Hej! Jag har köpt en kontaktor med skruvplintar till min infravärme, men blev osäker om det är ok att lägga flera ek 1.5mm i samma skruvplint och om de då ska tvinnas ihop först, eller om man måste skarva kablarna innan kontaktorn?

/Mattias.

får dem plats går det det alldeles utmärkt. du få ansluta 3st kablar på en plint, i ett skåp och 2stkablar på en anslutningsplint. känn bara efter och dra ordentligt i alla tåtar så att de sitter fast ordentligt, mvh. Rasmus

För snabbt svar! 2 kablar är alltså max jag kan sätta i varje förskruvning på kontaktorn om jag har fattat det hela riktigt...

Beroende på klämmans konstruktion kan det gå bra eller bli dålig kontakt med flera EK. Läs tillverkarens (av kontaktorn) anvisningar.

Är det en vanlig kontaktoranslutning m. skruv och överfallsbleck kan du bara lägga en EK på varje sida om skruven under överfallet, ska du ha flera måste du använda lämplig toppklämma typ wago m. snabbanslutning.

Ok, nu är det kopplat, det blev ett par skarvar för att inte få fler än 2 ledare i skruvplintarna.

Nu till nästa fråga:
Ska montera en 3-polig 10A dvärg i en egen kapsling under min gamla diazedcentral. Jag har även en jfb i egen kapsling under centralen. Hur ska det kopplas? Antar att jag måste dra minst 6mm kabel eftersom jag har 20A i huvudcentral, men ska det kopplas in 2st 6mm direkt i jfb för varje fas eller hur gör man? Och kopplar man jorden och nollan på de vanliga jord och nollskenorna i diazedcentralen?
:confused:

Är det inte bättre med en 10 A/30mA personskyddsautomat istället för en 10A säkring. Ett undran bara: ska du verkligen göra det där om du måste fråga :-).

Jo, det är det säkert om infravärmen löser jfb, men funkar det att köra den med jfb:n så blir det väl bra så här? Nej, jag ska inte göra det om jag inte vet hur jag ska göra. Får jag inga bra svar här så ringer jag elektrikern jag lovar...

Då har jag rensat lite.
Vill påminna om att det räcker med ett inlägg i tråden om att kalla på elektriker.

Fördelen med enseparat PSA för IR-värmarna och andra enheter utomhus är att om de löser ut PSAn slipper du driftavbrott på kyl och frys om du inte har dessa på en annan separat PSA..

Jo, jag vet. Men jag använder ju inte infravärmen när jag inte är hemma, så jag lär ju märka när den löser ut... Ingen som vill svara på frågan hur man ska koppla?

Ring en Elektriker.

Mikael_L
Nalleboda skrev:
Jo, jag vet. Men jag använder ju inte infravärmen när jag inte är hemma, så jag lär ju märka när den löser ut... Ingen som vill svara på frågan hur man ska koppla?
Värt att tänka på är att en infravärmare (gäller även t.ex. elpatroner) kan lösa ut en JFB även om dom inte används. Har du tvåpolig strömbrytare till infravärmaren kan den dock aldrig lösa ut JFB'n så länge brytaren är ifrån.

Jo, jag har 4-polig brytare som även bryter nollan efter rekomendation här på forumet...

Ja, jag ska ringa elektrikern sedan när jag vet hur det ska vara så jag får det som jag vill och jag kan förbereda vid centralen på bästa sätt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.