Då hade jag satt separata på VP, frys och kyl.
Separat JFB på kyl/frys är en riktigt dålig idé..

• Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
JFB för centralen med Berg-VP, tvätt/tumlare, bastu, lite belysning/uttag, har inte löst ut under de 13 år som den funnits.....

Jag har också allt (utom kallgarage) bakom en vanlig 30mA JFB, Bergvärmepump, kyl/frys, tvättmaskin, tumlare, etc.
Har aldrig löst ut. Jo, förresten, det har den ju, när jag tappade sticksågen i hinken med flytspackel... :D

elmont skrev:
I dag har väl inga VP problem med JFB, eller? Men för 5-6 år sedan hade IVT en konstruktion som kunde lösa ut JFB men sedan dom byigt om lite så har jag aldrig sett/haft nått problem med VP och JFB.
Naturligtvis så har jag just en ca 8 år gammal IVT...
Nåväl nu är det kopplat och rent generellt så låter det ju som att det inte ska vara några problem. Jag får helt enkelt vänta och se vad som händer.

Normalt sett gör jag alla renvoeringsjobb själv och ser då till att vara påläst in absurdum men att byta central ligger lite utanför det jag tycker är ett rimligt hempul och därför har jag valt att lita på ekektrikern. När det då dyker upp några småfrågor i huvet på mig och elisen bara svarar "Det har aldrig varit något problem förr" så blir jag nervös. Då är det skönt att man kan få snabba råd här. :thumbup:

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.