5 623 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Flera EK i samma skruvplint?
Det beror lite på ... är det tråkiga svaret.Nalleboda skrev:Ok, nu är det kopplat, det blev ett par skarvar för att inte få fler än 2 ledare i skruvplintarna.
Nu till nästa fråga:
Ska montera en 3-polig 10A dvärg i en egen kapsling under min gamla diazedcentral. Jag har även en jfb i egen kapsling under centralen. Hur ska det kopplas? Antar att jag måste dra minst 6mm kabel eftersom jag har 20A i huvudcentral, men ska det kopplas in 2st 6mm direkt i jfb för varje fas eller hur gör man? Och kopplar man jorden och nollan på de vanliga jord och nollskenorna i diazedcentralen?
![]()
Men om du förbereder med ett minst 20mm eller helst 25mm rör mellan bef. central och den nya kapslingen under så drar din elektriker in de rätta sladdarna på 10 röda sekunder.
Sen ska utgående från den extra kapslingen gärna mynna ut i kapslingen, där räcker det med 16mm rör om det är enfas. Men ta gärna 20mm om det är trefasmatningar. Eller, 20mm rör är krav på 16A trefas, ja.
Hmmm, skulle kanske sagt också att det givetvis inte alltid behövs rör. Sitter kapslingarna kloss mot varandra så gör man lämpligtvis bara ett urtag i båda. + Ev nåt som skyddar ledningarna mot vassa kanter.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara